«تریو بدون هارمونی» از لحظه‌های طنز بی بهره نیست

چند وقتی است تماشاخانه باران به پشتوانه آثار طنز پیش می‌رود؛ البته نمایش ما هم کمدی تراژیک است و از لحظه‌های طنز بی بهره نیست.

سیاوش پاکراه کارگردان نمایش «تریو بدون هارمونی» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص چگونگی شکل‌گیری ایده و طرح این نمایش عنوان کرد: نمایشنامه را سال ۸۹ نوشتم اما آن موقع چون درگیر اجرای نمایش «لامپ و پروانگی» بودم، متن نمایش را تا به امروز کنار گذاشتم و در این ۵ سال تجربیات بسیاری در زمینه تکنیک نوشتن کسب کردم و با نگاهی دوباره به متن «تریو بدون هارمونی» تغییراتی را ایجاد کردم که با تجربه‌های بیشتر در حیطه دیالوگ‌نویسی و ساختار تغییرات شکل گرفت.

وی ادامه داد: قصه درباره سه بازیگر است که سالها کنار هم زندگی می‌کردند و در یک ساعت این سه نفر بعد از بیست سال به جایگاهی می‌رسند که نمی‌توانند در کنار هم باشند و این واسطه‌ای است برای عدم هارمونی این سه نفر و به طور حتم عنوان نمایش هم از قصه نشأت می‌گیرد.

پاکراه با اشاره به تمرینات فشرده اظهار داشت: نوع بازی‌های رئالیستی و در عین حال فرمالیستی موجب شد، تمرینات بازیگران سخت تر و فشرده تر شود؛ چرا که به بازی‌های از جنس زندگی و فیگورهای فرمی نیاز داشتیم.

وی درباره انتخاب بازیگران گفت: من وقتی نمایشنامه را در سال ۸۹ نوشتم، همین بازیگران مد نظرم بودند و آن‌ها همان وقت اعلام آمادگی کردند اما من نتوانستم آن زمان نمایش را اجرا کنم و بعد پنج سال باز هم از همین بازیگران درخواست کردم که با هم همکاری کنیم و آنها قبول کردند. نگار عابدی، حمیدرضا نعیمی، ایوب اقاخانی در این نمایش ایفای نقش می کنند.

نویسنده و کارگردان نمایش «لامپ» و «پروانگی» مخاطب تئاتر را غیر قابل پیش بینی خواند و بیان کرد: من تصور می‌کردم در اجرای «لامپ» و «پروانگی» با شکست مواجه شوم اما هرشب با سالن پر از تماشاگر اجرا می‌رفتیم و امیدوارم این اتفاق برای نمایش «تریو بدون هارمونی» بیفتد و مورد استقبال قرار بگیرد.

وی در خصوص اینکه تماشاخانه باران مدت‌هاست نمایش طنز به روی صحنه می‌برد و ممکن است اثر جدی او با کمبود مخاطب روبرو شود، گفت: چند وقتی است تماشاخانه باران به پشتوانه آثار طنز پیش می رود البته نمایش ما هم کمدی تراژیک است  و از لحظه‌های طنز بی بهره نیست.

پاکراه ادامه داد: به دعوت تماشاخانه باران این کار را در باران اجرا می‌کنیم و خوشبختانه  قرارداد و همزمانی با اجرای نمایش «کسوف» از شرایط خوب اجرا بود. همچنین ما سعی می‌کنیم کارمان را درست انجام دهیم تا مخاطب راضی باشد.

وی در پایان گفت: تئاتر هنر خاص است و نباید آن را عام جلوه دهیم  و عام کردن تئاتر باعث می شود نمایش ها به جای نمایش های مخاطب پسند، به سمت  مشتری پسند  برود.

گفتنی است؛ نمایش «تریو بدون هارمونی» به کارگردانی سیاوش پاکراه از دوشنبه با اجرای ویژه خبرنگاران و هنرمندان در تماشاخانه باران افتتاح می شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار