قزوین؛

احیاء و رهاسازی دو گونه آهو و کل و بز

برای جبران کاهش جمعیت برخی گونه های جانوری در مناطق حفاظت شده، دو گونه آهو و کل و بز در استان قزوین احیاء و رهاسازی می شود.

به گزاش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت:احیاء برخی گونه های حیات وحش از جمله آهو در دشت جنوبی قزوین که با شکار بی رویه و کمبود گونه غذایی روبه کاهش است  در دستور کار قرار گرفته .

شمسی پورگفت: شکار و صید بی‌رویه و توسعه مناطق شهری از عوامل مهم کاهش آهو در دشت قزوین است.

وی گفت: دشت قزوین در گذشته‌ای نه چندان دور مملو از آهو بود، در حالی که هم‌اکنون این گونه جانوری با ارزش فقط در منطقه حفاظت شده باشگل استان وجود دارد.

شمسی پور یادآورشد: گونه‌های جانوری درمعرض خطر استان شامل آهو، سیاه گوش، کل، بز، قوچ،میش، گونه‌های نادر پلنگ و گربه جنگلی است که باید برای صیانت از آن اقدام کنیم.

وی درباره احیای آهو دردشت قزوین گفت: به‌ منظور تکثیر و آماده‌سازی فضای مناسب برای احیاء آهو در دشت قزوین رایزنی‌ هایی صورت گرفته و بزودی پس از تکثیر اقدام به رهاسازی این‌گونه با ارزش در دشت بویین زهرا خواهیم کرد.

شمسی پور اظهارداشت:به ‌منظور حفظ و حراست از گونه‌های جانوری بیش از ۴۰۰ هزار هکتار از وسعت منطقه تحت کنترل و مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان قزوین قرار گرفته است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین با اشاره به غنی بودن استان قزوین از لحاظ گونه‌های جانوری بیان کرد: گونه‌های شاخص استان از لحاظ پستانداران، کل، بز، قوچ، میش، آهو در راس هرم غذایی گونه‌های نادر پلنگ و از گربه ‌سانان، سیاه گوش و گربه جنگلی است که در این استان زیست می‌کنند.

شمسی پور از پرنده «هُما» به‌عنوان نماد تنوع زیستی استان یاد کرد و افزود: این‌گونه جانوری با ارزش در الموت و منطقه طارم سفلی رصد شده و پرندگان شکاری نظیر عقاب طلایی و سارگپه نیز در استان وجود دارد که به غنای این گونه های جانوری کمک کرده است.

وی، اقدامات صورت گرفته به‌منظور حفظ این گونه‌های با ارزش را ,ممنوعیت‌های اعمال شده در مناطق تحت مدیریت، آموزش حضوری به جوامع محلی و احداث واحدهای دیدبانی اعلام کرد.

شمسی پور گفت : سرشماری و رصد سالانه حیات ‌وحش استان به صورت هر شش ماه یک بار انجام می‌شود و در آخرین سرشماری صورت گرفته در منطقه شکار و تیراندازی ممنوع طارم سفلی و آوج روند جمعیتی رو‌به ‌رشد حیات وحش مشاهده می شود.

بگفته مدیرکل محیط زیست استان همچنین روند رو به کاهش و تغییرات بسیار محدود در منطقه تیراندازی و شکار ممنوع الموت غربی و شرقی به چشم می‌خورد.
انتهای پیام/

برچسب ها: احیاء ، رهاسازی ، کل ، بز ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار