اهواز؛

نفس محبت اهل‌بیت(ع) انسان ساز است

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی با بیان اینکه نفس محبت اهل‌بیت(ع) انسان ساز است، گفت: محبت مقدمه تغییر است و محبت اهل بیت(ع) ما را در مسیر شبیه شدن به ایشان قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حجت الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی، رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان خوزستان، با اشاره به روایتی از امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد: در کتاب امالی شیخ مفید روایتی در سیاق روایات مربوط به بحث امامت و ولایت نقل شده که امام حسن مجتبی(ع) فرمودند: «آنکس که ما را به قلب دوست داشته باشد و به دست و زبان یاری کند در بهشت با ما و در کنار ماست، و کسی که ما را به قلب دوست داشته و به زبان یاری کند در درجه ای پایینتر از گروه اول در بهشت جای دارد و کسی که ما را به قلب دوست دارد اما یاری یدی و لسانی نکند در بهشت است.».

وی در شرح روایت گفت: گروه اول قلبا دوستدار اهل بیت(ع) هستند، این دوستی مقدمه حرکت ایشان می شود و با دست که نماد قدرت است؛ همانگونه که میگوییم یدالله فوق ایدیهم یعنی قدرت خدا فراتر از هر قدرتی است و با زبانشان اهل بیت(ع) را یاری می کنند.

 اما اینکه حضرت یاری با زبان را جدا مطرح می کنند به این دلیل است که اظهار فصل مستقلی است؛ خیلی اوقات انسان حق و باطل را می داند اما حاضر به اظهار و ابراز نیست چراکه ممکن است منفعتی را از دست بدهد و متضرر شود، لذا یاری با زبان از اهمیت ویژهای برخوردار است.
روایت است متوکل از ابن سکیت پرسید دو فرزند من برترند یا دو فرزند علی بن ابی طالب(ع) ابن سکیت پاسخ داد خاک کفش قمر غلام امیرالمومنین از دو پسر تو و خود تو و کل حکومت بنی عباس اشرف است، متوکل دستور داد زبان ابن سکیت را بریدند.

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) با بیان اینکه اصحاب امام حسین(ع) مصداق گروه اول هستند که هم امام(ع) را دوست داشتند هم خطبه خواندند و هم با جانهایشان پای امام ماندند، افزود: جایگاه این دسته در بهشت نزد اهل بیت(ع) است. اما گروه دوم کسانی هستند که در قلبشان محبت اهل بیت(ع) را دارند و یاری لسانی هم می کنند اما مثلا آنجا که پای جان به میان آید پاپس می کشند این گروه در بهشت در جایگاهی پائین تر از گروه اول هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: گروهی نیز دوستدار اهل بیت(ع) هستند اما برای ایشان و در مسیر ایشان هزینه نمی کنند، امام(ع) می فرماید این دسته نیز وارد بهشت می شوند چراکه نفس محبت اهل بیت(ع) انسان ساز است.

وی با تصریح بر اینکه محبت مقدمه تغییر است و محبت اهل بیت(ع) ما را در مسیر شبیه شدن به ایشان قرار می دهد، گفت: بنابراین مشکلات موجود در روابط اجتماعی به این معناست که محبت اهل بیت(ع) در دل های ما به میزانی نبوده که ما را شبیه به ایشان کند. زمانی شاهد تحول و رشد در جامعه خواهیم بود که هرکس خود را با تعالیمی که از اهل بیت(ع) به ما رسیده خود را بسنجد. در روایت آمده هرکس مشغول به عیوب خود شود از عیب جویی در دیگران بازمیماند. بنابراین کسی که مشغول عیب جویی دیگران می شود از خود غافل است.

شفیعی تصریح کرد: محبت اهل بیت(ع) باید به عنوان مقدمه ی حرکت در دل های ما جا بگیرد، هرچه این محبت پررنگتر باشد حرکتی که شکل میگیرد عظیمتر خواهد بود.

شفیعی با بیان اینکه بعضا این اشکال وارد می شود که دین به دنیا توجه ندارد، گفت: این اشکال وارد نیست و نگاه دین، اعتنای به دنیاست، اما به عنوان مقدمه، نه مقصد؛ مقدمه ای برای رسیدن به مراتب بالاتر.

وی عنوان کرد: روزی امام سجاد(ع) خطاب به اصحاب فرمودند «برادران شما را وصیت می کنم به خانه آخرت و توصیه نمیکنم به خانه دنیا، که شما خودتان نسبت به دنیا تمایل دارید. آیا خبر بدهم شما را به توصیه حضرت عیسی(ع) به حواریون؛ حضرت عیسی فرمود: دنیا پل است از آن عبور کنید و به ساختمان آن نپردازید. و فرمود کدام یک از شما خانه اش را بر رود بنا می کند؛ این مثل دنیاست، دنیا را برای خود محل ِ قرار نگیرید.»

وی با بیان اینکه ظاهر این روایت جنبه اخلاقی و نصیحت دارد لکن در دلش مطالب مهمی نهفته است، ادامه داد: گاهی این سوال مطرح می شود که موضع دین نسبت به دنیا چیست؟ و بعضا این اشکال را وارد می کنند که که دین به دنیا توجه ندارد. باید گفت که این اشکال وارد نیست و نگاه دین اعتنای به دنیاست اما به عنوان مقدمه، نه مقصد؛ مقدمه ای برای رسیدن به مراتب بالاتر. لذا در روایت از معصوم داریم « دنیا مرکب خوبیست تا راکب به کجا هدایت کند».

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: دنیا وسیله است و دین توصیه می کند که با این وسیله به کجا بروید. در کلام معصومین(ع) دنیا مزرعه آخرت عنوان شده است، بدون کاشت نمی شود به دنبال برداشت بود پس توجه به مزرعه که دنیاست مهم است. لذا امام سجاد(ع) در این روایت نهی از دنیا نمی کنند بلکه می فرمایند من شما را به سرای ماندگار توصیه میکنم و به سرای فانی از آنجا که خودتان متوجه به آن هستید توصیه نمی کنم.

امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عج) اهواز، با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) روایتی از حضرت عیسی(ع) را نقل می کنند، گفت: نکته دقیقی که در این نقل مطالب از انبیاء گذشته وجد دارد اینست که حفظ میراث انبیاء الهی در سیره ائمه(ع) است؛ این امر تکریم انبیاء الهی است و هم یک اصل اخلاقی را به ما متذکر می شود که اگر مطلبی را از بزرگی نقل می کنیم صاحب مطلب را یاد کنیم که این شکل عملکرد نشر خوبی هاست.

شفیعی در پایان تصریح کرد: امام سجاد(ع) نهی از دنیا نمی کنند اما توجه می دهند که دنیا معبر است، آنرا ایستگاه ندانیم لذا این اشکال که گاهی عنوان می شود دین به دنیا توجه ندارد وارد نیست؛ دین به دنیا توجه دارد لکن توجه طریقی و نه موضوعی؛ دنیا راه است از آن عبور کنید.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.