افزایش 1.2 درصدی قیمت مسکن

متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در خردادماه اعلام شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در خردادماه سال جاری 42.2 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب به میزان 1.2 و 3.5 درصد افزایش نشان می دهد.

با اینکه بازار خرید و فروش مسکن در خرداد و تیرماه به اوج خود می رسد اما دراین بین با تقارن شدن ماه مبارک رمضان، این جنب و جوش به حداقل خواهد رسید.

در خردادماه سال 1395 تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 15 هزار و 562 واحد مسکونی رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 6 درصد کاهش داشته است. 
 
براساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 42.2 میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، به ترتیب به میزان 1.2 و 3.5 درصد افزایش نشان می دهد. 

*** بیشترین قیمت در منطقه 1 و کمترین به منطقه 18 تعلق دارد 

گفتنی است حجم معاملات مسکن، در خردادماه سال 95 تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی درتهران به 15.5 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، 6 درصد کاهش را نشان می دهد که باتوجه به بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در خرداد 95 حاکی ازآن است که واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 51.8 درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده اند که در این ماه معاملات واحدهای مسکونی با عمربنای بیش از 10 سال ساخت از رشد مثبت ، نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار بوده است. 
 
لازم به ذکراست توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران درخردادماه سال جاری، حاکی ازآن است که از میان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 15درصدی ازکل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. 
 
همچنین مناطق 4،2 و 14 به ترتیب با سهم 10.5، 9.2و 6 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. 
 
شایان ذکراست 71.2 درصد ازکل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران، مربوط به 10 منطقه شهر(به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5،4،2،14،15،8،10،7،1،و 11) بوده و 12 منطقه دیگر تنها 28.8 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند. 
 
براساس این گزارش، تحولات قیمت مسکن، درخردادسال جاری، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحدمسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملاتی شهرتهران 42.2 میلیون ریال بود که نسبت به مدت ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 1.2 و 3.5 درصد افزایش نشان می دهد که بیشترین رشد متوسط قیمت دراین ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل به منطقه 16(معادل 9.6 درصد) و بیشترین کاهش قیمت به منطقه 7( معادل 3.9 درصد)تعلق دارد. 
 
براساس این گزارش، در خردادماه سال جاری، از میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 88.6 میلیون ریال به منطقه 1 و کمترین آن با 21.2 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. 
 
***تحولات بازار معاملات مسکن درتهران درسه ماهه نخست سال جاری 

 در سه ماهه سال جاری، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران، به 36.9 هزار واحد مسکونی ابلاغ شد که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل، 5.9 درصد افزایش نشان می دهد این درحالیست که دراین مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده که از طریق بنگاه های معاملات ملکی درشهر تهران 41.6 میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، 2.7 درصد افزایش نشان می دهد. 
 
***شاخص های آماری بازار معاملات مسکن 

براساس این گزارش توزیع فراوانی تعداد معاملات واحدهای مسکونی ، در دامنه قیمتی 25 الی 30 میلیون ریال به ازای هر متر مربع بنا با سهم 13/7 درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده و دامنه های قیمتی 30 تا 35 و 20 الی 25 میلیون ریال به ترتیب با سهم 5/13 و 6/11 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. 

لازم به ذکراست بیشترین سهم از معاملات انجام شده توزیع فراوانی تعداد معاملات به واحدهای مسکونی با زیربنای 60 تا 70 متر مربع معادل 0/16 درصد اختصاص داشته است در صورتیکه واحدهای دارای زیربنای 50 تا 60 و 70 تا 80 متر مربع به ترتیب با سهم های 4/14 و 8/13 درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند . 

گفتنی است ،در خرداد سال جاری، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 متر مربع ، 3/54 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده اند. 

این گزارش حاکی از آن است ؛ توزیع فراوانی تعداد معاملات بر حسب ارزش هر واحد مسکونی با ارزش 1300 تا 1600 میلیون ریال با  سهم 0/9 درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده است . 
 
براساس این گزارش، واحدهای مسکونی با اختصاص 8.8 و 8و5 درصد در رتبه های بعدی تعداد معاملات هر واحد مسکونی قرار دارد .   
 
بررسی ها نشان میدهد ،درخرداد ماه سال 1395 حدود 5/51 درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 2800 میلیون ریال اختصاص داشته است این درحالیست که 8/6 درصد از وحدهای مسکونی معامله شده و ارزشی بیش از 9800 میلیون ریال داشته است. 

آمارها نشان می دهد سهم معاملات مسکونی در خرداد ماه سال 1394 به ترتیب معادل 5/59 و 8/5 درصد بوده ، که نسبت به سال گذشته با کاهش توزیع فراوانی تعداد معاملات بر حسب ارزش هر واحد مسکونی رو به رو بوده ایم. 

گفتنی است شاخص کرایه مسکن اجاری در خرداد ماه سال 1395 در تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 7/9 و 5/10 درصد شاهد رشد بوده است . 

این درحالیست که ماهیت قرارداد های اجاره مسکن یکساله تنظیم می شود و این اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم اصولا  سبب تغیر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور همراه بوده است . 

میتوان گفت در مجموع حجم معاملات و متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در سال جاری به ترتیب معادل 5/15 هزار واحد مسکونی و 2/42 میلیون ریال دانست که نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب به میزان 6 درصد کاهش و 5/3 درصد افزایش یافته است . 
 
می توان نتیجه گرفت سطح مناسب معاملات انجام شده در بهار سال جاری با استقبال متقاضیان خرید مسکن در ماه های اخیر همراه بوده در واقع با توجه به چشم انداز بهبود فضای اقتصاد کلان و رویکرد سیاست گذار پولی در کمک به تسهیل اعتباری بخش مسکن و همچنین برنامه کاهش نرخ های سود بانکی متناسب با روند نزولی نرخ تورم ، انتظار می رود حجم معاملات در ماه های پیش از روند افزایش برخوردار شود. 
 
بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در خرداد ماه سال جاری نیز موید تغیر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم همراه است ، به طوریکه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 7/9 و 5/10 درصد رشد را نشان داده است. 
 
 
 انتهای پیام/
 























اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۶ تير ۱۳۹۵
lملک سقوط کرده است و تا ده سال اینده ملک توسط مردم و دولت ساخته شده است که عرضه فراتر از تقاضا میباشد و وام های بانکی و اقساط ان نامقولانه میباشد و اکثزیت توان پرداخت انرا ندارند و وملک اشباع شده است ودیگر کالای سرمایه ای بحساب نمیاید .
آخرین اخبار