واشینگتن پست: برکسیت فقط مشکل اتحادیه اروپا نیست

واشینگتن پست در گزارشی هشدار داد برکسیت نه تنها اتحادیه اروپا بلکه تمام دولت‌های دموکراتیک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی واشینگتن پست در گزارشی به قلم "دَن بالز" نوشت: برکسیت یک بحران برای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود؛ اما آثار منفی آن دامنگیر دیگر کشورهای دموکراتیک جهان نیز می‌شود.

واشینگتن پست در ادامه این گزارش نوشت: نظام سیاسی انگلیس رو گذشته وارد بحران کامل شد، این کشور عملا بدون رهبر مانده و دو حزب اصلی آن کاملا از درون دچار دو دستگی شده است. اما مشکلات بوجود آمده پس از آنکه مردم این کشور به جدایی از اتحادیه اروپا رای دادند، فراتر از انگلیس رفته و منعکس‌کننده فرسایش افکار عمومی از اعتماد به دولت‌هایی در سراسر جهان است که دنباله‌رو دموکراسی هستند.

مردم انگلیس پنجشنبه گذشته مردم انگلیس با رای مثبت به "برکسیت،" چراغی را در مسیر جهانی سازی و تاثیرات ناشی از مهاجرت که چندین دهه است طبق خواست رهبران اروپایی دنبال می‌شود، روشن کردند. مردم انگلیس در حقیقت قدرت عمل را از این مقامات اروپایی برای تصمیم‌گیری درمورد امور جاری کشورشان گرفتند. این فروپاشی اعتماد به دولت‌ها، موج جدیدی از بحران برای دولت‌های دموکراتیک بوجود می‌آورد.

نتایج برکسیت کاملا واضح و شفاف است. "دیوید کامرون،" نخست وزیر انگلیس، نخستین قربانی ان بود. او پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی را مطرح کرد و کمپینی در حمایت از ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا راه‌اندازی کرد؛ اما در نهایت مردم رای به خروج از اتحادیه دادند و کامرون روز بعد از همه‌پرسی استعفای خود را اعلام کرد. اکنون موقعیت شغلی "جرمی کوربین،" رئیس حزب کارگر انگلیس، نیز با خطر مواجه شده است و احتمالا در میان نمایندگان این حزب همه‌پرسی برای انتخاب رئیس جدید برگزار خواهد شد. فقط در دو روز گذشته بیش از 10 نماینده حزب حاکم انگلیس از سمت خود برکنار شدند.

"الیستر دارلینگ،" مقام اسبق خزانه‌داری انگلیس، درباره پیامدهای برکسیت گفت: در شرایطی هستیم که دولتی وجود ندارد، حزب مخالفی نیست، مردمی که ما را با این معضل روبرو کردند حالا گوشه‌ای نشسته‌اند. چگونه انگلیس به اینجا رسید؟ ما تصمیم به برگزاری همه‌پرسی گرفتیم؛ اما هیچ فکری برای دوران پس از رفراندوم نکریم.

واشینگتن پست در ادامه نوشت: مشکلی که در انگلیس وجود دارد، دیگر مقامات سیاسی جهان را نیز نگران کرده است. در بلژیک و برزیل، دولت‌های دموکراتیک با بحران مشروعیت مواجه هستند، در اسپانیا و فرانسه رهبران منتخب مردم با سقوط شدید محبوبیت عمومی دست به گریبانند، حتی در ژاپن، جاییکه "شینزو ابه،" نخست وزیر این کشور، با مخالفت هیچ گروه و جناح سیاسی مواجه نیست، دولت از ارائه سازوکاری برای ایجاد رفاه عمومی ناتوان است. مردم انگلیس در حقیقت به ماندن در اتحادیه اروپا رای منفی ندادند؛ آنها به مقامات سیاسی خود رای منفی دادند. موافقت آنها با برکسیت نشان داد اعتمادی به دولتمردان خود ندارند و بی‌برنامه بودن دولت کامرون برای مواجه شدن با دوران پسا برکسیت هم این نکته را به خوبی اثبات کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار