آستین‌ها برای حذف قلیان بالا زده شد/بساط تنباکو از اول مهرماه برچیده می‌شود؟

ظاهرا حساسیت ها نسبت به قلیان های میوه ای شدیدا برانگیخته شده،امری که از زمان انتشار اخباری مبنی بر وجود حشیش در تنباکوی قلیان‌های میوه ای بیش از پیش تشدید شده است.

آستین‌ها برای حذف قلیان بالا زده شد/بساط تنباکو از اول مهرماه برچیده می‌شود؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،معضل قلیان های میوه ای سالهاست به محلی برای مناقشه میان فعالان این صنف و مسئولان بدل شده است.

طرح های بازدارنده ای که هر از چند گاهی از سوی نهادهای متولی در دستور کار قرار گرفته و در نهایت گویی همچنان قلیان ها در این هماورد و مبارزه پیروز بوده اند.

با همه این اوصاف،به نظر می رسد،این بار وزارت بهداشت،عزم خود را جزم کرده تا جدی تر از گذشته وارد میدان شود و با همیاری دستگاه های ذیربط بساط قلیان های میوه ای را برچیند.

حساسیت ها نسبت به قلیان های میوهای زمانی تشدید و انگیخته شد که وزیر بهداشت و درمان از وجود حشیش در تنباکوهای میوه ای خبر داد.

اگرچه پیش از این بارها و بارها بر مضرات مصرف قلیان و شیوع افسارگسیخته آن در میان جوانان،نوجوانان،دانش آموزان و دختران تاکید شده بود و هشدارهای بسیاری نیز در این خصوص در رسانه های تصویری،شنیداری و مکتوب منتشر و رسانه ای شد،اما خبر وجود مواد تخدیری در تنباکوها،شوخی بردار نیست و همین امر کافی است تا احتمالا در آینده ای نه چندان دور شاهد برخوردهایی جدی در این خصوص باشیم.

با وجود هشدارهای بسیاری که پیش از این در خصوص مصرف قلیان طرح شده،اما با خبری که از دهمین جلسه ستاد شورای کنترل و مبارزه با دخانیات به بیرون درز کرد،به نظر می رسد که قرار است بسیار سختگیرانه تر از گذشته نهادهای ذیربط و متولی وارد میدان شوند.

*ممنوعیت استفاده توتون از اسانس و طعم از اول مهر ماه سال جاری

انتشار خبر فوق بعد از نشست ستاد مبارزه و کنترل دخانیات،موید اتخاذ تدابیر و تمهیداتی جدی برای تنگ تر کردن عرصه برای عرضه قلیان های میوه ای است.

خسرو صادق نیت،پس از اشاره به برخی از مصوبات ستاد مذکور،با اعلام خبر ممنوعیت استفاده از توتون و از اسانس و طعم با ملزم کردن وزارت صنایع از اول مهر ماه سال جاری به نوعی هشدار و اولتیماتومی به فعالان این حوزه داد.

وی نخستین فردی بود که در شهریور ماه سال گذشته به وجود روان گردان در تنباکوهای میوه ای اشاره کرد و معتقد است:با وجود نگرانی هایی که در خصوص مصرف سیگار وجود دارد اما عمق نگرانی ها در خصوص استعمال قلیان بسیار بیشتر است و در همین ارتباط،تغییر اساسنامه قهوه خانه داران و عدم ارائه جواز جدید را در دستور کار قرار دارد.

صادق نیت می گوید:در بررسی های انجام شده،محرز شد که تنباکوهای عرصه شده معطر،حاوی 80 درصد مواد شیمیایی بوده اند ودرواقع تنها 20 درصد از آن حاوی تنباکو بوده است.

وی می افزاید:مواد استفاده شده در این تنباکوها،درجه سه بوده و مشتقات مواد روان گردان،حشره کش ها،قارچ ها،حلال های آروماتیک،بنزین،جیوه و سرب از نمونه ترکیبات به کار رفته شده در تنباکوهای میوه ای است.

رئیس اداره سلامت و محیط کار وزارتخانه بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در ادامه به کشف یک وانت حشیش و گراس در یکی از قهوه خانه های فرحزاد نیز اشاراتی داشته که مجموعه این اخبار و شواهد حکایت از خطر جدی است که جان،روان و سلامت جوانان این مرز و بوم را نشانه رفته است.

*اعمال جریمه از 200 هزار تا 22 میلیون تومان

شواهد و قرائن فوق کفایت می کند تا مسئولان ذیربط با توجه به مخاطرات و دغدغه های جدی که در این خصوص احساس می کنند،کمربند برخوردها و جریمه ها را برای مقابله با عرضه و استفاده از تنباکوهای میوه ای تنگ تر از گذشته کنند.

صادق نیت در تشریح برخوردهای قانونی که اخیرا اعمال شده عنوان کرده:در طی روزهای گذشته بیش از یکصد مرکز غیر مجاز عرضه کننده مواد دخانی پلمپ و 150 مرکز نیز به دادسرا معرفی شده اند.

جریمه های 200 هزار تومانی تا 22 میلیون تومانی نیز بخشی دیگر از محدودیت ها و موارد تنبیهی است که با هدف مقابله با این معضل اعمال شده است.

* برخورد با قلیان سراها،استعمال آن را زیرزمینی می کند؟

در این میان و علیرغم ضرورتی که برای برخورد با قلیان ها احساس می شود،برخی از جامعه شناسان و کارشناسان معتقدند،ممکن است تشدید محدودیت ها و برخورد با استعمال قلیان،آن را زیرزمینی کند و از پارک ها،بوستان ها و فضاهای طبیعی به منازل،چاردیواری ها و پستوهایی ببرد که نتوان حتی نظارت نیم بند را نیز بر آن ها اعمال کرد.

به نظر می رسد،معضل استعمال تنباکوهای میوه ای،از پدیده هایی است که حالا بعد از یک دهه بیش از پیش در بخش هایی از طبقات اجتماعی جامعه ریشه دوانده و مقابله و مبارزه با آن را بسیار دشوار ساخته،قلیان هایی که حالا اشتغالزایی خاص به خود را نیز ایجاد کرده و تعداد کثیری از محل عرضه فروش،تولید و ساخت و توزیع ادوات و تجهیزات مورد نیاز آن امرار معاش می کنند.

*کنایه وزیر بهداشت به برخی از سیاستمداران

بدون تردید مقابله و مبارزه با این معضل،مستلزم یک همگرایی و هم افزایی بین دستگاهی است و نمی توان صرفا با تکیه بر 1 یا 2 نهاد،انتظار حصول دستاوردی جدی را در این خصوص داشت.

هنوز برخی از فعالان این عرصه،دلخوش هستند به مجوزی که از سوی رئیس جمهور پیشین ایران مبنی بر عدم مممنوعیت مصرف قلیان در قهوه خانه ها و رستوارن های سنتی صادر شد  تا جایی که اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها موید قاب گرفتن دستور مذکور از سوی برخی از قهوه خانه داران و نصب آن بر سر در مغازه های خود است.

فارغ از تمامی این حواشی،نباید از نظر دور داشت که مقابله با این معضل،ورود جدی تمامی نهادهای مسئول را می طلبد،امری که به نوعی وزیر بهداشت و درمان با اشاره به جمله ای کنایه آمیز،بصورت تلویحی بر کافی نبودن عزم و اراده ای جدی برای مبارزه با این معضل تاکید دارد.

وی چندی پیش عنوان کرده بود: " سیاستمداران سیگاری نمی توانند با دخانیات مبارزه کنند،کسانی که خودشان به مصرف مواد دخانی آلودگی دارند،نمی توانند در این زمینه کمک کنند،ما اگر خودمان آلوده دود سیگار و قلیان باشیم نمی توانیم با دخانیات مبارزه کنیم ".

به هرترتیب در شرایط فعلی،خطر شیوع مصرف قلیان پیش از گذشته اذهان و افکار برخی از نهادهای مسئول را به خود درگیر ساخته،دغدغه هایی که با توجه به تجارب پیشین گذشته می تواند به وقوع،رخدادها و تصمیماتی جدی و جدید در این عرصه منتهی شود،امری که مستلزم گذر زمان است و یقینا آینده نه چندان دور، عرصه ای است برای آزمودن عزم مدیران ذیربط برای برخورد و مقابله با این معضل است.

انتهای پیام/
برچسب ها: تنباکو ، گزارش ، قلیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۰۰ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
قهوه خانه ها باشند ولي كشيدن قليان را حذف كنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۴ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
باید قلیان را ممنوع کنند مسئولین چاره ای بیندیشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
سلام بخداباجم کردن قهوه خونه هاهیچی درست نمیشه،فقط حدوده ۳۰۰هزارنفربه جمع بیکارای کشوراضافه میشه،اگه انصافه جم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
ببخشید سران دولت مردمون بگید اینایی که کارگر قهوه خونه هستن چی کار کنن میدونید چند نفر مشعول کار هستن
Germany
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
از مسئولان خواهش میکنم با افرادی که در پارکها و اماکن عمومی قلیان میکشند برخورد جدی کنند.شما رو بخدا قسمتون میدم اقدام کنید.خسته شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
خوب قلیونو جمع کردید بعدش جوانها ما رو میارن به یک چیز بهتر از قلیان مواد مخدرمن میگم یه تفریحی برا جوانها درست کنن.قلیون جمع کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
ببنید مشکل از کجاست.صورت مسئله رو نمیشه به این راحتیا پاک کرد.بعد هم خب نزارین این تنباکو ها وارد بشن داخل کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
از اول مهر؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
از اول مهر؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
دود ماشین ها و کارخانجات را جمع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
باسلام وقبولی طاعات وعبادات ،همگی ترابه خدامسئولین عزیز این بساط قلیان ها رادرسطح تفریگاه ها وقهوه خانه ها که بصورت آزاد تمام جوانان عزیز به طرف آن کشیده شده اند سفره اش راجمع کنید چون جوانان دارندنابود میشوند .خواهشمندم مسئولین چاره ای بیندیشند وقلیان ها را جمع کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
من یکی از اوناییم که کلا با قلیون مشکل دارم ولی به نظر من راهش این نیست که استفادش رو ممنوع کنن اگه بتونن توتون سالم تر تو ایران بسازن هم اشتغال زایی میشه هم اینکه از توتون عربی و نامرغوب کسی استفاده نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
این داستان جمع کردن قلیان از اول مهر همانند ترک اون معتاده هستش که همش میخواد از فردا دیگه ترک کنه ولی این فردا کی میاد معلوم نیست! !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
چرا از اول مهر از فردا باید همه قلیان سرا ها رو جمع کنن تمام جوانان و نوجوانان ما رو به نابودی کشونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
این تصمیم فرمالیته است و جدی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
کاش زودترجمعش کنن.بچه7ساله رومیبینی قلیون دستشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
اخه دولت محترم دود اینهمه ماشین سنگین و ثرب و ... مردم رو مریض نمیکنه تنباکو میکنه؟پدر بزرگم 100 سالشه و از 20 سالگی بدون وقفه قلیان و سیگار مصرف کرده پس جرا از جوانها سالمتره؟لطفا وقتی کاری میکنید با عقل باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
روح میرزای شیرازی شاد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
ای کاش جوانان وتمام کسانی که به راحتی دود قلیان راوارد ریه هایشان میکنند بدانندکه چه بیماری هایی میگیرند هرگز طرف قلیان ودخانیات نخواهند رفت من پیشنهاد میکنم این دوستان سری به بیمارستان هابزنند وعاقبت افراد سیگاری وکسانی که دخانیات مصرف کرده اند راببینند .از عوارض مصرف قلیان مبتلا شدن به انواع سرطان ها وسرآمدآنها سرطان ریه گرفته تا ناباروری اشاره کرد ودراین میان خانواده وافراد غیرسیگاری مبتلا به بیمار یهای تنفسی وسرطان ها مبتلا می شوند وبار هزنیه درمانی زیادی به نظام سلامت وکشور سالانه وارد میکنند ای کاش این دوستان که قلیان استفاده میکنند قدری بیاندیشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
همه باهم،پیش بسوی سلامتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
قلیان را از همین امروز جمع کنید چرا فردا دو دقیقه میریم پارک با زن وبچه یه هوای عوض کنیم میبینی چهارتا ادم بی ملاحظه قلیان ها را آتیش کردنند هی فرت وفرت دود میکنن تو حلق ملت فکر مکنی شش دونگ پارک مال خودشه هیچ جا آسایش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
چرا از اول مهر ...باید هرچه زودتر جمع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
اگه واقعا قراره جمع بشه چرا وارد میشه؟؟ یک فرد عادی عین ما 1کیلو اضافه بار داشته باشه نمیتونه وارد کشور بشه بعدش تن تن تنباکو وارد کشور میشه.باید رسیدگی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
ایناهمش قاچاقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
آیا واقعا فکر میکنید با این کار مشکل حل میشه ، نه این فقط پاک کردن صورت مسئله هست نه راه چاره ، با این اقدام نه تنها چیزی حل نمیشه بلکه تنباکو هم مثل مواد مخدر دیگر تبدیل به یک قاچاق و وسیله سودجویی و فروش غیر قانونی با قیمتهای گزاف میشه ، به فکر فرهنگ سازی و راه چاره باشید همیشه نباید کوتاه ترین راه انتخاب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
این تنباکو ها توسط کی و با مجوز کی وارد میشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
کلا جمعشون کنید ، دو دقیقه میریم پارک تفریح کنیم اطرافمون قلیون میکشن ریه هامون پر دود میشه، قلیون رو کردن مد برا خودشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
فقط خدا کن کارشون کارشناسی شده باشه فکر همه جاش کرده باشن بازار قاچاقیشو گرم تر نکن چون قاچاقیچی که مثلا یخچال به این بزرگیو از مرز رد میکنه,یه بسته تنباکو واسش چیزی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
میشه به بیمارسرطانی گفت صبرکن ازاول مهردرمانت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
چرا از اول مهر مثل ترک معتادان که میخواهند از فردا ترک کنن چرا از امروز نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
چرا از اول مهر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
باید رسیدگی بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
آقایان به ظاهر دلسوز اگر قصد تان جریمه کردن مردم است که هیچ
ولی اگر دلسوز مردم هستید تنباکو میوه ای وارد نکنید واقعا این حجم باور نکردنی تنباکو توسط کی وارد کشور میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
خوب میشه اگه واقعا حذف بشه دخترو پسرا مد کردن کشیدنشو متاسفانه .خیلی خوبه حذف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
خوب میشه اگه واقعا حذف بشه دخترو پسرا مد کردن کشیدنشو متاسفانه .خیلی خوبه حذف بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
اگه جمع کنن خوب میشه
آخرین اخبار