مدیر آب وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی گفت: به منظور جلوگیری از هدررفت آب و تغییر ساختار سنتی به مدرن 150 کیلومتر لوله گذاری در12 شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرائی شده است.

کامران یوسفی راد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛با تاکید بر مشارکت و همراهی کشاورزان تصریح کرد: اجرای حدود 190 کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله های پلی اتیلن در این حوضه پیش بینی شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه بیشتر اعتبار طرح های لوله گذاری از محل اعتبار استانی تامین می شود کاهش سقف اعتبار استانی و ملی باعث کاهش طرح های اجرایی شده است.

مدیر آب وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی را از استانهای پیشرو در مهار ظرفیت های آبهای سطحی و اجرای طرحهای مرتبط با کانالهای آبیاری عمومی برشمرد.

یوسفی راد به سطح عملکرد طرح کانالهای آبیاری عمومی اشاره کرد و افزود: بیشتر کانالهای اولویت دار با بهره برداری عمومی در شهرستانها و روستاها در قالب طرحهای ملی توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی و انتقال آب اجرا شده است.

وی همچنین ادامه داد: طول کانالهای باقیمانده برای اجرا براساس برنامه ریزی جامع و اولویت بندی اجرائی کانالها و تامین اعتبار مورد نیاز اجرائی آنها از منابع استانی و یا ملی در حال برنامه ریزی و هدف گذاری است که در تدوین نهائی برنامه ششم بصورت آماری اعلام خواهد شد.

مدیر آب وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی یادآور شد: برای هر کیلومتر اجرای کانالهای آبیاری عمومی با آبدهی متوسط 120 -150 لیتر در حدود 3000 میلیون ریال اعتبار مورد نیاز است.

یوسفی راد نفوذ عمقی و نشت اب را از عمده تلفات انتقال آب در مسیر تامین تا مصرف آب کشاورزی دانست و ابراز داشت: تبخیر آب در انتقال آب در مسیر تامین تا مصرف چندان قابل توجه نیست و در مواردی که از لحاظ فنی امکان استفاده از لوله میسر باشد توصیه می شود از لوله و پوشش انهار سنتی استفاده شود.

به گفته وی یکی از تاثیرگذارترین سیستمهای آبیاری نوین در افزایش راندمان و مصرف بهینه آب آبیاری در کشاورزی اجرای سیستمهای آبیاری قطره ای با راندمان آبیاری کل بالای 80درصد مورد قبول بخش فنی و کارشناسی در دنیا است.

مدیر آب وخاک و امور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی در ادامه افزود: اجرای سیستم آبیاری نوین تاثیر بسیار چشمگیر و قابل توجهی در کاهش مصرف آب و تامین نیاز آبی گیاه بویژه باغات در طول دوره کاشت، داشت و برداشت ایفا می کند.


انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.