گزارش/ با تذکر ویژه رهبر انقلاب بررسی شد؛

الیاف کربن؛ از بدنه پهپاد تا قطعات سانتریفیوژ/ مقاومت برای یک ماده مقاوم+فیلم

رهبر انقلاب فرمودند: توقعات طرف مقابل را در زمینه «الیاف کربنِ دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژها» مطلقاً قبول نکنید.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رهبر معظم انقلاب عصر روز گذشته در دیدار با کارگزارن نظام، بیانات بسیار مهمی ایراد فرمودند که در بخشی از این بیانات خطاب به رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کردند: توقعات طرف مقابل را در زمینه «الیاف کربنِ دارای کاربرد در ساخت سانتریفیوژها» و در خصوص «اندازه‌گیری ۳۰۰ کیلو مواد هسته‌ای» مطلقاً قبول نکنید و زیر بار آنها نروید.

الیاف کربن؛ از بدنه پهپاد تا قطعات سانتریفیوژ/ مقاومت برای یک ماده مقاوم

الياف كربن، ماده ای با خواص منحصر به فرد (نظير استحكام ويژه و مدول ويژه بسيار بالا) هستند كه مانند تقويت كننده ای در انواع كامپوزيت ها درصنايع مختلف به خصوص صنايع هوا فضايي و نظامي مورد استفاده قرار مي گيرند.

الیاف کربن با توجه به خواص فوق العاده مکانیکی،حرارتی و الکتریکی از کاربردهای متنوعی برخوردار است. کامپوزیت های ساخته شده از این الیاف در صنایع هوایی در بدنه هواپیماها و پهپادها به کار می رود. هم چنین در صنایع عمرانی برای تقویت بتن و بناهای ساخته شده مانند ستون ها،پل ها ،تونل ها و اجزای ساختمان،صنایع خودروسازی و حمل و نقل و تولید مخازن CNG ،سیستم انتقال قدرت و قطعات بدنه،صنایع پزشکی و مهندسی پزشکی برای ساخت اعضای مصنوعی،پروتز های داخل بدن،آتل های فوق سبک و صنایع انر‍‍ژی چون ساخت پره های توربین بادی،مخازن و تجهیزات استخراج نفت در دریا، ملزومات پیل سوختی کاربرد دارد.

یک کارشناس مهندسی مواد با کاربردهای ویژه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن اشاره به پیشتازی کشورمان در تولید الیاف کربنی گفت: این مواد می توانند استحکام بسیار بالایی پیدا کنند (تا 10 برابر فولاد) و البته وزن بسیاری کمی دارند. الیاف کربنی حتی از قطعات مشابه آلمینیومی سبک تر هستند که این امر می توانند کاربرد این مواد را در طیف وسیعی از صنایع گسترش دهد.

این کارشناس ادامه داد: در تولید سانتریفیوژها همواره سعی بر سبک سازی و مقاوم تر شدن سازه ها وجود دارد و نسل های مختلف سانتریفیوژ نیز بر اساس بهینه سازی ها در میزان غنی سازی و مقاومت آنها طبقه بندی می شوند. سانتریفیوژ به عنوان وسیله ایی که تحت نیروهای گریز از مرکز و همچنین تاثیرات دمایی قرار می گیرد نیازمند بکارگیری موادی با ساختار بهینه برای بهبود شرایط است. الیاف کربنی می توانند مقاومت بسیار بالایی در برابر پیچش ها، سایش ها و خمش های ناشی از نیروهای میدانی داشته باشند که این موضوع یکی از مهمترین مولفه ها در تولید قطعات حساس بویژه تجهیزات هسته ایی است. این مواد بسته به تعداد لایه های در هم تنیده مقاومت های متفاوتی دارند اما عموما به علت محدود بودن کشورهای دارنده ساخت این فناوری، قیمت بسیار بالایی دارند اگر چه به علت کاربردهای مختلف، جزو مواد ممنوعه برای فروش به کشورمان بوده و هستند.

این کارشناس تاکید کرد: فرمولاسيون پيشرفته این مواد شامل فيبريل هاي كربن وبلوك های كربنی جهت دار به صورت شعاعي ضمن سبكي موجب حذف مقاومت غلطشي مي شود. المان هاي تعليق ساخته شده از الياف كربن باعث کمینه شدن بارهاي الكترواستاتيك وافزايش امنيت دستگاه ها می شموند.

لازم به ذکر است هم اكنون آمريكا نزديك به 60درصد توليد جهاني الياف كربن را به مصرف مي رساند و اين در حالي است كه ژاپن تلاش مي‌كند به ميزان مصرفي برابر با50 درصد توليدات جهاني اين محصول دست يابد.

ایران با دست یابی به دانش فنی و بومی سازی تولید الیاف کربن ، به عنوان یازدهمین کشور دنیا و اولین در غرب آسیا در دست یابی به این دانش معرفی شده است.

گفتنی است کارخانه تولید الیاف کربن T-300 با ظرفیت 150 تن در سال اسفند ماه سال 93 با حضور سردار دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح و به بهره برداری رسیده است.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
ماشاءالله به چنین رهبری...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
ما باید هر چه به مواد سخت تر و مقاوم تر و سبک تر و با اتم های کوچک تر دست پیدا کنیم سریع تر راه رسیدن به فضا را به دست می اوریم زیرا مواد معدنی کشور نفت گاز ... تمام می شود یا در حال تمام شدن است و شاید هم تمام شده باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
متاسفانه به رشته مهندسی مواد اهمیت داده نمیشه
بدترین امکانات در دانشگاه ها برای رشته مواد و متالورژیه
به عنوان مثال در دانشگاه شریف کارگاه ریخته گری و انجماد را تخریب کردن تا فضای سبز درست کنند !!!
Iran (Islamic Republic of)
بابایی
۱۲:۲۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
خدا خیرت بده
دقیقا حرف واقعیت رو زدی من خودم دانشجوی کارشناسی ارشد یکی از دانشگاههای دولتی هستم
الان 6 ماه هست دارم در به در میزنم برای یه پروژه مفید برای کشور که مرتبط با صنعت بشه
هرجا رفتم به در بسته خوردم هر کدوم به یه بهونه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
وقتی رهبر فرزانه چنین امری فرمایند...گردن مسئولین بشکند اگر غیر آن فرمایشات کنند.
ان شا الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
آمریکا دیگه شورش رو در آورده !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
در خبرها آمده که در یکی از دانشگاههای جهان موفق به ساخت نوعی فولاد با مقاومت و سختی چهارده و نیم مگاپاسکال شده اند که انقلابی در ساخت بدنه کشتی ها زیردریایی ها و بدنه موشک و...ایجاد میکند ما هم باید روش و تکنولوژی ساخت این ماده بسیار محکم و سخت را پیدا کنیم و به دستش بیاربم که خیلی به این آلیاژ احتیاج داریم اگه نخبه ها و دانشمندان باغیرت ایرانی همت کنن و موفق بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
نخبه ها همتشو دارن اگر مسولان بگذارند و مثل هسته ای سیمانش نکنند
Canada
ناشناس
۰۶:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
قال رسول الله ص
علم اگردرستاره ثریا باشدمردانی ازقوم فارس برآن دست پیدا میکنند / قال امام خامنه ای سمعا وطاعتا ازشما بیک اشاره از ملت ایران بسر دویدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
ملت بله ولی مسولان چی؟کو گوش شنوا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
خوبه الیاف داریم اما الان یه جوون بخواد یه قطعه فیبرکربنی سفارش بده باید کجا بره دقیقا ؟؟؟؟؟؟ چون این الیاف کاربرد های زیادی توی اختراعات و خلاقیت ها داره
آخرین اخبار