تاثیر شاه‌نامه در شعر مقاومت منتشر شد

«تاثیر شاه‌نامه در شعر مقاومت افغانستان» تازه‌ترین اثر تحقیقی صالح محمد خلیق در ایران به چاپ رسیده است.

تاثیر شاه‌نامه در شعر مقاومت منتشر شد
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، «تاثیر شاه‌نامه در شعر مقاومت افغانستان» تازه‌ترین اثر تحقیقی صالح محمد خلیق، به جمع آثار ارزشمند تحقیق ادبی افزوده شد. این اثر که ۳۳۴ برگ را در بر گرفته است و در ایران به چاپ رسیده است؛ با رویکرد تازه‌ای به شعر مقاومت افغانستان پرداخته است. خلیق در این اثر با شناختی که از متون کهن به‌ویژه شاه‌نامه دارد تلاش کرده است که نشانه‌های مشابهت در پرداختن به مسایل حماسی را هم در شاه‌نامه و هم در شعر مقاومت افغانستان نشان دهد. او در قدم اول به این پرداخته است که خاست‌گاه شهنامه همین سر زمین است و برای اثبات آن دلایل بسیاری می‌آورد:

«بستر سرایش؛ بن‌مایه‌ها و رویداد‌های شاه‌نامه و در حقیقت بیشترین بخش ایران شاه‌نامه را، افغانستان امروز که از کهن‌ترین روزگاران تا سال‌های نخستین پس از تعیین مرز‌های سیاسی نو در تمام متن‌های منثور و منظوم به نام ایران (آریانا) یا خراسان نامیده می‌شد؛ تشکیل می‌دهد.»

ذهن انباشته از تاریخ و متون کهن پروهشگر این کتاب در نخست آدم را به این تصور می‌اندازد که او می‌خواهد به این سوال تکراری و گیج‌کننده که آیا اریانای کهن؛ افغانستان امروز است یا فلات پارس (ایران امروز) پاسخ بدهد و نقشه آریانا را ترسیم کند تا دیگر بر سر این مساله جدالی نباشد؛ ولی صالح محمد خلیق به‌طور مستقیم در این کتاب پژوهشی‌اش مساله را این‌گونه مطرح نمی‌کند.

پاسخ روشن به این سوال قسمتی از حرف‌های این کتاب است. او می‌خواهد در این کتاب به اثبات برساند که روح حماسه و مقاومت در شاه‌نامه که در سده دهم میلادی به متن در آمده است با شعر مقاومت افغانستان که در دهه‌ پایانی قرن بیست و یک میلادی سروده شده است پیوند خونی دارد. او ردپای حماسه و مقاومت را آن‌گونه که در شاه‌نامه جلوه‌گر است در کوچه‌های شعر مقاومت افغانستان پیدا کرده و برای سند آوری در این تحقیقی از نمونه‌ی کلام ۵۹ شاعر افغانستان که به شعر مقاومت پرداخته‌اند مثال می‌آورد و به این گونه جلوه‌های شاهنامه را در شعر مقاومت کشور به بررسی می‌گیرد. خلیق در این کتاب دنبال رسیدن به اهدافی است که بیشتر آن به مساله «پی‌بردن به پیوند شاه‌نامه با مردم این کشور؛ روشن ساختن جایگاه شاه‌نامه در زند‌گی مردم این سرزمین و اثر‌گذاری آن؛ ترغیب مردم به شاه‌نامه‌خوانی و شناخت عمیق مردم از شعر مقاومت کشور» پرداخته شده است.

این کتاب به لحاظ کار تحقیقی اثری است در خور ستایش و نشان می‌دهد که آقای خلیق به‌عنوان پژوهشگر آگاه و متعهد زحمات زیادی را برای تدوین آن تحمل کرده است. «تاثیر شاه‌نامه بر شعر مقاومت افغانستان «در کنار این‌که می‌تواند رهگشایی باشد برای شناخت بیشتر شاه‌نامه و شعر مقاومت افغانستان؛ مسیر‌دهنده برای پژوهش‌های دیگر در این زمینه نیز خواهد بود.

هشت صبح در مقاله اش نوشت: صالح محمد خلیق «پروهشگر بلخی» چهل و اند سالی است که به‌عنوان نویسنده؛ شاعر؛ روزنامه‌نگار و پروهشگر برای افزودن به ادبیت و ادبیات این سر زمین دود چراغ می‌خورد و متن خلق می‌کند. از او کتاب‌های زیادی اعم از مجموعه‌های شعر و تحقیق به چاپ رسیده است و کتاب «تاثیر شاه‌نامه بر شعر مقاومت افغانستان» آخرین اثر تحقیقی اوست. صالح محمد خلیق بی‌گمان یکی از پر‌کار‌ترین نویسند‌گان کشور است که عمرش دراز و پر فراز باد!


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.