امضای تفاهم نامه همكاری بين سازمان فضايی ايران و سازمان محيط زيست

رييس سازمان فضايی از امضای تفاهم نامه همكاری بين سازمان فضايی ايران و سازمان محيط زيست خبرداد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان محسن بهرامی معاون وزیر و رييس سازمان فضايی ايران امروز در مراسم امضای تفاهم نامه همكاری با سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: اين تفاهنامه در جهت ايجاد سامانه كاربردی پايش ماهواره ای برای حفاظت از تنوع زيستی و عرصه های طبيعی و پايش ماهواره ای مخاطرات ؛بين اين دو سازمان منعقد می شود.

 رییس سازمان فضایی ایران ضمن اهمیت حفاظت از محیط زیست گفت: توجه به موضوع محیط زیست لازم و حیاتی است و حفاظت از آن حفظ حیات انسان است و با به خطر افتادن آن جان انسانها نیز به خطر می افتد.

بهرامی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات محیط زیست از طریق فناوری فضایی قابل مدیریت و کنترل است، گفت: به کمک تکنولوژی تصاویر ماهواره ای سنجش از دور می توان بسیاری از مشکلات و تخریب های زیست محیطی را رصد کرد.

 وی یادآور شد: یکی از قوی ترین و مهمترین  واحد های سازمان فضایی بخش سنجش از دور است و با همکاری همه دستگاه ها، استفاده کنندگان از محصولات و داده های سنجشی که در سازمان وجود دارد میتوانیم استفاده از این فناوری را گسترش دهیم .

بهرامی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی سازمان فضایی تامین نیازهای فناوری فضایی کشور است، افزود: سازمان فضایی عضو سازمان همکاری های آسیا و اقیانوسیه است، این سازمان چندین ماهواره را در منظومه قرار داده تا کشورهای عضو بتوانند از اطلاعات آنها استفاده کنند همانگونه که در زمان سیل اخیر استان خوزستان در عرض چند ساعت تصاویر خیلی مهمی را به سازمان فضایی ایران تحویل دادند.

در ادامه این مراسم محمدهمایون صدر معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه بیش از 40 سال از شروع فعالیت‌های سنجش از دور کارگاه فضایی ایران گذشته است، گفت: دانش و نیاز استفاده از فناوری سنجش از دور بین شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادهای کشور با سرعت خوبی رو به گسترش است و دانشگاه‌های مهمی در کشور در این حوزه به آموزش متخصصان می‌پردازند.

وی با بیان اینکه سازمان فضایی ایران جهت تحول و رشد کشور با اکثر نهادهای دولتی در زمینه سنجش از دور همکاری می‌کند افزود: این سازمان همکاری‌هایی در دست بررسی و اجرا با وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و سایر سازمان‌ها دارد.

صدر ادامه داد: امروز همکاری سازمان فضایی ایران و سازمان محیط زیست وارد مرحله جدیدی از سطح همکاری شد ،فناوری سنجش از دور در زمینه‌های مختلف محیط زیستی می‌تواند به عنوان یک ابزار کارآمد مورد استفاده قرار گیرند.

معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران در خصوص جزییات همکاری با سازمان محیط زیست در چهارچوب این تفاهم‌نامه گفت: سازمان فضایی در زمینه توسعه پایدار، اهمیت آب و غذا، پایش زمین و ارزیابی محیط زیست و زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های محیط زیست، حفظ گونه‌های گیاهی، انتخاب مناسب کاربری اراضی و جلوگیری از تخریب زیست‌گاه‌ها با سازمان محیط زیست همکاری می‌کند.

وی در ادامه از افزوده شدن برخی اقدامات مهم و جدید در راستای این تفاهم‌نامه خبر داد و گفت: پیش‌بینی وقوع آتش‌سوزی جنگل‌ها، سامانه پایش تغییرات کاربردی اراضی و پوشش گیاهی عرصه‌های جنگلی و مراتع، پایش حریم رودخانه‌ها و تالاب‌ها، منابع آبی زیست‌گاه‌ها، مناطق حفاظت شده تحت نظارت سازمان محیط زیست، پایش سیل و بررسی فرسایش خاک، پیش‌بینی خطر خشکسالی و پایش محصولات کشاورزی از مهم‌ترین اقدامات اجرایی سازمان فضایی ایران در حفاظت از محیط زیست است.

 دبیری معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست، ضمن استقبال از تعامل و همکاری با سازمان فضایی ایران گفت:سازمان محیط زیست از حدود 40 سال پیش سیستم هایی برای پایش دارد ولی با توجه به پیشرفت فناوری های نوین این روش ها دیگر پاسخگوی نیازهای این حوزه نیست روش های قدیمی دقت و جامعیت لازم را نداشت  و همه ابعاد و اهداف این سازمان را در برنمی گرفت.

وی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی هایی مانند سنجش از دور نقش مهمی حفاظت از محیط زیست دارد، تصریح کرد: پایش منابع محیط زیست با توجه به امکانات و ظرفیت های مدرنی که اکنون در جهان وجود دارد لازمه کار سازمان محیط زیست قرار گرفته و بدون این امکانات و فناوری ها  نمی توان به نحو مطلوب از محیط زیست و منابع طبیعی حفاظت کرد.

معاون محیط زیست طبیعی با اشاره به اینکه همکاری ما با سازمان فضایی می تواند در رسیدن اهداف سازمان محیط زیست در اجرای 17 بند سیاست های کلی نظام که در سند چشم انداز ملی تصویب شده کمک کننده باشد، افزود: این  همکاری ها نوید بخش آینده بهتر محیط زیست کشور و ارتقای سطح کیفیت زندگی است. بنابراین یکی از رویکردهای مهم همکاری و تعامل با سازمان فضایی ایران و استفاده از علوم و فناوری فضایی به خصوص بحث سنجش از دور است.

دبیری با اشاره به جزییات استفاده از این تکنولوژی در زمینه حفاظت از محیط زیست گفت: این سازمان در حوزه محیط زیست انسانی، کنترل آلودگی و ارزیابی تاثیرهای منفی فعالیت های انسانی بر محیط زیست، رصد آلودگیهای منابع طبیعی مانند  آب،خاک و هوا، تنوع زیستی منابع حیاتی، مناطق چهارگانه کشور از این فناوری ها استفاده می کند.

وی ادامه داد: مناطق چهارگانه کشور شامل پارک ها و آثار طبیعی ملی، مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش به همراه تالاب ها و بخش هایی مانند ذخیرگاه های زیستی از مهمترین زیست بوم های کشور هستند که در این همکاری مورد رصد قرار می گیرند همچنین تشخیص لکه های نفتی دریاها، آلودگی های رودخانه ها وآتش سوزی در جنگل ها نیز در این تفاهم نامه قرار دارند.

دبیری با بیان اینکه اکنون چرای دام ها سه برابر ظرفیت مراتع کشوراست، گفت: متاسفانه این میزان چرای بی رویه دام ها به زودی باعث نابودی تمام مراتع کشور شده و موجب فرسایش خاک و بروز سیلاب می شود و برای اینکه این مراتع دوباره به شکلی اولیه خود بازگردند سالیان زیادی زمان نیاز است به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است تا بتواند به کمک فناوری های روز دنیا از تخریب و نابودی زیست بوم ها جلوگیری کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار