اقتصاد وابسته به نفت و فلج‌شدن کشورهای تولیدکننده!

کاهش بهای نفت، کشورهای وابسته به طلای سیاه را در پرداخت بدهی‌هایشان با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ کشورهای فقیر تولیدکننده نفت که برای پرداخت بدهی های خود وام دریافت کرده بودند و تصمیم داشتند بهای این وام ها را با نفت پرداخت کنند، با کاهش بهای طلای سیاه ناچار به صادرات سه برابری این ماده ارزشمند نسبت به گذشته شده‌اند.

این موضوع اقتصاد کشورهایی همانند آنگولا، ونزوئلا، نیجریه و عراق را تحت تاثیر قرار داده و سطح اختلافات را در اوپک گسترش داده است.

بر اساس تحلیل های صورت گرفته از سوی رویترز، کشورهای آنگولا، نیجریه، عراق و ونزوئلا و همچنین اقلیم کردستان عراق در نظر دارند میان 30 تا 50 میلیارد دلار از بدهی خود را با نفت پرداخت کنند.
 
در سطح بهای 120 دلار به ازای هر بشکه، بازپرداخت 50 میلیارد دلار به تولید تنها کمی بیشتر از 1 میلیون بشکه در روز نیاز داشت؛ اما با کاهش بهای نفت به بشکه ای 40 دلار، این بازپرداخت نیازمند صادرات 3 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

"آمریتا سن،" تحلیلگر "انرژی اسپکتس" در این‌باره اظهار کرد: "مردم به سطح تولید فعلی نگاه می کنند؛ اما اگر شما کل تولیدتان را به بازپرداخت وام های چین و یا کشورهای دیگر اختصاص داده اید، نمی توانید از افزایش تولید بهره ای ببرید."

چین یکی از بزرگترین وام دهندگان به ونزوئلا است که تحت برنامه‌ای 50 میلیارد دلار وارد اقتصاد این کشور کرده و در ازای آن نفت و سوخت دریافت کرده است. در حالی که جزئیات این قرارداد به صورت عمومی منتشر نشده است، تحلیلگران موسسه بارکلیز احتمال داده اند ونزوئلا برای پرداخت بدهی های خود باید روزانه 800 هزار بشکه تولید داشته باشد. تعدادی بسیار بالاتر از 230 هزار بشکه مورد نیاز در زمانی که بهای نفت 100 دلار بود.

نیجریه و عراق نیز در میان کشورهای هستند که با عقد قراردادهای مشابه با مشکل بازپرداخت مواجه شده اند. عراق در تلاش است تا قراردادهایی برای سرمایه گذاری و گسترش میدان های نفتی جدید با شرکت های همانند "اکسان" و "شل" امضا کند. این کشور قرار بود امسال 23 میلیارد دلار از بدهی های خود را پرداخت کند؛ اما اکنون اظهار کرده تنها امکان پرداخت 9 میلیارد را دارد.

سایر کشورهای اتحادیه اوپک، عربستان، امارات، کویت و قطر، به دلیل در اختیار داشتن ذخایر مالی بسیار با مشکل کمبود بودجه مواجه نشده اند.  در حالی که عربستان سعودی درآمد نفتی خود را در زمینه های زیرساخت هزینه کرده است، کشورهای کوچک تر به دلیل بدهی های خود نتوانسته اند در این زمینه ها سرمایه گذاری کنند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار