کیفیت خودرو داخلی با قیمت آن تناسب دارد؟

کارشناسان معتقدند کیفیت خودروی داخلی در مقایسه با قیمت آن چندان مطلوب نیست و یکی از مهمترین راهکارهای بهبود کیفی، حرکت خودروسازان به سمت خصوصی‌سازی است.

محمد رضا مودودی، معاون کل سازمان توسعه تجارت و مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به طور یقین اگر هر کشوری بخواهد در تمام زمینه های صنعتی پیشرفت لازم را کسب کند باید با تولید کالای با کیفیت بتواند بازارهایی مناسب را شناسایی کند و در کنار این موضوع مسئولان نیز باید بسترهای حمایتی را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: با جلوگیری از ورود کالای قاچاق و گسترش خط تولید و ارتقای محصولات تولیدی، چرخه اقتصاد کشور رونق می گیرد.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اذعان داشت: هر چند ما می‌پذیریم که قیمت خودروهای داخلی با کیفیت آن تناسبی ندارد ولی برای قضاوت صحیح در مورد این موضوع باید به تاریخچه آن رجوع کرد.

معاون کل سازمان توسعه تجارت  ادامه داد: در دهه 50، کشور ما برای جذب سرمایه و مشارکت با خودرو سازان بزرگ دنیا اظهار تمایل کرد ولی هیچ شرکتی به ما روی خوش نشان نداد و تنها یک کارخانه نیز پذیرفت در صورت تولید بالا، بخشی از تکنولوژی خود را در اختیار ما قرار دهد.

مودودی با اشاره به آسیب‌ تحریم به صنعت خودرو سازی افزود: در سال 80 با وجود تمام مزیت‌ها و جذابیت های بالای بازار خودروی ایران، هیچ کدام از شرکت‌های خودرو سازی جهان از سرمایه گذاری مشترک و انتقال تکنولوژی به کشوورمان استقبال نکردند.

معاون کل سازمان توسعه تجارت، تصریح کرد: کشور ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد بیشترین سود از صادرات خودرو نصیب خود می کند ؛ تا زمانی شرکت‌های بزرگ خودرو سازی دنیا برای همکاری با ما پیش قدم نشوند نمی‌توانیم امیدوار باشیم که روند خودرو سازی کشور بهبود یابد و مشکلات کیفیتی در خودروهای داخلی بر طرف شود.

وی اشاره کرد: از سوی دیگر این شرکت‌ها مایل به صدور صرف خودروهای خود به کشور ما هستند در حالی که نباید زیربار این واردات برویم چرا که نیازمند ورود تکنولوژی و علم به صنعت خودروسازی کشور هستیم. 

مودودی ادامه داد: 80 درصد از خودروهای دنیا  تا سال 2011 در 20 درصد کشورهای دنیا تولید می‌شد این در حالی است که  این کشورها  80 درصد از تولیدات خود را مصرف می کردند اما بعد از این سال و با ایجاد رکود وسیع آنها با انباشت کالا مواجه شدند و به دنبال کانون‌های جدید جهت سرمایه گذاری بودند و در این امر شرکت رنو از شرکت‌های پیش قدم بوده است.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل محدود کننده در جذب سرمایه گذاری داخلی ، ثابت نگه داشتن نرخ ارز است که در عمل از رقابت تولیدکنندگان جلوگیری می‌کند.

مودودی افزود: امیدواریم با مشارکت شرکت‌های بزرگ خودرو سازی جهان و به کار بردن تکنولوژی روز دنیا به صنعت خودرو سازی جان تازه ای بدهیم و زمانی می توانیم قیمت خودرو را کاهش دهیم که تیراژ تولید را بالا ببریم و امیدواریم شرکت‌های خودرو سازی در مشارکت با ایران تنها بازار 80 میلیونی داخلی را ندیده بلکه بازار 400 میلیونی منطقه را مورد توجه قرار دهند.

کاهش 40درصدی قدرت خرید مردم در 5 سال گذشته

یزدان‌حیدری، عضوانجمن قطعه‌سازان ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل عدم کیفیت خودروهای داخلی، دولتی بودن شرکت‌های خودروسازی است.

وی با اشاره به اینکه بنیه مالی و اقتصادی مردم جامعه ضعیف شده است افزود: درآمد قشر حقوق‌بگیر به شدت کاهش یافته به طوری که متوسط قدرت خرید مردم نسبت به 5 سال گذشته، 40 درصد پایین آمده است و در نتیجه مردم توانایی خرید خودرو را ندارند.

حیدری تصریح کرد: در سال 94 زمانی‌که دولت برای خرید خودرو وام اختصاص داد، در عرض 6 روز حدود 120 هزار خودرو به فروش رفت و این نشان دهنده آن است که قدرت خرید مردم  بالا رفته است.

وی اظهار داشت: کیفیت خودرو نسبت به قیمتی که دارد کمتر است و خودروسازان باید تلاش بیشتری برای بهبود این مسئله داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۵ تير ۱۳۹۵
مشکل خودمونه.وقتی بیست میلیون پول بی زبون که با هزار مکافات جمعش کردیم رو میریم پراید و پژو میخریم و منطقمون هم اینه که اگه نخریم از این گرونتر میشه و از دیگران عقب میفتیم نتیجش همین میشه.خودروساز با سیاستش مشتریهاشو تشنه نگه داشته.پس این تشنگی حتما ارزششو داشته که همش اینجا و اونجا میاییم ناله میکنیم که چرا ماشینهاشون اینجورین ولی برای خریدشون خودمون از همه زودتر جلو نمایندگیهاشون لحاف و تشک میندازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
باز تکرارمکرررات ونتیجه به نفع خودروساز
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
واقعا مردم خیلی ناراحت و ناراضی هستن از کیفیت و مدل خوردهای داخلی ولی چیکار کنند. هم علاقه دارن تولید داخلی بخرن و هم نیاز دارن. اگر بازار کسب کار و درامد مردم رونق و خوب باشه و قدرت خرید مطلوب باشه مردم هم برا خرید خودرو تو سر میزنند و بازار و فروش خودروسازان عالی میشه. . با وجود کیفیت پایین امکان پذیر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
خودرو داخلی تا زمانیکه رقابتی در قیمت نداشته نباشند و فقط ۲ شرکت‌ مهم باشه و مردم حق انتخاب دیگه نداشته باشن قیمت همیشه به نفع خودرو سازه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
یه سؤال: من چجوری به مطلب یه نفر دیگه جواب بدم؟؟ وقتی پاسخ رو میزنم و اسم و آدرسمو وارد میکنم و جوابمو هم مینویسم و ارسال رو میزنم نمیشه حتی اگه یه روز هم صبر کنم!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
اگه از من که هواشناسی خوندم کمتر سوار این خودروها بشید تا هوای پاک و سالمی داشته باشیم و جلوی بارندگی ابرهای بارانزا رو نگیرن که موقع خوشکسالی خودرو و بنزین به دادتوننمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
الاینده همین خودروهای ایرانی جلوی بارش ابر های باران زا کشورمون رو گرفته روز به روزم به تعدادشون افزایش میدن، و به فکر خشک سالی هم نیستن.
-
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
اینکه شما بخواهید کیفیت خودرورا بالا ببرید نیاز به علم و سرمایه گذاری کشورهای خارجی دارین؟ واقعا حرف غیر منطقی میزنید وقتی ورق بدنه خودرو را نازک برمیدارید و بی کیفیت وقتی سر هم کردن قطعات اشتباهه و وقتی خودرو که از کارخونه میاد مشکل موتور و ترمز و .... دیگه داره ربطی به سرمایه گذار خارجی داره!! شما ها نمیخواین کار درست و بی نقص انجام بدین ! گذاشتن ترمز قوی و دیسکی کردن لاستیکهای عقب و ... ربطی به علم و فناوری خارجیها نداره جناب!
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۳:۲۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
سلام.منظور ایشون توی بحث تنوع بوده
شما جای کار گر این شرکت ماهی 1 تومن میگیرن تو باشی درست کار میکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
قیمت واقعی خودروهای موجود داخلی نصف آن چیزی است که از مردم گرفته می شود،خودروی داخلی به دوبرابرقیمت به مردم تحمیل می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
قیمت خودروها با این روند نمی صرفه اینا چه خودر وهایی است که هنوز دست از سر انها برداشته نمی شود
-
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
اصلا وابدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
درهمه جای دنیا عرضه یک محصول ازلحاظ قیمت وغیره با تقاضای خریدمردم سنجیده میشدولی متاسفانه اینجا برعکسه! چندین سالس مردم داد ازگرونی وبی کیفیت خودرو میزندولی خودروسازها برعکس خواسته مردم انجام میدندو هرروزبی کیفیت تروگرانتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
ماشین تیبا 2 با کارت گارانتی دو ساله خریدم کارکرد 4500 کیلومتر الان سه ماه کولرش خرابه سه بار بردم نمایندگی میگن قطعه ای که خراب شده موجود نیست ولی اگه آزاد بخوای شصت تومن خرج داره برات درست می کنیم واقعا این چه گارانتی هست که لوازمش رو نمایندگی بصورت گارانتی نداره ولی بصورت آزاد داره که به من بفروشه ! شمایی که حامی تولید ملی هستید،بیایید جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
قدرت خرید مردم چهل درصد کاهش داشته درپنج سال گذشته ! باوام بیست و پنج میلونی خرید خودرو درعرض شش روز قدرت خرید مردم بالا رفته ؟ درعرض شش روز پنج سال ضعف جبران شد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
آخه یک سوال رو چند بار باید مطرح بشه و همش یک جواب دریافت بشه تا کی چند سال دیگه هی این سوال میپرسید ...
خوب بی کیفیت و گران هستش دیگه
نه کیفیت داره نه ایمنی تازه گران هم که هست 3 برابر قیمت واقعی خودرو رو به مردم میدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
سلام
یه سوال :
من با حقوق 850هزارتومان چندسال باید بدوم تا یه پراید بخرم؟

از این سوال هدف داشتم- می خوام بگم که اگر مسئولان خودروسازی های ایران اندکی درایت داشتند با جواب دادن به این سوال که وقتی حقوق کارگران و کارمندان از 1-1/5 میلیون تومن تجاوز نمی کنه چطور می تونند خودروهای 20، 30 و... بخرند.
خب همین میشه که ورشکسته می شوند.
الان سوال من اینه که سمند ال ایکس که ساختش 7-8میلیون تومن بشتر تموم نمیشه، چرا باید 29 میلیون تومن قیمت براش تعیین کنن.
خب بزارند15 تومن، اون وقت فروششون زیاد میشه، مردم هم راضی تر از شرایط فعلی می شوند
خلاصه این خودروهای بی کیفیت و پر هزینه درمانی چون ورشکستگی نداره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
کلی پول میدی سوارماشین بشی واسه اسایش خانواده بعد ماشین سوارت میشه بنزین میخواد روغن ولاستیک میخواد مالیات وعوارض بایدبدی وهنوز از قسطش خلاص نشده باید بگذاریش تمیرگاه بدویی دنبال قطعه نایاب بنجول چینی بس فقط حقوق بخورنمیرنیست برادرمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
سوال تکراری و بی جواب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
جنس بی کیفیت بیخ گوش ریش صاحبش!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
کالای مرغوب همیشه مشتری دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
دارد اما چند تا مشتری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
مردم با درآمدپائین نمی تواننداین خودروهای گران رابخرندتازمانی که قیمت ها کاهش پیدانکندنمیشه خودرو خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
واقعا شایسته من ایرانیه که خودروی چینی سوار بشم خودرویی که توش میشینی بوی پلاستیکی که از مواد بیمارستانی و غیره استاندارد درست شده حال آدم رو خراب میکنه !
آخرین اخبار