بو.شهر،

ایجاد مرکز پیوند کلیه در بوشهر در گرو فرهنگ سازی اهداء عضو

آمار بالای بیماران کلیوی راه اندازی مرکز پیوند کلیه را در استان بوشهر ضروری کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، ازبوشهر،هرچند آمار بالای بیماران کلیوی در استان بوشهر و مشکلات آنان برای عمل پیوند در استان‌های دیگر، راه اندازی یک مرکز پیوند کلیه را در بوشهر ضروری ساخته اما ایجاد این مرکز نیازمند فراهم آوری کلیه از بیماران مرگ مغزی در خود استان است.

 مسوول بیماری‌های خاص و پیوند معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هر مرکز پیوند کلیه باید نیمی از نیاز مرکز را در استان خود تامین کند در حالی‌که اکنون تعداد دهنده کلیه در استان بوشهر به اندازه گیرنده نیست.

دکتر محمدرضا صالحی افزود: برای ایجاد این مرکز لازم است پیش از ایجاد مکان وتجهیزات مناسب و پزشکان متخصص، سالانه بین 20تا 40 اهدا کننده کلیه در استان داشته باشیم و مرکز بتواند 50 درصد از نیاز خود را از داخل استان تامین کند که تا کنون چنین امکانی فراهم نشده است.

وی علت کمبود کلیه را مشکل بودن جلب رضایت از خانواده‌هایی که بستگان آنها مرگ مغزی شده اند، دانست و افزود : باید در استان در زمینه اهدای عضو فرهنگ سازی صورت گیرد تا تعداد بیشتری از مردم در این امر خدا پسندانه مشارکت کنند و کارت اهدای عضو دریافت بگیرند.

 مسوول بیماری‌های خاص و پیوند معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به این‌که برای تسهیل و تسریع در روند شناسایی بیمار و رضایت گیری از خانواده اقدامات خوبی در استان صورت گرفته، یادآور شد:40 پزشک و پرستار در زمینه شناسایی بیماران مرگ مغزی و جلب رضایت بستگان بیمار در استان فعال شده‌اند .

صالحی همچنین از راه اندازی مرکز تلفن فراهم آوری اعضا در استان خبر داد و گفت: افراد می‌توانند در مورد اهدا عضو و مشاوره در این مورد با این مرکز تماس بگیرند.

 پیش از این رئیس مرکز فراهم‌آوری عضو دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفته بود، سالانه 40 تا 50 نفر در بوشهر دچار مرگ مغزی می‌شوندکه این افراد یا شناسایی نمی‌شوند یا نمی‌توانیم به موقع رضایت خانواده آنها را برای اهدای اعضایشان بگیریم.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.