زنجان؛

استعمال دخانیات تفریحی مرگ آفرین

روزانه میلیون ها سیگار دود می شود و عوارض جسمی وروانی بسیاری را برای خود شخص،خانواده و اطرافیان اوپدید می آید و به عبارتی مرگ تدریجی است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛سیگار راه تاریکی است که پایانی جز مرگ ندارد وکشنده ترین وسیله تفریحی به شمار می آید که به دست انسان ساخته شده است و تا کنون افراد بسیاری را به گرداب هراس انگیز کشانده است .

چنانچه بررسی ها نشان می دهد سیگار سالیانه چهار میلیون نفر را به کام مرگ فرو می برد و تفریحی مرگ آفرین است .

هرساله 31می مصادف با یازدهم خرداد ماه روز جهای بدون دخانیات نام گذاری شده است و این روز سمبلی است برای همه مردم دنیا تا دست کم در این روز از سیگار و دود کناره بگبرند .

امیدواریم این روز همه سیگار ها خاموش سود تا بتوان با خیالی آسوده نفس کشید و به جای دود کشنده و مسموم سیگار ،زندگی شاداب و سلامتی را به یکدیگر هدیه کنیم و به جای سرفه های پی در پی در هوای دود آلود،در هوای پاک و سالم زندگی کنیم چرا کسه استعمال دخانیات سلامت جامعه را کم می کند و بر آلودگی می افزاید و در این میان کودکان مهمترین قربانیان بی گناه این دود مسموم اند .

بی شک امروز بهتر از هر روز دیگر می توان اندیشید و از خود پرسید که آیا سیگار هم نشین مناسبی است ؟امروز می تواند آغازی برای یک پایان باشد ،پایان دود و آغاز یک زندگی سالم و پرنشاط .

چراجوانان سیگار می کشند ؟


استعمال دخانیات تفریحی مرگ آفرین


جوانان برای آنکه خود را اثبات کنند و به دیگران ثابت کنند که بزرگ شده اند بهسوی آن (استعمال دخانیات)می روند ودر برخی از جوانان ،شروع مصرف سیگار،معمولا با آغاز دوره استقلال آنان همراه است . برخی از آن ها مصرف سیگار را نماد بزرگی و بلوغ می دانند .

عده ای نیز علت سیگار کشیدن خود را بیکاری و یکنواختی زندگی یاد می کنند ،متأسفانه به عنوان یک اعتیاد باقی می ماند و چون فکر می کنند اثر آرام کننده ای دارد .

بی شک سیگار کشیدن زیان رساندن و تجاوز به حقوق دیگران یا همان ظلم به آن ها است .

استعمال دخانیات و هزینه هایی که در بر دارد

سیگار هزینه های مالی هنگفتی را به خانواده و جامعه تحمیل می کند ،ازجمله هزینه ی خرید سیگار ،درمان بیماری های ناشی از آن و هزینه برخی از خسارت هخای دیگر همچون آتش سوزی هایی که به استعمال دخانیا نسبت داده اند .در حقیقت پولی که انسان درراه سیگار هزینه می کند اسراف و هدر می شود.

پیر مرد 80ساله ای در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان ،علت سیگاری کشیدن خود را اینکونه می گوید :از دوران جوانی به استعمال این نوع ماده دخانی رو آوردم و از نا آگاهی بودکه هنوز هم نمی دانم چگونه به آن عادت کردم و روزانه 30هزار تومان بابت استعمال دخانیات هزینه می کنم .

او خودش می گوید که می داند استفاده از این نوع ماده دخانی چه ضرر هایی را برای او در این سن دارداما از اعتیادی می گوید که برای ترک آن نیاز به اعتماد به نفس دارد .

شخص میان سال دیگری در گفتگو با خبر نگارباشگاه خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،می گوید : 20سالی هست است که سیگار می کشم و دیگر نمی توانم آن را ترک کنم و علاوه بر اینکه هزینه ی اضافی بر روی هزینه های دیگر زندگی ام است ،سلامتی ام را نیز به خطر می اندازد .

آن ها همگی با اینکه ازمعایب استعمال دخانیات آگاهی دارند اما همه از اعتیادی می گویند که ترک نشدنی است .


استعمال دخانیات تفریحی مرگ آفرین


1500فعالیت معاونت بهداشت در حوزه دخانیات

معاون برنامه ریزی،هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به فعالیت های معاونت بهداشت گفت : در برنامه های عملیاتی 1500فعالیت مربوط به حوزه بهداشت در امر دخانیات انجام شده است و همچنین 4هزار فعالیت در حوزه سلامت مردم اتفاق افتاده است .

محبتی در ادامه افزود :مباحثی که می تواند تهدید کننده ی سلامت انسان باشدبه خصوص دخانیات از دغدغه های جدی معاونت بهداشت است .

مهم ترین عامل خطر،شیوه زندگی ناسالم و به خصوص استعمال دخانیات است

قائم مقام معاون برنامه ریزی،هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان ،بابیان اینکه یکی از مهم ترین علل مرگ و میر کشور ما بیماری های قلبی و عروقی است ،گفت: مهمترین عامل خطری که بیماری قلبی و عروقی را تهدید می کند شیوه زندگی ناسالم و به خصوص مصرف دخانیات است که کاملا ثابت شده است و ارتباط مستقیم با میزان مرگ و میر دارد .

صفی خانی به مهمترین برنامه های وزارت بهداشت در برنامه های عملیاتی خود برای تحقق اهداف کلان سلامت اشاره کرد و افزود:یکی از این برنامه ها مخاطرات ناشی از مصرف دخانیات است که به تبع آن افزایش امید به زندگی و کاهش بیماری های ناشی از قلبی و عروقی و مرگ و میر را به دنبال دارد .

وی با اشاره به سه استراتژی اصلی وزارت بهداشت در حوزه بهداشت عنوان کرد : یکی از این سه استراتژی افزایش طول عمر با کاهش مخاطرات ناشی از مصرف دخانیات و سایر عواملی که ناشی از زندگی ناسالم است می باشد و براین اساس بر توانمندسازی مردم فکر ده است .

صفی خانی خاطر نشان کرد :امحای محموله سیگار طبق یک پروتکل انجام شده و اظهار نظر های تیم بهداشتی صورت می گیرد و با رعایت استاندارد ها ترتیباتی فراهم می شود تا امحای آن کمترین میزان ضایعات را برای محیط زیست داشته باشد و به هیچ عنوان به چرخع تولید باز نمی گردد .

با گذشت چند ماه از سال جدید 14میلیون قاچاق نخ سیگار در استان زنجان کشف شده است


استعمال دخانیات تفریحی مرگ آفرین


مدیر کل تعزیرات حکومتی استان زنجان د رگفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران جوان ،با اشاره به کشف 14میلیون قاچاق نخ سیگار در سال جاری گفت:این قاچاق ها از مرزها وارد کشور شده و نمونه جالب این پرونده ها ،پرونده ای است که در روز عید مبعث بود .

ممیزی ادامه داد:قاچاقچیان با استفاده تعطیلات این روز مبادرت به قاچاق 4میلیون نخ سیگار به ارزش ریالی حدود 3میلیارد ریال کردند که با هوشیاری مأمورین پلیس آگاهی استان این محموله قاچاق کشف شد .

وی افزود : از 4متهم این پرونده 3نفر زندانی و پرونده یکی منتج به صدور رأی شدکه حدود 4میلیارد ریال محکومیت داشته است .

ممیزی خاطر نشان کرد : قاچاق این محموله در یک خودروی کالا جاسازی شده بود که بیش از 998هزارو 940نخ سیگار کشف شد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان زنجان عنوان کرد :پس از رسیدگی علاوه بر اینکه خودروی حامل بار قاچاق به نفع دولت ضبط شده است و محکومیت ریالی این پرونده بیش از 4میلیارد ریال بوده است .

وی با اشاره به امحای 14میلیون قاچاق نخ سیگار اعلام کرد : دستور امحای این محموله صادر شده و امحای آن توسط سازمان املاک تملیکی انجام خواهد شد .

ممیزی اظهار کرد : با توجه به آزمایش های صورت گرفته از طرف دانشگاه علوم پزشکی سیگار های مکشوفه غیر قابل مصرف عنوان شده که قابلیت مصرفی انسان را ندارد .

گزارش از فهیمه شعبانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.