توافق افغانستان و چین برای همکاری در بخش تکنولوژی

وزارت مخابرات و تکنولوژی افغانستان با وزارت فناوری چین در زمینه تکنولوژی به توافق رسیدند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت مخابرات و تکنولوژی افغانستان با وزارت فناوری چین در زمینه تکنولوژی به توافق رسیدند.

این توافق در سفر هیات وزارت مخابرات و تکنولوژی افغانستان به چین صورت گرفته است.

یین هیجون، رئیس وزارت تکنوالوژی چین در دیدار با هیات وزارت مخابرات کشور، چین و افغانستان را دو همسایه خوب و استراتژیک خواند.

وی گفت، که روابط افغانستان و چین در دو سال گذشته در تمامی عرصه‌ها عمیق شده که به گفته آقای هیجون، با توجه به این که افغانستان در وضعیت بازسازی قرار دارد، دولت چین از هیچ‌ همکاری دریغ نخواهد کرد.

یین هیجون در این دیدار گفت که کشورش متعهد است تا در راستای فراهم کردن زمینه‌ دیدارهای آموزشی بین نسل جوان دو کشور، فرصت‌های تحقیقی برای محصلین و محققین رشته ساینس و تکنالوژی افغانستان، اعطای ۱۰ تا ۱۵ بورسیه تحصیلی سالانه برای مهندسین افغان در رشته‌های تخصصی از جمله تکنولوژی فضایی، حکومت‌داری الکترونیک و تحقیقات علمی، کمک مالی و تکنیکی به وزارت مخابرات افغانستان در راستای ایجاد شهرک‌های تکنولوژی معلوماتی همکاری کند.

هیات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان از تاریخ ۱۲ تا ۱۴ ماه جاری میلادی (جون) برای شرکت در دومین دومین نشست منطقه‌ای وزارت ساینس و تکنالوژی چین زیر نام «انتقال تکنالوژی و نوآوری‌های مشترک چین و کشورهای جنوب آسیا» به چین سفر کرد.

وزارت مخابرات افغانستان گفته است که هدف از برگزاری این نشست، افزایش همکاری‌ها در عرصه ساینس و تکنالوژی و انتقال‌ دانش و تجارب تکنالوژی معلوماتی بین کشورهای منطقه و شناسایی میکانیزم‌های عملی برای همکاری در راستای توسعه تکنالوژی بود.

توافق افغانستان و چین برای همکاری در بخش تکنولوژی
در این نشست، هیات افغانستان با مسوولان مرکز انتقال تکنالوژی چین – جنوب آسیا تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند و کمیته‌ای تخنیکی موظف شده تا در راستای تطبیق تفاهم‌نامه و فعال‌سازی نمایندگی این مرکز در افغانستان کار کند.

ایمل مرجان، معین وزارت مخابرات و تکنالوژی گفت که این تفاهم‌نامه همکاری، فرصت‌های آموزشی و اشتغال‌زایی را برای نسل جوان افغانستان فراهم کرد.

او، امضای تفاهم‌نامه همکاری با مرکز انتقال تکنالوژی وزارت ساینس و تکنالوژی چین- جنوب آسیا(CSTTC)  را پنجره جدیدی برای همکاری بین دو کشور در حوزه‌های تخنیکی خوانده است.

آقای مرجان در سخنرانی خود در نشست منطقه‌ای وزارت تکنولوژی چین، افغانستان را کشوری خواند که می‌تواند در اتصال کشورهای جنوبی و چین با آسیای مرکزی، نقش اساسی را بازی کند.

او همچنان از سرمایه‌گرازان چینی دعوت کرد که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.


انتهای پیام/
برچسب ها: چین ، افغانستان ، توافق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.