رای الیوم: امارات دیگر نمی‌خواهد در جنگ بیهوده یمن حضور داشته باشد

یک رسانه عرب زبان به بررسی تلاش امارات برای خروج از باتلاق یمن از طریق توقف در مشارکت در جنگ پرداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه فرا منطقه‌ای رای الیوم در گزارشی به برخی زوایای پنهان جنگ یمن پرداخته است.

این رسانه نوشته است: انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه ،به فاصله چند ساعت پس از آنکه از توقف عملیات نظامی این کشور در یمن خبر داده بود به ناگاه از ادامه نقش این کشور خبر داد که این نشان دهنده فشار سعودی ها است.

یک منبع آگاه به رای الیوم گفت سعودی ها از این تصمیم امارات به شدت شوکه و آزرده خاطر شده اند.

این رسانه می نویسد: قرقاش در حالی از تحریف سخنان خود حرف زده و گفته است: "ما در جنگ هستیم و این باعث تاسف است که بخشهایی از سخنان من به خاطر اهداف خارجی تحریف شده است"؛ که واقعیت این است که سخنان وی از خبرگزاری رسمی امارات نقل شده است. به طور حتم این تغییر موضع  در چارچوب اطمینان بخشی به عربستان و کاستن از حجم خشم آن است.

رای الیوم به نقل از یک کارشناس امور استراتژیک نوشت: آنچه قرقاش بیان کرده است شاید مهمترین اظهار نظر در تاریخ سیاسی اش باشد و نمایانگر آن است که اکثریت کشورهای حوزه خلیج (فارس) و عربی عضو ائتلاف ضد یمن به این باور رسیده اند که جنگ یمن بیهوده است و نباید ادامه داشته باشد. این کشورها مایل به پیمودن خط مشی امارات و دست برداشتن از جنگ هستند، اما در عین حال نمی خواهند که سعودی ها را خشمگین کنند. از سویی این کشورها نقش نمادین دارند بر خلاف امارات که نقش اساسی دارد.

به گفته این کارشناس، امارات به این باور رسیده است که جنبش اصلاح و القاعده و داعش استفاده کننده اصلی تحولات یمن هستند. خلا در یمن سبب تکرار حوادث لیبی و سوریه و عراق در یمن خواهد شد و از همین رو امارات تصمیم به توقف جنگ در جبهه های شمالی گرفته و تمرکز خود را بر مناطق جنوبی قرار داده است.

رای الیوم در ادامه این مطلب آورده است: بسیاری بر این باورند که حمایت سعودی ها از جنبش اصلاح و کنار زدن خالد بحاح، همپیمان امارات، از معاونت عبد ربه منصور هادی و نخست وزیری و انتخاب علی محسن الاحمر به عنوان معاون نشان دهنده اختلاف آشکار عربستان و امارات است. به عبارت دیگر این اختلاف اساسی سبب عقب نشینی تدریجی نظامی از جنگ یمن در کنار دلایل دیگر مانند افزایش تلفات، شده است.

سعودی ها از طریق مذاکرات جاری در کویت به دنبال نردبانی هستند تا از درخت جنگ یمن پایین بیایند و خروجی آبرومندانه داشته باشند؛ اما این مذاکرات با گذشت 61 روز، دستاوردی نداشته است.

یک روزنامه نگار یمنی گفت: عبد ربه منصور هادی خواستار پایان این گفتگوها نیست؛ زیرا موفقیت آن به منزله کنار رفتن وی از صحنه یمن است به ویژه که در حال حاضر نیز از حمایت اندک عربستان برخوردار است.

رای الیوم می افزاید: حوثی ها (اعضای جنبش انصارالله) و همپیمانان آنها می دانند که سعودی ها با گذشت 15 ماه از جنگ وضع بدی دارند.از سویی اماراتی بر این باورند که اداره جنگ در یمن در سطح خوبی نیست و با اینکه نیروهای این کشور در سطح بالای نظامی هستند، اما نظامیان دیگر از جمله سعودی ها در این سطح نیستند.

این رسانه نوشت: هزینه جنگ یمن بالا است و نتایج منفی بر کشورهای شرکت کننده در آن دارد. امارات شاید جسارت بالایی داشته که اعلام کرده است تمرکزش را در جنوب یمن قرار می دهد و عملیات نظامی در جبهه های شمالی را متوقف می کند. این اولین گام است که پیش زمینه عقب نشینی کامل است. 

رای الیوم در پایان می نویسد: این موضع امارات به سعودی ها و مذاکرات کنندگان در کویت برای خروج از بن بست فشار وارد خواهد کرد. احتمال می رود که تحولات جدید در عرصه یمن رخ دهد. تصمیم امارات برای توف اقدامات جنگی اش نهایی است و چه بسا دیگران را به اتخاذ تصمیمات مشابه سوق دهد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
حمله نظامی به یمن ؛ یعنی اثبات حق بودن انقلاب یمن و تثبیت این انقلاب و کمک به باورهای درست مردم یمن در شناخت ماهیت ال سعود و دشمنی آمریکا و استکبار و رژیم صهیونیستی .
تصمصم امارات در خروج از جنگ یمن کار درستی در جلوگیری از بروز ضرر بیشتر بود ، که باید با پرداخت خساران وارده به مردم یمن کامل شود .
آخرین اخبار