صنایع دستی نخ ریسی عبا و حصیربافی به نام بوشهر ثبت ملی شد

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، رشته های حصیربافی و ریسندگی نخ عبا را به نام استان بوشهر به ثبت ملی رساند.

صنایع دستی نخ ریسی عبا و حصیربافی به نام بوشهر ثبت ملی شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر ، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان بوشهر از ثبت ملی رشته های حصیربافی و ریسندگی نخ عبا به نام استان بوشهر خبر داد.

امین بینش پژوه با اشاره به اینکه عبابافی درگذشته به نام استان بوشهر در فهرست ملی به ثبت رسیده بود، نخ ریسی عبا نیز اکنون به نام این استان ثبت ملی شد افزود: ظرافت و دقت بالای مورد نیاز برای ریسیدن پشم شتر و تبدیل آن به نخ از سوی زنان یکی از مهمترین موارد برای این رشته است و همین امر عبای این استان را ممتاز و منحصر به فرد می کند.

وی تصریح کرد: مواد اولیه بافت حصیر در مناطق مختلف به نسبت تنوع محیط جغرافیایی کشور متفاوت است و مواد اولیه حصیربافی در استان بوشهر از برگ هرس شده نخل تشکیل می شود.

بینش پژوه بازدید از کارگاههای صنایع دستی، دیدار با هنرمندان و پیشکسوتان صنایع دستی استان بوشهر واعطای لوح تقدیر به صنعتگران برگزیده دارای نشان مهر ملی در سال 1394 را از برنامه های بزرگداشت روز صنایع دستی اعلام کرد.

عبا بافی از محصولات منحصر به فرد نساجی سنتی در استان بوشهر است که تولید آن در این منطقه نزدیک به 200 سال قدمت دارد.

براساس نظر کارشناسان صنایع دستی عبای بوشهر به دلیل استفاده از پشم و کرک شتر به رنگ طبیعی خود در هنگام بافت وزن بسیار کم و ثبات رنگ بهترین و مرغوبترین نوع عبای تولید شده در کشور است.

سالانه بیش از300 قواره عبا درروستای کردوان علیا از توابع شهرستان دشتی تولید می شود که بیشتر عبای تولیدی در شهرنجف عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس و بازار شهر قم عرضه می شود.

گفتنی است قیمت هرعبای تولیدی بسته به نوع ، رنگ وکیفیت بین 18 تا27 میلیون ریال است.

انتهای پیام /ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.