فارن افرز: ساز مخالف عربستان/ افزایش تولید در شرایط مازاد بازارهای جهانی نفت

رقابت با اعضای اوپک و کشورهای غیراوپک، دلیل تصمیم عربستان برای افزایش تولید نفت عنوان شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی «فارن افرز» در مطلبی نوشت: در حال حاضر نفت مازاد زیادی در بازارهای جهانی وجود دارد. با این حال عربستان قصد دارد مقدار بیشتری از این ماده را روانه بازار کند.  

در ماه جاری میلادی و هم‌زمان با کاهش تولید بزرگترین کشورهای عرضه کننده نفت، آل ‌سعود «علی نعیمی،» وزیر نفت باسابقه خود، را از کار برکنار کرد. نعیمی پیش از این نیز قصد داشت استعفا کند؛ اما حمایتش از کاهش تولید و اختلاف نظر با مقامات بالاتر، بر سرعت روند برکناری او افزود.

هم‌زمان با معرفی «خالد فالح» به عنوان وزیر نفت جدید، سعودی‌ها تغییر بزرگی در استراتژی بازار نفت خود اعلام کردند. عربستان نه تنها سرعت سریع خود در تولید روزانه  10 میلیون و 200 هزار بشکه در روز را حفظ خواهد کرد، بلکه این میزان را افزایش می‌دهد.

«امین ناصر،» مدیر عامل کنونی آرامکو که جانشین خالد فالح شد، در اعلام تغییر استراتژی نفتی عربستان به همین مسئله بسنده نکرد و افزود: امکان دارد سقف تولید عربستان که هم‌اکنون 12 میلیون و 500 هزار بشکه در روز است، در آینده افزایش یابد.

می‌توان در توضیح تغییر استراتژی عربستان به چند دلیل اشاره کرد: نخستین دلیل، رقابت با نفت شیل آمریکا و تلاش برای در اختیار داشتن سهم بیشتری از بازار طلای سیاه است. دلیل دوم، بازگشت ایران به بازارهای بین‌المللی نفت به دنبال لغو تحریم‌های این کشور و افزایش تولید برای بازپسگیری سهم گذشته خود است. دلیل سوم نیز مازاد تولید کشورهای نفتی غیراوپک است که با اعضای این سازمان در رقابت هستند.

علاوه بر این مسائل، چالش‌های آتی را نیز باید به این فهرست اضافه کرد. کاهش تقاضا به دلیل تعدیل تغییرات آب و هوایی یکی از این مسائل است که به خط فکری مقامات نفتی عربستان شکل می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار