محبوبی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سال گذشته حدود 36 هزار متکدی در سراسر کشور ساماندهی شدند

مشاور وزیر کشور گفت: در سال 94 حدود 36 هزار متکدی در سطح کشور جمع‌آوری و به انواع مختلف سازماندهی و به مراجع حمایتی ارجاع شدند.

در سال 94 حدود 36 هزار نفر رضا محبوبی مشاور وزیر کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار وزات کشور  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، درباره اقدامات وزارت کشور برای مقابله با پدیده تکدی‌گری اظهار داشت: براساس مصوبه شورای عالی اداری که در سال 78 تصویب شد، چند دستگاه از جمله سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، کمیته امداد خمینی، دستگاه قضایی، دادستانی‌ها با محوریت شهردازی‌ها مسئولیت مقابله با هرگونه تکدی‌گری را برعهده دارند.

وی تصریح کرد: وزارت کشور نیز در کنار این دستگاه‌ها مسئول پشتیبانی از اقدامات این سازمان‌ها بوده و از طرف دیگر هم استانداری‌ها و فرمانداری‌ها مسئولیت راه‌اندازی یک بانک اطلاعاتی متکدیان را عهده‌دار شدند.

مشاور وزیر کشور افزود: براین اساس مسئولیت میدانی برخورد با پدیده تکدی‌گری برعهده شهرداری‌ها است و وظیفه ستادی و همکاری با شهرداری‌ها در جهت جمع‌آوری متکدیان از سطح، غربالگری آن‌ها و تشخیص هویت و معرفی آن‌ها به نهادهای حمایت کننده مانند سازمان بهزیستی یا کمیته امداد برعهده نهادهای دیگر است.

معاون امور اجتماعی وزیر کشور با بیان اینکه کارشناسان  برای برخورد با پدیده تکدی‌گری دو راهکار را پیشنهاد می‌کنند، گفت: اولین راهکار اقدامات بلند مدت و ریشه‌ای است که بتواند نابرابری‌های اقتصادی و عقب‌ماندگی‌ها و محرومیت‌ها را جبران کند و اساسا پدیده مهاجرت را تغییر دهد و ورودی این نظام تکدی‌گری کنترل شود که البته برای عملیاتی شدن این راهکار، همه دستگاه‌های دولتی و نهادهای قانون‌گذار مسئول هستند.
 
محبوبی دومین راهکار را نیز برخورد با این معلول‌ها و جمع کردن سطح شهر و پاک کردن سیمای شهر از متکدیان دانست و تاکید کرد: شهرداری‌ها و نهادهای حمایت کننده بر اساس آیین‌نامه ناظر بر این اقدامات هستند.

وی گفت: آن چیزی که شهروندان در سطح شهر می‌بینند و رسانه ها نیز به عنوان نماینده افکار عمومی در رسانه‌ها نسبت به آن حساس هستند، پدیده‌هایی است که در سطح شهر، ترمینال‌ها، چهارراه‌ها و متروها مشاهده می‌شود لذا وزارت کشور در این رابطه ستادهای ساماندهی متکدیان را در سراسر کشور راه اندازی کرده‌ که موظفند هماهنگی‌های لازم بین نهادها را برای ساماندهی متکدیان بوجود آورند و گرم‌خانه‌ها و مراکز نگهداری آن‌ها را فراهم کنند.

مشاور وزیر کشور خاطرنشان کرد: در استان‌هایی که پدیده تکدی‌گری بیشتر در آن‌ها وجود دارد از جمله استان تهران، مراکز نگهداری متکدیان فعالند. گاهی اوقات نیز مانند زمان برگزاری رویدادهای بین‌المللی یا تعطیلات تابستانی و نوروز این طرح به صورت ضربتی اجرا می‌شود.

محبوبی تأکید کرد: ما در سال 94 حدود 35 الی 36 هزار نفر جمع آوری متکدیان را در کل کشور داشتیم که آنها را به انواع مختلف سازماندهی و به مراجع حمایتی ارجاع کردیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار