60 سال تصویرگری و فرهنگ دیداری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه «کارنامه»

افتتاح نمایشگاه کارنامه در موزه هنرهای معاصر با حضور مقامات فرهنگی و هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایشگاه کارنامه اسناد و تصویرهایی از چند دهه فرهنگ تصویری کودکان ایران را از سال 1330 تا 1360 بررسی می‌کند. چهارشنبه 5 خرداد با حضور مقامات فرهنگی و هنری و هنرمندانی چون علی مرادخانی، مجید ملانوروزی، قباد شیوا، علی اکبر صادقی، لیلی گلستان، پیلارام، غلامرضا نامی، عباس مشهدی زاده، فرشید مثقالی و دیگر نامداران این عرصه در موزه هنرهای معاصر افتتاح شد.

در آئین گشایش این نمایشگاه، ابتدا علي مرادخاني معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اين نمايشگاه گفت: اصولا بازگشت به مستندات و آنچه که یک واقعه را دارای سند و مُهر می‌کند، مهم است اما اینکه چگونه این اتفاق افتاده و به لحاظ میدانی چگونه شکل گرفته هم اهميت خودش را دارد.

وي افزود: الان که می‌بینم خیلی از هنرمندان، محققان و صاحب‌نظران از برپایی این نمایشگاه راضی و خوشحال هستند. این نمایشگاه شخصيت هايي كه داريم را به ما معرفي مي كنند و گاهي بد نیست خودمان را به خودمان معرفی کنیم.
 
وي ادامه داد: اولین کاری که انجام شده این است که موزه این پژوهش‌ها و تصویرها را در رخ اجتماع قرار داده و از حالا به بعد باید برای به کمال رساندن آن فکر و کار کنیم. اینکه بتوانیم کتابی از آن منتشر کنیم یا این گونه فعالیت‌ها را استمرار ببخشیم و یا اینکه به صورت مجازی این کار را دنبال کنیم، می‌تواند راهکارهایی برای نگهداری و حفظ این اسناد باشد.
 
مرادخاني عنوان كرد: در این نمایشگاه سعی شده كه خودش چيزي را داوری نکند و می‌توانست از خیلی از موارد بگذرد، اما تلاش کرده تا واقعيات را نشان دهد. 

معاون هنري ارشاد يادآور شد: از حالا به بعد با نگاهی به موضوعات تخصصی‌تر، می‌توان سیر مشخص‌تری را دنبال کرد. این نمایشگاه هم می‌تواند ايده هايي نويي را ارائه دهد.
 
مجید ملانوروزی نيز در اين خصوص عنوان کرد: در جامعه ما خیلی به  کار آرشیوسازی و مستندسازی توجه نمی شود و این نمایشگاه کار سترگی است که 60 سال تصویرگری و فرهنگ دیداری کودکان و نوجوانان را مستند کرده است.

وی افزود: جریانات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از موارد تاثیرگذار بر فرهنگ دیداری کودکان در دهه 30 تا 60 است. امروزه به طور تخصصی در بینال ها تصویرگری کتاب کودک در دنیا وضعیت مطلوبی دارد و از سال 68 که اولین بینال برگزار شد فضای این عرصه حرفه ای شد. در کشورماهم افرادی چون فرشید مثقالی، نورالدین زرین کلک، عباس کیارستمی، پرویز کلانتری و علی اکبر صادقی توانستند به تصویرگری کتاب های ما هویت دهند.

در ادامه فرشید مثقالی نیز بیان کرد: زحمتی که دوستان برای این نمایشگاه کشیده اند قابل ستایش است چرا که ما همواره در زمینه ثبت و ضبط سابقه مطلوبی نداریم و این ویژگی یکی از نقاط ضعف فرهنگ ما محسوب می شود.

وی افزود: به عنوان مثال خیلی از ما از تخت جمشید که قدمتی 2700 ساله دارد چیزی نمی دانیم در حالی که در خارج این طور نیست  ولی ما حتی نمی دانیم کمال الملک رنگ های نقاشیش را ازکجا و چه طور تهیه می کرد .

علی بختیاری، نمایشگاه گردان این مجموعه هم اظهار کرد: این نمایشگاه قدم اول در نمایشگاه های پژوهشی و آرشیوی محور است که با همکاری موزه که همواره در جهت جریان هنر جهان حرکت کرده برگزار شده است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه تجربه مشترک همه ما ایرانی ها از یک دوره مشخص است که برای شناخت اتفاقاتی که در پس پرده تصویرهای کودک در دهه های گذشته رخ داده برپا شده است.

عباس مشهدی زاده در آخر عنوان کرد: من 20 سال است که تدریس می‌کنم و همیشه فضول درجه یک بودم و همه جا حضور داشتم، در حال حاضر هم مشغول نوشتن و بررسی هنر در دهه های گذشته هستم و این نمایشگاه نیز اتفاق ارزشمندی در حوزه هنر است.و چیزی که در این نمایشگاه است  گنجینه ندیده ای است که باعث فخر ما ایرانی ها ست.

مشهدی زاده در بخش دیگری از صحبتهایش از کیارستمی به عنوان پرچم سینمای ایران یاد کرد و همچنین اشاره ای هم به زنده یاد پرویز کلانتری کرد.

گفتنی است؛ این نمایشگاه تا 25 مرداد در موزه هنرهای معاصر برپا خواهد بود.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار