گرگان؛

شیرین تر از شکر

عصاره گیاه استویا 300 بار از شکر معمولی شیرین تر است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ دیابت بیماری شایعی است که بیش از 4 ونیم میلیون نفر از جمعیت کشورمان را درگیر خود کرده و محدودیتهای تغذیه ای در آن زندگی را برای مبتلایان به آن سخت می کند. بسیاری از بیماران دیابتی به دلیل این محدودیتها، از خوردن و آشامیدن مواد قندی و سایر موادی که در نهایت به قند تبدیل می شوند، محروم می شوند.

اما در یک موسسه تحقیقاتی دانش بنیان در استان گلستان، امیدهایی برای از میان برداشتن این محدودیتهای تغذیه ای در حال شکل گیری است.

دکتر علیزاده، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان می گوید: در این موسسه تحقیقاتی بر روی یک گیاه دارویی کار می کنیم که تحقیقات اولیه آن قبلا در کشورهای مختلف اروپایی انجام شده است. گیاه استویا گیاه بومی آمریکای جنوبی است و برگ‌های آن حاوی موادی شیرین کننده‌های طبیعی به نام استویوزید و ربودیوزید A هستند.

به دلیل اینکه این گیاه با شرایط طبیعی اقلیم ایران سازگاری ندارد، برای انجام مراحل اولیه رشد آن نیاز است که گیاهچه های آن در آزمایشگاه و در تکنیکی به نام ریزازدیادی یا کشت بافت تا مرحله مقاوم شدن به شرایط محیطی رشد کنند و سپس به محیط بیرون انتقال یابند.

دکتر ابومردانی متخصص تغذیه در مورد خواص این گیاه گفت: استویا یک گیاه با قدرت شیرین کنندگی 300 برابر شکر معمولی است که می‌تواند یک جایگزین مناسب برای قندهای تصفیه شده باشد. عصاره شیرین استخراج شده از این گیاه هیچ کالری ندارد، فشار خون و چربی بد خون را کاهش می‌دهد و از این رو افراد دیابتی و کسانی که با مشکل چاقی روبرو هستند، می توانند بدون نگرانی ازآن استفاده کنند.

حالا دوسالی هست که نتیجه تلاشهای پژوهشگران در موسسه تحقیقاتی به دست خانم بستان بان، بانوی صنعتگر نمونه استان گلستان رسیده که پیش از این هم 30 سال در تولید و صنعت فعالیت داشته است.

 خانم بستان بان می گوید: 5000 متر از این گلخانه را زیر سطح کشت استویا برده ایم و سال گذشته که سال اول برداشت ما بوده است حدود 700 کیلوگرم برگ استویا برداشت کرده ایم و چون کاشت این گیاه را در گلخانه انجام دادیم، تعداد برداشت ما به 7 بار در سال می رسد که در مقایسه با بیرون که سالی 5 بار برداشت داریم، افزایش  محصول خواهیم داشت.

البته چرخه استفاده از این شیرینی بی ضرر به همین جا ختم نشده و به کاربرد آن در داروسازی هم رسیده است. 

دکتر بیات که صاحب یک شرکت داروسازی است می گوید: در بسیاری از کشورها از عصاره‌ی استویا چه در صنایع غذایی و چه در داروسازی استفاده شده است و آخرین کشوری هم که از آن استفاده کرده کشور آمریکا بوده است. ما هم بر اساس تحقیقات انجام شده در برخی از داروهایی تولیدی مان مثل شربت زوفا، از عصاره این گیاه به جای شکر و بعنوان شیرین کننده استفاده کرده ایم تا برای بیماران دیابتی استفاده از این داروها مشکلی ایجاد نکند.

حالا استان گلستان به دلیل وجود ظرفیت اقلیمی و علمی محیط مناسبی برای توسعه کشت این گیاه است تا کام بیماران دیابتی هم با این شیرینی بی ضرر شیرین شود.


انتهای پیام/ص
برچسب ها: گلستان ، گرگان ، استویا ، شیرین ، شکر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
چه خوب که یک مشکل از مشکلات دیابتی ها حل می شود.