آبادان؛

کودکان کار را دریابید

سلامتی روحی و جسمی در محیط‌های کار برای کودکان یکی از مهم‌ترین موضوعات است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ برای هر یک از شهروندانی که صبح ها به منظور اشتغال و یا هر نوع دغدغه دیگر از خانه خارج می شوند روبرو شدن با کودکان کار که در پشت چراغ قرمزهای خیابان های اصلی شهرهای آبادان و خرمشهر برای فروختن دستمال کاغذی یا پاک کردن شیشه ماشین تجمع کرده اند؛ امری بدیهی شده است.

کودکانی که شانس پشت سر گذاشتن خاطرات زیبای بچگی را از دست داده و متاسفانه از دنیای کودکی محروم هستند و مجبورند کودکی خود را در گوشه خیابان و با بزرگسالانی بگذرانند که از رویاها و خیال های کودکی آنان بی خبر هستند.

آمار سازمان جهانی کار وجود بیش از 170 میلیون کودک کار را در کشورهای مختلف تخمین می زند که محروم از دنیای کودکی بوده و یا تمام وقت مشغول به فعالیت های اقتصادی هستند که از این تعداد 168 میلیون کودک در خطر آسیب های اجتماعی قرار دارند.

در این میان نحوه برخورد و تعامل با این کودکان، دردها و کاستی های زندگی آنان، نبود سرپرست یا داشتن سرپرست بد، بیماری های مختلف جسمی و روحی و محروم ماندن از تحصیل دیگر مشکلات این کودکان است.

دنیا دختری 10 ساله است که تقریبا سه سال است در یکی از چهار راه های اصلی شهر آبادان او را می بینم که مشغول تمیز کردن ماشین ها است ، در بعضی از فصول مانند بهار نیز ،گل به راننده های پشت چراغ قرمز می فروشد.

او با زبان کودکی میگوید: مادرم مرده و پدرم مرا مجبور می کند از دوستانش گل بخرم و اینجا بفروشم.

دنیا ادامه داد: فکر کنم پدرم شیشه میکشد اگر نتوانم پول خوبی کاسبی کنم شب ها باید بدون غذا بخوابم و با کمربند شلاق بخورم.

از او خواسته شد که به بهزیستی بیاید تا در آنجا نگهداری شود اما قبول نمی کند و از لابه لای ماشین ها فرار می کند.

محسن کودک کار دیگری است که تنها هشت سال دارد و برای فروش فال هایش در ایستگاه های اتوبوس به زنان و مردان می گوید: اگر از من فال بخرید برایتان دعای آیت الکرسی می خوانم و با صدای بچه گانه اش شروع به خواندن آیت الکرسی می کند و بعد از آن از صمیم قلب برای مشتریانش دعا می کند.

یک پژوهشگر حوزه اجتماعی معتقد است که با گسترش شهرنشینی در کشور ، پدیده کودکان کار یا خیابانی افزایش یافته است و این خود می تواند آسیب های اجتماعی را در جامعه گسترش دهد.

علیرضا طرفی افزود: کودکان خیابانی پس از ترک خانواده با نداشتن بهداشت و آموزش مواجه هستند که خود پیامدهایی به همراه خواهد داشت، مشکلات رفتاری و بهداشتی، فقر و گسست خانوادگی می تواند در این قضیه موثر باشد و این موضوع برای کودکان خیابانی در خوزستان شامل کودکان ساکن و مهاجر است که دارای مشاغل کاذب یا واقعی هستند.

این پژوهشگر اجتماعی ارتباط عاطفی و منطقی بین کودکان و والدین را در کاهش آمار کودکان کار بسیار موثر دانست وادامه داد: فقر عاطفی، تعدد زوجات، مشکل درسی، تلاش برای اشتغال از دیگر عوامل بروز این پدیده اجتماعی است که رفع این مشکلات به فعالیت سازمان های مردم نهاد و تلاش و حمایت دولت نیاز دارد.

مدیرکل بهزیستی استان خوزستان نیز درخصوص کودکان کار در این استان گفت: آماری از کودکان در این استان در دسترس نیست ولی برای آنهایی که شناسایی شده‌اند، برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم.

غلامرضا صدیق راد افزود: یک طرح آموزشی و حمایتی برای کودکان کار انجام دادیم ولی آماری از کودکان کار نداریم. یک کاری را انجام دادیم تا کودکان کار ساعاتی از زندگی خود را کودکی کنند، یعنی مثل سایر کودکان بازی و تفریح کرده و به گردش بروند و از آموزش لازم بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: برای این کودکان پرونده‌های بهداشتی و آموزشی تشکیل داده و تمام کودکان کاری را که می‌شناختیم و در این طرح بودند را به مراکز فنی و حرفه‌ای معرفی کرده تا گواهینامه مهارت کار و آموزشی دریافت کنند.

صدیق راد افزود: برخی را به مساجد متصل کرده و در واقع کمک کردیم تا یک هویت اجتماعی مناسب به آنها هدیه داده و همچنین ساعاتی را بتوانند تفریح کنند.

کودکان کار شرایط اجتماعی متفاوتی نسبت به کودکان خیابانی دارند. از این رو نوع مواجهه با این افراد نیز باید تفاوت‌های اساسی داشته باشد. کودکان کار بسته به نوع شخصیت و کاری که انجام می‌دهند بیشتر از کودکان خیابانی در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. کودکان کار به یک معنا حساس‌تر هستند و این حساسیت آنهاست که تعهد اجتماعی تک‌تک افراد اجتماع در قبال آنها را باید دربر داشته باشد.

بنابراین مسئولان شهری، موسسه های حمایتی، پژوهشگران اجتماعی و شهروندان باید توجه و دقت بیشتری نسبت به این معضل داشته و با یک همدلی جمعی برای رسیدن به شهری عاری از متکدی، کودکان کار و خیابانی تلاش کنیم.

بیش از 45 درصد کودکان کار و خیابان در معرض بیماری های مانند ایدز و هپاتیت قرار دارند و بلوغ زودرس را تجربه می کنند و زودتر از دیگر کودکان مسائل جنسی را تجربه می کنند و این معضلاتی است که باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته و برای کاهش آمار کودکان کار تلاش بیشتری داشته باشند.

انتهی پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.