اهواز؛

روشی سالم برای کنترل پرخوری در وعده افطار

مصرف خرما در وعده افطاری بر کنترل اشتها و پرخوری موثر است و موجب بازگشت توان مغزی و عضلانی پس از ساعت ها روزه داری می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، کارشناس تغذیه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: مصرف خرما و کشمش موجب کنترل اشتها و جلوگیری از پرخوری به هنگام افطار می شود. بنابراین بهتر است روزه داران از خرما و کشمش برای آغاز افطاری خود استفاده کنند.

نگین رمضانی اظهارکرد: علاوه بر آن، مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قندخون بسیار موثر است. لذا توصیه می شود در وعده افطار 3 تا 5 عدد خرما مصرف شود؛ اما باید از مصرف بیش از حد خرما همچون سایر شیرینی ها پرهیز شود.

کارشناس تغذیه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز افزود: این میوه می تواند انتخاب خوبی به جای قندهای صنعتی باشد؛ به دلیل اینکه قند آهسته و به مرور در بدن آزاد و مواد مغذی و فیبر لازم برای بدن را تامین می کند، می تواند تغذیه مناسبی در وعده های سحر و افطار برای بانوان شیرده و دختران و پسران روزه اولی در ماه رمضان باشد.

رمضانی با بیان اینکه خرما، در بازیابی توان مغزی و عضلانی فرد روزه دار بسیار موثر است، گفت: پس از ساعت ها روزه داری، کاهش قند خون بر مغز تاثیر می گذارد و سبب می شود فرد احساس ضعف کند بنابراین مصرف خرما در وعده افطار این خاصیت را داراست که ظرف بیست دقیقه قدرت و توانایی را به شخص روزه دار بازگرداند.

وی درباره خواص و نکات تغذیه ای خرما اظهارکرد: از جمله خواص خرما می توان به تقویت ایمنی بدن در برابر بیماری های عفونی و غیر عفونی و افزایش مقاومت بدن اشاره کرد. خرما میوه ای است که ویتامین های A، B، C و E را به همراه املاح معدنی شامل فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم را برای بدن تامین می کند.

کارشناس تغذیه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز ادامه داد: همچنین خرما برای پیشگیری از افزایش فشارخون و کم خونی تاحدی موثر است و با اثرات آنتی اکسیدانی که دارد، اسید معده را نیز خنثی می کند. تنظیم انعقاد خون، بهبود مشکلات روده ای، کاهش اضطراب و عصبانیت و ایجاد آرامش در دوران بارداری نیز از دیگر خواص مصرف خرما است.

رمضانی گفت: خرما به تنهایی یا با مخلوط شیر برای بهبود کیفیت خواب نیز موثر است. هر سه عدد خرما یک واحد میوه محسوب می شود و با توجه به اینکه روزانه باید 4 تا 5 واحد میوه و سبزی مصرف شود، می توان خرما را به عنوان یک واحد میوه برای افراد سالم در نظر گرفت. مصرف خرمای تازه از خرمای خشک بهتر و فواید آن بیشتر است.

وی افزود: خرما می تواند به عنوان یک میان وعده قابل حمل و ساده مورد استفاده قرار گیرد و توصیه می شود افراد عادت کنند خرما را به عنوان جایگزینی برای قند با چای مصرف کنند. این میوه به میزان لازم دارای آهن، اسیدفولیک، پروتئین و چربی است که به دلیل کربوهیدراتی که در خود دارد، مصرف سه عدد از آن به میزان 60 کیلوکالری، انرژی لازم برای بدن را تامین می کند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.