در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ولنگاری فضای مجازی در روابط درون خانواده ها سایه افکنده است

کارشناسان حوزه ارتباطات و مسائل فرهنگی با حضور در گفت و گوی ویژه خبری امشب به بررسی موضوع مصداق ها و علل ولنگاری فرهنگی در حوزه فضای مجازی پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع مصداق ها و علل ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی با حضور حسین امامی کارشناس حوزه ارتباطات و امیرمهرداد خسروی کارشناس مسائل فرهنگی در گفتگوی ویژه خبری امشب شنبه 22 خرداد ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

در ابتدای این بخش حسین امامی کارشناس حوزه ارتباطات در تشریح واژه ولنگاری اظهار داشت: مقام معظم رهبری 44 بار واژه ولنگاری را در بیاناتشان استفاده کردند که برای اولین بار این واژه در حوزه اقتصادی مطرح شده بود که به ولخرج بودن و مصرف گرایی اشاره داشت.

ولنگاری فرهنگی متاثر از عدم سیاستگذاری های کلان در این حوزه است

وی اضافه کرد: در روزهای اخیر ما شاهدیم که معظم له اصطلاح ولنگاری فرهنگی را به کار بردند که زمانی که وارد این کلمه می شویم به گونه ای غفلت، بی توجهی و بی تدبیری مدیران فرهنگی مد نظر است.

این کارشناس حوزه ارتباطات با بیان اینکه اگر بخواهیم ولنگاری فرهنگی را در فضای مجازی مورد بررسی قرار دهیم این موضوع بیشتر متاثر از عدم سیاست گذاری های کلانی است که از سوی مدیران و سیاست گذاران فضای مجازی شکل می گیرد تصریح کرد: به عبارتی 50 درصد ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی مربوط به سیاست گذاران و مسئولان فضای مجازی کشور است و 50 درصد دیگر نیز به کاربران برمی گردد.

امامی ادامه داد: قسمت دیگر ولنگاری فرهنگی در حوزه فضای مجازی بحث مصرف گرایی است به این معنی که مصرف رسانه ای غرب بیشتر از مدت زمان استانداردی است که وی بخواهد از یک رسانه استفاده کند.

امیرمهرداد خسروی کارشناس مسائل فرهنگی نیز در همین رابطه بیان داشت: اگر بخواهیم بحث ما به یک نتیجه برسد قبل از هر چیز باید در مورد زیرساخت و بستر اصلی موضوع بحث کنیم و آن عرصه فرهنگی است.

وی ادامه داد: زمانی که ما از اتفاقاتی با عناوینی چون ولنگاری فرهنگی گلایه می کنیم که چرا برخی اقتضائات رفتاری ما در حوزه فرهنگی از جمله سایبر، فضای اینترنت و فضای ماهواره و .... موضوع جدیدی نیست و بحثی است که نخبگان و دانشگاهیان ما حدود یک دهه است که به این مسئله توجه دارند اما واگویه های ما همچنان تکرار می شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی تاکید کرد: برای حل معضلات عرصه فرهنگ باید تمام مسئولین و کسانی که این بحث را دنبال می کنند به یک میثاق و باور اعتقاد پیدا کنند و آن این است که عرصه فرهنگی یک عرصه تخصصی است و ما بایدبه عنوان یک جریان حرفه ای به مسائل فرهنگی  نگاه کنیم.

خسروی ادامه داد: زمانی که ما به باورها و هویت های عمیق معرفتی مان اشراف نداریم زمانی که مسئولی در این حوزه مسئولیتی برعهده می گیرد چون باورها و هویت های عمیق معرفتی در آن شکل نگرفته است نمی تواند در حوزه مسئولیت خود موفق عمل کند لذا باید باور داشته باشیم که باید بیاموزیم. 

وی اظهار داشت: اگر در عرصه فرهنگ از نازل ترین تا تعالی ترین حوزه و سرمایه نیروی انسانی موضوعیت پیدا می کند باور کردیم که قرار است یک مانیفست، تفکر و باوری به نام ایرانیت و اسلامیت را در یک کالبد عرضه کنیم و برای آن تئوری بدهیم و در عرصه های اجتماعی نیز آن را متبلور کنیم مشکل حل می شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی هم چنین تصریح کرد: ما در عرصه فرهنگی و به ویژه در فضای مجازی دارای خلاهایی هستیم که کشورهای دیگر سعی کردند این خلا را به نوعی جبران کنند.

وی ادامه داد: باید بپذیریم از آنجا که خواستگاه خیلی از اقتضائات مدرنیته در غرب بوده دانش بهره برداری از آنها نیز در این کشورها بهتر شکل گرفته است. 

ولنگاری فضای مجازی در روابط درون خانواده ها سایه افکنده است

خسروی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ولنگاری فضای مجازی گفت: در فضای مجازی ولنگاری وجود دارد به طوری که این ولنگاری در روابط درون خانواده ها سایه افکنده است.

وی با اشاره به اینکه باید مسئله کنترل و موضوعات مرتبط با دانش و فرهنگ مصرف به صورت تومان صورت بگیرد ادامه داد: این امر باید با زبان منطق و استدلال انجام شود.

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به اینکه باید طریقه استفاده از فضای مجازی را بیاموزیم گفت: در درجه اول نسخه درمان این است که باید آستانه تحمل را در کنار امر آموزش بالا ببریم.

خسروی با بیان این که خانواده محفل همه رخدادهای اجتماعی است عنوان کرد: خانواده مانند هر کشوری دارای مرزهای خاص خود است لذا باید کنترل های لازم بر این مرز صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مرزها همیشه در حال خطر است افزود: اگر کنترل صورت نگیرد سرزمین خوب از بین می رود.

فضای مجازی زیرساخت های خانواده را دچار آسیب می کند

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به اینکه گوشی های موبایل آرامش خانواده را از بین می برد عنوان کرد: فضای مجازی زیرساخت های خانواده را دچار آسیب می کند.

فضای عمومی برای حضور نخبگان مناسب نیست

سلطانی فر در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون حضور نخبگان در فضای مجازی افزود: این فضا فضای مناسبی برای حضور نخبگان نیست زیرا این فضا سطحی و عمومی است.

وی با بیان اینکه مردم عادی در فضای مجازی بیشتر تولید محتوا می کنند افزود: فضای مجازی نمودی از فضای واقعی است .

این کارشناس رسانه گفت: همان طور که در فضای مجازی ولنگاری وجود دارد می توان اذعان داشت که در فضای مجازی نیز می توان شاهد ولنگاری بود.

سلطانی فر با اشاره به اینکه نمی توان فرهنگ را به صورت اجباری به مردم تحمیل کرد افزود: در بهترین شرایط می توان به نوعی کوچکترین تغییرات را ایجاد کرد.

حجت الاسلام محمد فروهر در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با بیان اینکه متاسفانه فضای مجازی توسط همه نهادها، ارگان ها نادیده گرفته شده است گفت: هیچ نهاد خاصی آنها را کنترل نمی کند.

وی با اشاره به اینکه ابتدا باید پذیرفت که در این فضا ولنگاری حاکم است افزود: متاسفانه مردم و جوانان به طور بی قید و بند به برخی از مسائل دسترسی دارند لذا باید فضای مجازی را از فضای حقیقی جدا کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار