شهرکرد؛

تعطیلی کسب و کار و مشاع آب کشاورزی در 21 رمضان

مردم استان چهارمحال و بختیاری از شب شهادت تا شام غریبان امام علی (ع)، ضمن تعطیلی کسب و کار، آبیاری مزارع کشاورزی و باغات را تعطیل کرده و آب را «مشاع» می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ هر ساله همزمان با بیست و یکم ماه مبارک رمضان سالروز شهادت جانسوز و مظلومانه حضرت امیرالمومنین امام علی (ع)، آیین های مختلف سوگواری و عزاداری با شرکت پرشور اقشار مردم روزه دار و بویژه جوانان و نوجوانان در سراسر استان چهارمحال و بختیاری برگزار می شود.

از جمله سنت های پسندیده که برخاسته از عشق و ارادت قلبی مردم چهارمحال و بختیاری به خاندان عصمت و طهارت (ع) می باشد این است که کسب و کار و منفعت از شب شهادت تا شام غریبان امام علی (ع) در 21 ماه مبارک رمضان رها، و بازارها، امور کشاورزی، دنبال طلب رفتن و ... تعطیل می گردد.

همچنین بر اساس رسم زیبایی در راستای این سنت حسنه، کشاورزان برخی مناطق استان در 21 ماه مبارک رمضان، آبیاری مزارع کشاورزی و باغات را تعطیل کرده و آب را به اصطلاح «مشاع» می کنند و منظور این است که آب، به حرمت عزای امام علی (ع)، در بیابان روان و رها شود تا سایر موجودات از آن بهره ببرند و منفعتی برای کشاورزان نداشته باشد.

البته این سنت در تاسوعا و عاشورای حسینی (ع)، سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) هم انجام می شود.

راه اندازی دسته جات زنجیززنی و سینه زنی، سخنرانی، روضه خوانی و نوحه سرایی، طبخ و توزیع نذری، افطاری و اطعام روزه داران و نیازمندان، از دیگر برنامه های سالروز شهادت حضرت امام علی (ع) در مساجد، حسینیه ها، تکایا و بقاع متبرکه استان است.

گفتنی است: در گوشه و کنار ایران اسلامی، آداب و رسوم خاص و متفاوتی برای مناسبت های مختلف سال نظیر ماه مبارک رمضان وجود دارد که هر کدام از این آیین ها و آداب و رسوم، برخاسته از فرهنگ عامه یا فولکلور و اعتقادات مردمان آن مناطق است.

در استان چهارمحال و بختیاری هم این آداب و رسوم ویژه همواره وجود داشته و چون ریشه در فرهنگ غنی و اصیل اسلامی دارد نه تنها در گذر زمان دچار خللی نشده، بلکه روز به روز بر عظمت آن افزوده شده و مردم با شوق هر چه تمام به آن ها توجه دارند.

در این میان، آداب و سنت های ماه مبارک رمضان، یکی از مصادیق فرهنگ عامه مردم مؤمن این دیار است که با غنای ویژه و ریشه های عمیق مذهبی، مورد توجه همگان قرار دارد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار