به بهانه روز جهانی محیط زیست ؛

چوب حراجی که به جان محیط زیست افتاده/آغاز شمارش معکوس زمین عاری از تنوع زیستی

قربانی کردن محیط زیست به نفع توسعه ای غیر پایدار و تاراج تنوع زیستی با تجارت غیرقانونی، زمین را روی غلطکی انداخته که زنگ شمارش معکوس آن را نواخته است.

چوب حراجی که به جان محیط زیست افتاده/آغاز شمارش معکوس زمین عاری از تنوع زیستی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نه تنها محیط زیست کشورمان بلکه دنیا این روزها در سایه بی توجهی زیست رو به زوال افتاده و تجارت غیر قانونی تنوع زیستی (گیاهان و جانوران) چوب حراج به جان محیط زیست زده و زمین را روی غلطکی انداخته که کلید شمارش معکوس عمرش برای آینده ای بدون تنوع زیستی نواخته شده است .

*محیط زیست حال و روز خوشی ندارد

سد سازی های بی رویه و تخلیه و مهاجرت مردم در پی آن، خشک شدن تالابها، دریاچه ها و رودخانه ها، توسعه غیر پایدار و بدون آمایش سرزمین، آلودگی هوا، بحران کم آبی و کاهش آبهای زیرزمینی، انقراض گونه های جانوری و گیاهی، گرمایش زمین، آلودگی آب دریاهای کشور، مصرف بی رویه و افزایش حجم انبوه پسماند همه دلایلی بر وضعیت نامناسب و ناخوش ای روزهای محیط زیست است که برای بهبود وضع و پیشگیری از افزایش این شرایط، تنها همت جمعی و تغییر نگاه تک تک زیست مندان به زمین را می طلبد .

بیراوند مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به روز جهانی محیط زیست اظهار داشت :امروزه موضوع محیط زیست در دنیا به عنوان یک چالش مطرح شده که ضرورتی جدی در خصوص توجه برای همه زیست مندان و جوامع بشری ایجاد کرده است .

وی ادامه داد :متاسفانه به خاطر کم کاری هایی که در گذشته در حوزه محیط زیست هم در سطح دنیا و هم کشورمان انجام گرفته، هم اکنون شاهد وضعیت رو به وخامت محیط زیست هستیم .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان تاکید کرد :اگر به وضعیت محیط زیست کشورمان رسیدگی نکنیم، زندگی همه زیست مندان به ویژه جوامع بشری به مخاطره افتاده و بحرانی خواهد شد .

بیراوند تصریح کرد :موضوع محیط زیست چنان این روزها اهمیت یافته و به مسئله ای حیاتی مبدل شده که بیانات مقام معظم رهبری در 12 اسفند 93، ضرورت توجه و رسیدگی به محیط زیست را به عنوان یکی از اولویت های در صدر کشور معرفی  و سیاست های کلی محیط زیست را در 15 بند به سران قوا ابلاغ کرده اند .

وی ادامه داد :بهر حال بیانات رهبری چراغ راه برنامه های دولت و مردم محسوب میشود که باید با حساس کردن جامعه و نشان دادن واقعیت های امروزه محیط زیست از مباحث حاشیه ای درآمده و در اصلی ترین اقدامات گنجانده و اجرا شود .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان در خصوص برنامه ششم توسعه و اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه محیط زیست خاطر نشان کرد :طبق گفته ریاست جمهوری، در برنامه ششم توسعه اولویت اول دولت، آب و محیط زیست است.

*همسو با طبیعت برای زندگی

هر سال 5 JUNE برابر با 15 خرداد در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود.

تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال 1972 بر می‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد.

مراسم این روز  به اشکالهای مختلفی همچون  راهپیمایی‌های خیابانی، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری،‌ فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی و دیگر موارد انجام می شود و هدف از نامگذاری این روز، افزایش آگاهی مردم و دولت ها برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسئولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌ است.

هر سال یکی از مسائلی که محیط زیست جهان را تهدید می کند به عنوان شعار این روز انتخاب می شود و شعار روز جهانی محیط زیست در سال 2016 (امسال) نیز «همسو با طبیعت برای زندگی» انتخاب شده است  .

 *سایه سیاه تجارت غیر قانونی بر سر حیات وحش کشور

شکار و تجارت غیر قانونی حیات وحش در جهان بسیار پر رونق است. این تجارت پر سود و سرقت از میراث طبیعی زمین، فرسایش تنوع زیستی را به همراه دارد و بسیاری از گونه های ارزشمند را در آستانه انقراض قرار داده است.

جرائم مرتبط با حیات وحش نیز به مانند قتل ، قاچاق مواد مخدر و سایر جرائم سازمان یافته، علاوه بر بروز خسارت به اکوسیستم ها موجب فساد و ناامنی در جهان می شود.

جرائم مرتبط با شکار غیرمجاز و قاچاق در حال حاضر نسل فیل ها، کرگدن ها، گوریل ها، لاکپشت های دریایی و بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی را با خطر انقراض روبرو ساخته است.

در سال 2011 یک زیرگونه کرگدن در کشور ویتنام به همین دلیل منقرض شد و آخرین کرگدن سیاه و سفید غربی نیز در کامرون در همان سال از بین رفتند. میمون های بزرگ از گامبیا، بورکینافاسو، بنین و توگو نیز ناپدید شدند و از قربانیان کمتر شناخته شده انقراض می توان به ارکیده وحشی اشاره کرد .

طی سال های اخیر تلاش های بسیاری برای مقابله با تجارت غیرقانونی از جمله سیاست های قوی تر، برنامه های آگاهی رسانی و سرمایه گذاری در حفاظت و سخت گیری در اعمال و اجرای قوانین انجام گرفته که برخی از موفقیت های بزرگ را نیز به همراه داشته است، با این حال همچنان بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری در خطر انقراض قرار دارند.

حفاظت از تنوع زیستی تنها وظیفه دولت ها نیست و دولت ها به تنهایی نخواهند تنوانست روند انقراض گونه ها را بطور کامل کنترل کنند.

جلوگیری از انقراض گونه ها و حفاظت از تنوع زیستی به عزمی پایدار و تلاشی جهانی توسط تک تک ما انسان ها نیاز دارد.

شاید از خودتان سوال کنید که من به عنوان یک شهروند عادی چگونه می توانیم از انقراض جانوران و گیاهان در جهان جلوگیری کنم ؟

بیشتر مردم به خصوص جوامع محلی و روستایی ساکن در حاشیه  زیستگاه های طبیعی از آسیبی که شکار غیر قانونی و تجارت حیات وحش برای طبیعت و محل زندگی خود آنها به همراه دارد مطلع نیستند و درک درستی از ارتباط مابین محیط زیست، معیشت و امنیت خود ندارند. این وظیفه ماست که در مواجه با این افراد به آنها را نسبت به مخاطرات نابودی حیات وحش و برهم خوردن تعادل اکوسیستم آگاه کنیم.

*کاهش تقاضا و پایان تجارت غیر قانونی حیات وحش

 باید عادات و رفتار خود و اطرافیانمان را در جهت کاهش تقاضای محصولاتی از طریق تجارت غیر قانونی حیات وحش به دست می آیند، تغییر دهیم.

در صورتیکه تقاضا برای موارد زیر کاهش یابد، بازار خرید و فروش این اقلام از رونق افتاده و درنتیجه تجارت غیر قانونی آنها نیز کاهش می یابد:

کاهش تقاضا برای چوب جنگلی جهت استفاده به عنوان هیزم و صنایع دستی،کاهش تقاضا برای گیاهان وحشی، گوشت پرندگان و پستانداران وحشی و آبزیان در خطر انقراض بعنوان غذا، کاهش تقاضا برای انواع جانوران وحشی زنده مانند سمندرها، مارها، لاک پشت ها و انواع پروندگان و پستانداران وحشی به منظور نگهداری به عنوان حیوان خانگی،کاهش تقاضا برای محصولات جانبی حیات وحش مانند تاکسیدرمی جانوران وحشی، شاخ، دندان، ناخن و پوست حیوانات وحشی بعنوان تزئینات جهت در منازل از جمله اقداماتی است که می تواند از طریق مردم به تجارت غیر قانونی حیات وحش خاتمه دهد

نهادهای بین المللی و دولت ها بدون کاهش تقاضا برای فراورده های حیات وحشی نمی توانند از تجارت غیر قانونی آنها کاملا جلوگیری نمایند، چراکه تا زمانی که تقاضا و پول برای این محصولات وجود دارد تجارت آنها نیز خاتمه نمی یابد.

شعار امسال روز جهانی محیط زیست «همسو با طبیعت برای زندگی»تک تک ما انسان ها را در سراسر جهان تشویق می کند که برای حفاظت از گونه های در معرض خطر برای نسل های آینده تلاش کنیم.

می توانیم با حفاظت از گیاهان و جانوران در محل زندگی خود بعنوان منطقه ای از جهان از انقراض گونه ها جلوگیری کنیم . بسیاری از موارد انقراض گونه ها از انقراض محلی در یک نقطه آغاز شده و نهایتا به انقراضی جهانی انجامیده است.

برنامه محیط زیست سازمان ملل از ما می خواهد، هر کسی هستید و در هر کجای جهان که زندگی می کند با ایجاد تغییر در گفتار، رفتار و کردار خود نشان دهد که دیگر برای تجارت غیر قانونی حیات وحش تحملی باقی نمانده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار