قم؛

امام علی(ع) خط اسلام را در حکومت مشخص کردند

یکی از مراجع تقلید گفت: امام علی(ع) توانستند، خط اسلام را در حکومت با خطبه‌ها بیان کنند، زیرا پس از پیامبر اکرم(ص) خط واقعی اسلام در حکومت روشن نبود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به شب نوزدهم ماه رمضان اظهار کرد: اقامه دو رکعت نماز، در هر رکعت هفت مرتبه سوره توحید در این شب فراموش نشود، پس از این دو رکعت حاجات را از خداوند طلب کنید.

وی با بیان اینکه زندگی امیر مؤمنان(ع) را می‌توان به پنج بخش تقسیم کرد، گفت: بخش اول زندگی امیر مؤمنان(ع) در دوران جاهلیت، پیش از بعثت پیامبر اکرم(ص) به مدت 10 سال است، ایشان در این سال‌ها در خانه رسول‌الله(ص) بودند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: امیر مؤمنان(ع) در خانه پیامبر اکرم(ص) برای مقامات بالاتر تربیت شدند، امام علی(ع) در خطبه‌ای وضعیت زندگانی خود را در خانه رسول خدا(ص) چنین شرح می‌دهند، من کودک بودم، پیامبر اکرم(ص) من را به سینه خود می‌چسباندند و در بستر خود جای می‌دادند، بوی عطر ایشان را استشمام می‌کردم.

وی ادامه داد: مانند مربی این کودک را تربیت کردند، در این  10 سال مطلب روشنی در تاریخ به جز آنچه در این خطبه آمده مطرح نشده است.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه بخش دوم زندگانی امیر مؤمنان(ع) از بعثت تا هجرت پیامبر اکرم(ص) به مدت 13 سال است، گفت: امام علی(ع) در این سال‌ها همراه پیامبر اکرم(ص) است، زمانی که جبرئیل بر پیامبر اکرم(ص) در غار حرا نازل شد، امیر مؤمنان(ص) در کنار رسول خدا(ص) بود، صدای جبرئیل را شنید.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) به امیر مؤمنان(ع) فرمودند آنچه من می‌شنوم تو نیز می‌شنوی، این کودک صداهای برزخی را می‌شنید، بنابراین کودک عادی نیست.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام علی(ع) در این 13 سال به دنبال پیامبر اکرم(ص) بودند، مانند کودکی که دنبال مادرش باشد، در این مدت آنچه پیامبر اکرم(ص) امر می‌کردند، می‌پذیرفتند.

وی با اشاره به بخش سوم زندگی پیشوای نخست شیعیان از هجرت تا رحلت پیامبر اکرم(ص) به مدت 10 سال گفت: امیر مؤمنان(ع) در این مدت در تمام جنگ‌ها و غزوات پیامبر اکرم(ص) شرکت کردند، تنها در یک غزوه به امر پیامبر اکرم(ص) در مدینه ماندند.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: امیر مؤمنان(ع) همه آیات قرآنی که بر پیامبر اکرم(ص) نازل می‌شد، می‌نوشتند، تنها کسی هستند که همه قرآن را از لسان پیامبر اکرم(ص) شنیده و ثبت کرده، احتمال دارد یک یا دو فرد دیگر نیز باشد.

وی عنوان کرد: بخش چهارم زندگی امام علی(ع) از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا حکومت ظاهری ایشان به مدت 25 سال است، در این مدت خسارت فراوانی متوجه جامعه اسلامی شد، امیر مؤمنان(ع) به جای تربیت جامعه، به باغداری و باغبانی پرداختند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بخش پنجم خلافت ظاهری تا شهادت در مسجد است، گفت: در این پنج سال مهلت داده نشد، امیر مؤمنان(ع) کار عظیمی را انجام دهند، سه جنگ برای ایشان ایجاد کردند.

وی به ادب امیر مؤمنان(ع) در برابر پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و افزود: در تاریخ حدود 12 هزار خطبه، نامه و کلمات کوتاه از ایشان ذکر شده است ولی تا زمانی که پیامبر اکرم(ص) در حیات هستند، یک کلمه را بیان نکردند، این نشان‌دهنده ادب و خویشتن‌داری ایشان است.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) دریای مواج است اما در برابر پیامبر اکرم(ص) لب به سخن باز نکردند و در تمام تاریخ حیات رسول خدا(ص) خطبه، حدیث و کلمه‌ قصاری را مطرح نکردند، هر چه وجود دارد، پس از پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند، این ادب بزرگی است، که انسان دریای مواج باشد، ولی در برابر پیامبر اکرم(ص) به عنوان استاد لب به سخن نگشاید.

وی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در این پنج سال توانستند، خط اسلام را در حکومت بیان کنند، پس از پیامبر اکرم(ص) خط واقعی اسلام در حکومت روشن نبود، امیر مؤمنان(ع) با خطبه‌ها و اعمال راه و روش را بر مردم روشن کردند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: خطبه‌های امیر مؤمنان(ع) برای حکما و فقها مفید و راهگشا است، پس از پیامبر اکرم(ص) همه جلوه‌های علمی به نوعی فقها در زمینه فقه، حکما در زمینه حکمت و متکلمان در زمینه کلام متصل به ایشان هستند.

وی با بیان اینکه امیر مؤمنان(ع) در خانه خدا متولد و شهید شدند، گفت: مبدأ و انتها خدا است، این افتخار ایشان محسوب می‌شود، پیامبر اکرم(ص) فرمودند،‌ امام علی(ع) از نظر ولادت و شهادت در مکان مقدس شبیه عیسی بن مریم(ع) است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار