برقراری آرامش نسبی در منطقه «دلتا» نیجریه

آرامش نسبی در منطقه دلتا نیجریه، به دنبال موافقت دولت این کشور با آتش بس یکماهه با شورشیان برقرار شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک مقام وزارت نفت نیجریه بتازگی اعلام کرد؛ دولت نیجریه و گروه های شورشی سرانجام برای برقراری آتش بس یک ماهه در منطقه نفت خیز دلتای نیجر به توافق رسیدند.

به گفته این مقام ارشد نیجریه توافق به دست آمده شامل گروه «انتقام گیرندگان دلتای نیجر» می شود که مسئولیت حملات متعدد علیه تأسیسات نفتی کشورهای خارجی در منطقه دلتای نیجر را بر عهده گرفته است.

اظهارات این مقام وزارت نفت نیجریه در حالی صورت می گیرد که دولت نیجر اوایل ماه ژوئن اعلام کرده بود؛ به منظور یافتن راه حلی برای پایان دادن به درگیری ها و خشونت های منطقه 'دلتای نیجر'، گفت وگوها را با گروه شورشیان دلتا آغاز می کند.

پیش تر «امانوئل ایبه کاچیکو» وزیر مشاور دولت نیجر در منابع نفتی این کشور در این باره اظهار کرده بود: 'اقدامات خرابکارانه شورشیان در یک سال گذشته٬ تولید و صادرات نفت ما را بشدت کاهش داده است.

« دسموند آگو» فرمانده ارشد نیروهای شهری و امنیتی نیجریه نیز گفته بود: از همه جوانان این منطقه می خواهم با صلح و نه با خشونت مسلحانه، موجب ضربه به توسعه و رشد منطقه مهم «دلتا» نشوند.

برقراری آتش بس با شورشیان دلتا در حالی است که هفته گذشته گاربا محمد سخنگوی شرکت ملی نفت نیجریه هشدار داده بود که به دنبال حملات گروه های مسلح در منطقه «دلتا»٬ تولید نفت نیجریه در معرض خطر جدی است.

حمله افراد مسلح ناشناس به تأسیسات نفتی شرکت های خارجی از جمله شرکت های ایتالیایی و سوئیسی در منطقه دلتا، این منطقه را تبدیل به مکانی ناامن کرده است.

در یک سال گذشته افراد مسلح ناشناس بارها به تأسیسات نفتی شرکت های خارجی فعال در این منطقه حمله کرده اند. پیش تر و به دنبال حملات شبه نظامیان به سکوی نفتی متعلق به آمریکا در جنوب نیجریه، پنج نیروی پلیس و سه سرباز که مسئولیت محافظت از این سکو را به عهده داشتند، در تبادل آتش با مهاجمان جان خود را از دست دادند.

حمله به سکوی نفتی شورون، تازه ترین حمله به تأسیسات نفتی این کشور آفریقایی صادر کننده نفت است.

پیش تر « گاربا محمد» سخنگوی شرکت ملی نفت نیجریه تصریح کرده بود: تولید نفت خام نیجریه از 2.2 میلیون بشکه در روز به 1.6 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی شرکت ملی نفت نیجریه هشدار داده بود: بنابر این به دنبال تشدید خشونت ها در منطقه «دلتا»، میزان تولید نفت نیجریه با کاهش نیم میلیون بشکه در روز مواجه شده که بسیار هشدار دهنده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار