ناصری در گفت‌و‌گوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

برخی‌ها بر خلاف قول و قرارهای اولیه رأی خود را به عارف ندادند/ نباید به فراکسیون امید دل بست

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: برای هواداران محدود حزب اعتدال و توسعه، این توهم به وجود آمده که در عرصه قدرت اجتماعی، جایگاهی دارند که به نظرم چنین نیست.

عبدالله ناصری عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جایگاه حزب اعتدال و توسعه(هواداران دولت) در عرصه قدرت اجتماعی  اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه وارد دولت و دستگاه‌های اجرایی شده‌اند، شاید برای هواداران محدود این حزب، خدای ناکرده این توهم به وجود آمده باشد که در عرصه قدرت اجتماعی، جایگاهی دارند که به نظرم چنین نیست.

مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

***باشگاه خبرنگاران: آرای آقایان عارف و پزشکیان در انتخابات ریاست و نواب ریاست مجلس، اختلاف فاحشی با یکدیگر داشت. می‌توانیم از این اختلاف بالا، عدم همگرایی در فراکسیون امید را تحلیل کنیم؟

عبدالله ناصری: این موضوع دو جنبه و تحلیل دارد؛ اول اینکه پزشکیان، آرای جامعه آذری مجلس را به طور کامل با خود داشت و تمام آذری‌های مجلس به پزشکیان رأی دادند. علاوه بر این، پزشکیان رأی قابل توجهی به عنوان یک اصلاح‌طلب در فراکسیون امید، در میان حامیان دولت و بخشی از اصولگرایان داشت.

دوم، عارف رقیب لاریجانی بود و مشخصا هواداران حزب اعتدال و توسعه در روز رأی‌گیری، بر خلاف قول و قرارهای اولیه که با اصلاح‌طلبان در فراکسیون امید داشتند، رأی خود را به آقای عارف ندادند. 

اگر نیروهای "اعتدال و توسعه"(هواداران دولت) که قریب به 40 نفر بودند، بر اساس تعهد اخلاقی خود، به حزب خود وفادار مانده بودند، طبیعتا رأی آقای عارف معنای مشخصی پیدا می‌کرد. این دو اتفاق باعث شد تا آرای آقای پزشکیان 150 و آقای عارف 103 رأی باشد.

***باشگاه خبرنگاران: میزان انسجام و همگرایی در فراکسیون امید، به چه میزان می‌تواند روی انسجام و همگرایی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در آینده تأثیرگذار باشد؟

عبدالله ناصری: من شخصا طرفدار این موضوع هستم که گفتمان‌های تاریخی که بعد از انقلاب شکل گرفته‌اند (که البته در مقاطع مختلف تغییر عنوان داده اما هویت و شناسه مشخصی دارند) را نباید در مجلس جدید گُم کنیم. به عبارت روشن‌تر، معتقدم که دو فراکسیون اصولگرایی و اصلاح‌طلبی باید شکل بگیرد و مانند گذشته در چارچوب اخلاق، رقابت‌های خود را جدی کنند. ضمن اینکه فراکسیون‌های جدید می‌‎توانند شکل بگیرند، به این نام و نشان‌های جدید که نه می‌شود به آن پایبند و نه می‌شود امیدوار بود، نمی‌توان دل بست.

من به عنوان عضو شورای عالی ائتلاف اصلاح‌طلبان می‌گویم که اصلاح‌طلبان درون مجلس باید به طور جدی به دنبال تأسیس "فراکسیون اصلاح‌طلبان" به هر تعدادی بروند. من به عنوان یک اصلاح‌طلب، به فراکسیون امید دل نمی‌بندم.

***باشگاه خبرنگاران: یعنی معتقدید که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت باید حساب خود را از یکدیگر جدا کنند؟

عبدالله ناصری: اصلا نباید جدا کنند. همه این‌ها اصلاح‌طلب هستند. یک واقعیتی رخ داد و آن هم رد صلاحیت نیروهای باسابقه بالای اصلاح‌طلبی در انتخابات بود. به همین دلیل یک سری نیروهای جوان و تازه‌نفس که تجربه کار سیاسی و نمایندگی مجلس یا نداشته‌اند یا کمتر داشته‌اند، وارد مجلس شدند. پس از ورود به مجلس، طبیعتا عناصر و عوامل مختلفی در کنش‌گری‌های سیاسی ورود می‌کند و لذا ممکن است که اتفاقات زیادی در این میان رخ بدهد.

من عموم فراکسیون امید را اصلاح‌طلب می‌دانم اما باورم این است که باید همان فراکسیون ریشه‌دار، قدیمی و معنادار که برای افکار عمومی داخل و خارج کشور شناخته شده است، تحت عنوان فراکسیون اصلاح‌طلبی و متقابلا اصولگرایی شکل بگیرد و پنجه در پنجه یکدیگر، رقابت سیاسی اخلاقی را دنبال کنند.

ناصری در گفت و گوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

***باشگاه خبرنگاران: با جداشدن حساب اصلاح‌طلبان، وضعیت اعتدالگرایان و حامیان دولت چگونه خواهد شد؟

عبدالله ناصری: عدم پایبندی نمایندگان حزب اعتدال و توسعه به تعهدات‌شان مبنی بر رأی به آقای عارف(برخلاف قول و قرارهای انجام‌شده)، نشان می‌دهد که این حزب بایستی در هویت سازمانی و ساختار تشکیلاتی خود تجدید نظر انجام بدهد. 

***باشگاه خبرنگاران: عدم پایبندی نمایندگان منتسب به حزب اعتدال و توسعه در رأی‌دادن به آقای عارف، چه تأثیری روی ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در انتخابات 96 خواهد گذاشت؟

عبدالله ناصری: حزب اعتدال و توسعه را چندان محلی از اعراب نمی‌دانم. این حزب در افکار عمومی و در حوزه رأی‌سازی برای آقای روحانی چندان تأثیرگذار نبوده است. اصلاح‌طلبان جامعه اصلی رأی آقای روحانی هستند که قطعا هم در سال 96 به وی رأی خواهند داد.

با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه وارد دولت و دستگاه‌های اجرایی شده‌اند، شاید برای هواداران محدود این حزب، خدای ناکرده این توهم به وجود آمده باشد که در عرصه قدرت اجتماعی، جایگاهی دارند که به نظرم چنین نیست.

***باشگاه خبرنگاران: باتوجه به پیروزی آقای لاریجانی در رقابت ریاست مجلس، رفتار اصلاح‌طلبان با جریان حامیان رئیس مجلس در پارلمان چگونه خواهد شد؟


عبدالله ناصری: بر اساس شیوه‌ای که از سال 92 تاکنون بوده است. نکته مهم این است که در روند رقابت ریاست مجلس، همه چیز روی مدار اخلاق‌گرایی و جوانمردی شکل گرفت.

***باشگاه خبرنگاران: صحبت‌هایی مبنی بر شکل‌گیری "فراکسیون اعتدال" با محوریت آقای لاریجانی در مجلس به گوش می‌رسد. جایگاه اصلاح‌طلبان در این فراکسیون چگونه تعریف می‌شود؟

عبدالله ناصری: چنین فراکسیونی قطعا شکل نخواهد گرفت. برخی‌ها در پی این هستند که مفاهیم ارزش‌گذار و تأثیرگذار تاریخی و اجتماعی را از بین ببرند و از ترمینولوژی کنش‌گری سیاسی حذف کنند؛ چنین اتفاقی قطعا نخواهد افتاد. من مجلس کنونی را مجلسِ تعامل یا مبارزه اخلاق‌مدار میان دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی واقعی می‌بینم. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار