بندرعباس؛

ارسال پرونده 16 محصول و کالای ایرانی برای ثبت جهانی

مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پرونده ثبت بین المللی 16 محصول و کالای ایرانی به سازمان جهانی مالکیت فکری ارسال شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس،سیدمهدی میرصالحی در نشست ثبت جغرافیای ملی و بین المللی خرمای پیارم و نارنگی سیاهوی هرمزگان در بندرعباس افزود 14: پرونده مربوط به ثبت جهانی فرش مناطق مختلف کشور است که در مرحله کارشناسی برای ثبت قرار گرفته اند.
وی گفت : ارسال پرونده خرمای چهار استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان و هرمزگان از مهمترین برنامه های این دفتر برای امسال است.
مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت معدن و تجارت انحصار در صادرات محصول و کالای ثبت شده، افزایش ارزش افزوده محصول و حفظ حریم کالا به نام منطقه ثبت شده را از مهمترین مزایایی ثبت بین المللی محصولات عنوان کرد.
میرصالحی افزود: ثبت بین المللی محصولات در سه مرحله و با گذشت هشت تا 10 ماه، پس از ثبت ملی آن امکان پذیر است.
وی گفت : فرآیند ثبت ملی محصولات و کالاها در کشور سه تا چهار ماه طول می کشد و پس از آن پرونده برای ثبت بین المللی فرستاده می شود.
مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت : خرمای پیارم و نارنگی سیاهوی هرمزگان به عنوان یکی از محصولات مهم کشور پس از کارشناسی های لازم ثبت ملی می شود.
میرصالحی افزود: میزان تولید، سطح زیرکشت، میزان صادرات، اشتغال زایی و منطقه کشت از مهمترین معیارهای ثبت ملی و بین المللی محصولات کشاورزی به خصوص خرمای پیارم و نارنگی هرمزگان است.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت هرمزگان هم گفت: ثبت ملی و بین المللی این دو محصول مهم هرمزگان برای افزایش و انحصاری کردن صادارت آن و افزایش ارزآوری در دستور کار این وزارتخانه است.
رمضانعلی صادق زاده افزود: در تلاش هستیم تا پس از ثبت این دو محصول در کشور، خرمای پیارم به نام شهرستان حاجی آباد و نارنگی به نام دهستان سیاهوی هرمزگان در سطح بین المللی ثبت شود.
وی گفت : توسعه و راه اندازی مراکز آموزشی صنایع در استانهای صنعتی مانند هرمزگان از دیگر برنامه های این معاونت است.
رئیس انجن خرمای هرمزگان نیز گفت : خرمای پیارم با سطح زیرکشت 2 هزار هکتار و تولید سالانه شش هزار تن از مهمترین ارقام صادراتی خرمای کشور است.
ابراهیم پورحیدری افزود : این خرما به صورت تازه و یا فرآورده های آن به کشورهای اروپایی ، ژاپن و حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.