باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

روند کند نوسازی خودروهای فرسوده در سنگ اندازی بانک‌ها

روند کند نوسازی خودروهای فرسوده که نتیجه سنگ اندازی های دستگاه های مختلف در مسیر آن است چیزی جز ایجاد مشکلات فراوان از جامه آلودگی هوا برای شهروندان کلانشهر ها به همراه نداشته است.

روند کند نوسازی خودروهای فرسوده درسنگ اندازی دستگاه های مرتبط / دود بی توجهی مسئولان در چشم شهروندانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند سالی است که آلودگی هوا و به دنبال آن تنگی نفس و دهها بیماری دیگر برای ساکنان کلانشهر ها به یک مشکل عادی تبدیل شده است.

وجود کارخانه ها در داخل شهرها، تردد خودروهای تک سرنشین و فرسوده، تردد حجم زیادی از موتور سیکلت ها و ظرفیت پایین ناوگان حمل و نقل عمومی از دلایلی است که تقریبا تمام کارشناسان از عوامل مهم آلودگی هوا در کلانشهرها می دانند.

**خودرو های فرسوده یکی از متهمان ردیف اول آلودگی هوا

در بین صدها تولید کننده آلاینده ها، خودرو های فرسوده از مهم ترین منابع تولید گازهای سمی در شهر ها هستند که به همین منظور طرح نوسازی تاکسی های فرسوده در دستور کار دولت قرار گرفت اما در این مسیر سنگ ها زیادی وجود داشت و دارد که روند نوسازی را با کندی مواجه کرده است.

**تبصره 13 قانون بودجه و الزام دولت به نوسازی خودروهای فرسوده


با توجه به تبصره 13 قانون برنامه و بودجه دولت کار نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی به دستگاه های دولتی سپرده شده است. در این تبصره آمده است به‌ منظور تحقق عدالت اجتماعی و دستیابی به توسعه شهری و برای حفظ محیط‌زیست و در راستای تحقق احکام مندرج در برنامه چهارم توسعه به دولت اجازه داده می‌شود برای توسعه حمل و نقل عمومی (حمل و نقل ریلی شهری، ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهری) و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل هر ساله بودجه ای جداگانه در نظر بگیرد.

اما آنچه از شواهد پیدا است دولت نتوانسته آچنان که باید در انجام این کار موفق عمل کند.

مجتبی تشکری هاشمی معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری شهر تهران در این رابطه می گوید: اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل از جمله تکالیفی است که بر اساس تبصره 13 قانون بودجه بر عهده دستگاه های دولنی گذاشته شده اما این مهم مانند بسیاری از تکالیف دولت به دست فراموشی سپرده شده است.

وی معتقد است: معمولا نیمه نخست سال، زونکن آلودگی هوا به بایگانی سپرده می شود و همزمان با اوج گیری آلودگی هوا در نیمه دوم سال از بایگانی خارج می شود، بر اساس گزارش سیاهه انتشار آلودگی شهر تهران،  بخش قابل توجهی از دو هزار تن آلاینده ای که هر روز در تهران ایجاد می شود را خودروهای فرسوده تولید می کنند.

معاون حمل ونقل ترافیک شهر تهران فراموشی دستگاه های دولتی را در انجام وظایف خود یکی از سنگ های جلو چرخ نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی می داند.

**بانک های عامل سنگی دیگر در مسیر نوسازی تاکسی ها

میثم مظفر مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بانک های عامل را دلیل دیگر کند نوسازی خودرو های فرسوده می داند و معتقد است: براساس ابلاغیه بانک مرکزی سه بانک تجارت، پارسیان و ملت ملزم به پرداخت تسهیلات نوسازی تاکسی های فرسوده شدند،اما متاسفانه تاکنون بانک های عامل عملکرد مناسبی در این حوزه نداشتند، این در حالی است که بانک مرکزی بخشنامه اعطای تسهیلات مالی را به این سه بانک ابلاغ کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مسئولت نوسازی تاکسی های فرسوده کشور برعهده وزارت کشور قرار داده شده است؛ انتظار داریم با پیگیری این وزارتخانه گره کار در پرداخت تسهیلات بانکی باز شود.

اما تنها دلایل کندی حرکت نوسازی خودروهای فرسوده به این چند مورد ختم نمی شود و رئیس سابق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور دلیل دیگری را برای آن بیان می کند.

سید مجتبی شفیعی رئیس سابق ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت کشور در خصوص یکی از علت های  کندی نوسازی تاکسی ها می گوید: خودروسازان کشور می‌توانند در جایگزینی خودروهای فرسوده دخیل باشند اما در این میان تغییر در قیمت خودرو (افزایش قیمت) موجب کند شدن روند اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی این دسته از خودروها شده است به همین جهت جایگزینی خودروهای فرسوده برای مالکان آن با صرفه اقتصادی همراه نیست. در همین راستا و به منظور ادامه‌دار بودن اسقاط خودروهای فرسوده پیشنهادی را به دولت ارائه داده‌ایم که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

در این شرایط معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گرانی قیمت خودرو ها را در شورای رقابت گره دیگری در راه نوسازی تاکسی های فرسوده می داند.

سید جعفرتشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در این رابطه گفت: سال گذشته اعلام شد که تمامی تاکسی های فرسوده در طرح نوسازی ثبت نام کنند زیرا با آغاز تحویل تاکسی های جدید دیگر امکان تردد تاکسی های فرسوده در شهر وجود ندارد و از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد؛در حال حاضر استارت نوسازی تاکسی ها خورده است و طی هفته گذشته 15 تاکسی نوسازی شده و در صورت هماهنگی بیشتر میان بانک ها و خودروسازان این روند شتاب خوبی خواهد گرفت.

 وی با اشاره به انتشار اخباری در خصوص بررسی گران شدن خودرو در شورای رقابت گفت: این اخبار سبب شده برخی خودروسازان در تحویل تاکسی ها کمی تعلل کنند تا با نرخ های جدید تاکسی ها را تحویل دهند.

 با تمام این شرایط در صورتی که روزانه 100 دستگاه خودرو از مجموع بیش از یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده تهران از رده خارج شوند، بدون احتساب خودروهای غیر فرسوده و نیمه فرسوده ای که به جمع خودروهای فرسوده اضافه می شوند، 28 سال طول می کشد تا خودروهای فرسوده از تهران خارج شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار