مسئول اطلاع رسانی داروها و سموم؛

قرص برنج قاچاق است/تخلف سم فروشی ها و عطاری ها

مسئول ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، نسبت به مرگ های عمدی (خودکشی) ناشی از مسمومیت با قرص برنج هشدار داد.

قرص برنج قاچاق است/تخلف سم فروشی ها و عطاری ها
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر یسنا به‌منش گفت: اقدامی که سازمان غذا و دارو در این زمینه انجام داد به صدا در آوردن زنگ خطر در سال ها قبل بود که نتیجه آن حذف شکل قرص این سم از لیست سموم مجاز کشور توسط سازمان حفظ نباتات بود.
 
وی افزود: از سال ۸۵ به بعد آنچه در بازار وجود دارد و توسط سم فروشی ها و متاسفانه عطاری ها توزیع می شود همگی محموله قاچاقی است که سوداگران به صورت غیرقانونی به کشور وارد می کنند.
 
به‌منش تصریح کرد: با پیگیری های سازمان غذا و دارو، از سال ۹۰ به بعد با همکاری اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مقرر شد در صورت بازدید از عطاری ها و سم فروشی ها، چنانچه قرص برنج مشاهده شود با خاطی برخورد خواهد شود.
 
وی در ادامه گفت: آنچه در توان سازمان غذا و دارو است، بازرسی هایی است که معمولا توسط معاونت های غذا و دارو و عمدتا در هفته نخست آبان هر سال به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت ها صورت می گیرد. اما نکته جالب اینجاست که در بسیاری از بازرسی ها از عطاری ها و سم فروشی ها، قرص برنج دیده نشده است.
 
مسئول ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو افزود: مطمئنا از آنجا که صنف سم فروشان و عطاری ها در این امر دخیل هستند، اقدامات پراکنده دانشگاه ها که بر اساس برنامه های ستاد صورت می گیرد کافی نخواهد بود و امر بازرسی، دلسوزی و پیگیری اولیای خاص خود را در این دو صنف می طلبد.
 
وی گفت: نیروی انتظامی هم در بخش مبارزه با قاچاق کالا و ارز، همکاری های موردی داشته که البته کافی نیست.
 
به منش تصریح کرد: آموزش ما عمدتا، نه بر پایه تذکر عوارض کشنده آن، بلکه با تکیه بر این امر بود که این سم به هیچ عنوان استفاده خانگی ندارد و با فروشنده و خریدار آن برخورد خواهد شد.
 
وی گفت: مشکلات روانی اجتماعی که بخشی از جامعه را متمایل به اقدام به خودکشی می کند، از دسترس ما خارج است.
 
به منش افزود: با سئوالی که از همکارانمان در پزشکی قانونی به عمل آمد، آمار افزایش مرگ ناشی از قرص برنج مربوط به استان تهران است، که البته سلامت هموطنان ما در کل کشور مورد توجه است.
 
به منش گفت: به رغم توجه ما به این مشکل، چون بخش بزرگی از فعالیت های پیشگیرانه مانند انجام بازرسی، جمع آوری سم، برخورد با خاطیان و...، از حیطه اختیارات ما خارج است، متاسفانه جامعه همچنان با آمار مرگ ناشی از این سم کشنده رو به رو است.
 
مسئول ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو تاکید کرد: ستاد حتی از اداره کل غذا پیگیر مجوز باطل شده قرص سیر «بنان» بود که گویا از دو سال پیش تولید آن دوباره آغاز شده است.
 
به منش در پایان گفت: قرص سیر با عنوان بنان، کاملا بی خطر و ساخته شده از سیر، نمک و نشاسته است و داروخانه ها هم این فرآورده گیاهی و بی خطر را اغلب موجود داشته اند.
 
منبع: مهر
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار