اهواز؛

شب قدر در زندگی انسان باید منشا یك تحول باشد

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان گفت: شب قدر در زندگی انسان باید منشا یک تحول باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حجت السلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی اظهارکرد: ماه رمضان ماه نزول قران است. ماهی است که شیاطین و وسوسه گران جن و انس در غل و زنجیرند و برای بندگی و اطاعت خدا فرصت مناسبی است. در قرآن آمده است "خدا را به نیت های خالص و دل های پاک بخوانید که شما را اجابت خواهد کرد" و یک اعلام خطری نیز آمد که "بیچاره و درمانده کسی است که این ماه تمام شود و او دست خالی از این ماه بیرون برود".

وی ادامه داد: شب قدر شبی است خَیرٌ مِن‌ أَلف‌ِ شَهرٍ، امشب از هزار ماه برتر و بهتر است. شب قدر شبی است که قرآن بر قلب شریف پیامبر نازل شد. خدای متعال می فرماید "قرآن در شب قدر نازل شد؛ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ". نکته حائز اهمیت این است که از یک طرف گفته می شود قرآن طی 23 سال و از طرف دیگر قرآن در شب قدر نازل شده است، این دو چگونه قابل جمع است؟ پاسخ این است که قرآن یک نزول تدریجی(در طول 23 سال از بعثت نبوی و تا رحلت پیامبر اعظم(ص)) و یک نزولی دفعی (در شب قدر) دارد. بنابراین بر اساس نزول دفعی قرآن، این کلام خداوند در شب قدر، شبی که به تعبیر قرآن از هزار ماه برتر است، بر قلب پیامبر نازل شد.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان عنوان کرد: هزار ماه حدود 83 سال است، اگر خداوند متعال بعد از سن تکلیف به انسان عمری با سلامتی و برکت اعطا کند که بتواند 83 سال عبادت خالص انجام دهد و بنده خوبی برای خدا باشد، شما می توانید با درک یک شب قدر این معادله را برابر کنید که این بشارت بسیار خوبی است.

حجت السلام و المسلمین شفیعی افزود: ما سه شب را احیا می گیریم و نباید شبی را از دست بدهیم و از لیالی قدر دو شب به طور مستقیم با وجود مبارک امیرالمومنین حضرت علی (ع) مرتبط است. در شب نوزدهم ماه مبارک، مولای متقیان ضربت خورد و در شب بیست و یکم به شهادت رسید، بنابراین اسباب فیض در این شب ها جمع است.

وی ادامه داد: در شب قدر، انجام اعمال مشترکه و متخصه شب قدر، دعای قرآن بر سر گذاشتن، دعای جوشن کبیر و دعای ابوحمزه سمالی و همچنین غسل استحبابی شب های قدر، اعمال مستحبی است که برای شب های قدر توصیه شده است و در فرهنگ عمومی ما هم این امر وجود دارد که در شب های قدر حتما در جلسه احیا شرکت می کنیم.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان اظهارکرد: نکته ای که نباید از آن غفلت کنیم این است که شب قدر در زندگی ما باید منشا یک تحول باشد. همه ما کم و بیش اشکالاتی در خود می بینیم و آنچه که مسلم است اینکه ما حق نداریم به هیچ مسلمانی بدگمان باشیم و در مسلمانی به دنبال عیب و نقص بگردیم. ما حق نداریم خود را از دیگران بهتر و برتر بدانیم، چرا که این جرم و ممنوع است. شاید این فرد بین خود و خدای خودش حساب و کتاب هایی دارد لذا چطور تصور کنیم که از او بهتریم. این موارد خطوط قرمزند که باید به آن ها توجه داشت.

حجت السلام و المسلمین شفیعی گفت: اینکه انسان در شب قدر تصمیم بگیرد حداقل یک تصحیح رفتاری در خود انجام دهد، بسیار حائز اهمیت است. در زبان، نگاه، شنیدن و گاهی وقت ها از همه خطرناک تر در قرارگاه دل اشکالاتی وجود دارد و هر کدام به نوعی قابل تصحیح هستند اما برای برطرف کردن اشکال در دل باید به معلمان اخلاق و انبیاء رجوع کرد.

وی با تاکید بر اینکه انسان در شب قدر برای تصحیح رفتارهی خود باید به درون خود رجوع کند، افزود: در تعاملات و روابط اجتماعی خود تا چه اندازه مقید هستیم؟ به حدی در کار اشکال پیدا شده که فرد در خلف وعده و پیمان شکنی تصور زرنگی دارد. آیا این زرنگی محسوب می شود؟ آیا ما در شب قدر می توانیم این فرد را مورد پذیرش و قدرشناسی خداوند متعال بدانیم؟ مگر نه در روایات آمده که از مشترکات درس های انبیاء، راستگویی و امانت داری است؟ خروجی روابط اجتماعی، حاصل عملکرد فردی همه انسان هاست.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان گفت: شب قدر نیازمند به درک با معرفت است؛ ما نمی دانیم که آیا سال آینده شب قدر را درک می کنیم یا خیر؟ هیچکس هیچ تضمینی برای این موضوع ندارد. بنابراین در شب قدر یکی از توصیه های بزرگ، درک شب قدر با معرفت است و کسب این معرفت نیز نیازمند همین خلوت کردن ها و فرصت هاست. لذا یکی از اعمال شب قدر، تفکر است.

حجت السلام و المسلمین شفیعی تصریح کرد: باید ببینیم لازم است چه بخشی از رفتارهای خود را تصحیح کنیم؛ برخی در روابط خانوادگی و برخوردهای خود با اعضای خانواده باید تصحیح ایجاد کنند، برخی نیز در محیط کار و تعامل با همکاران ؛ اگر مدیر باشید یا مسئولیتی بر عهده دارید، به تجدید نظر و بازنگری در اعمال خود نیاز دارید و این شب قدر یک فرصت است.

وی ادامه داد: در عادات انبیاء مسئله ای تحت عنوان مواسات یعنی همدردی با صاحب درد است، آنچنان که تو را در این درد با خود شریک بداند. اینگونه صاحب درد نیز احساس سبکی می کند که کسی هست او را درک کند؛ مواسات بسیار مهم است چون بار صاحب مصیبت را کاهش می دهد و بار مشورت دهنده را برای مشارکت سنگین می کند.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان بیان کرد: ما در شریعت و مکتب اهل بیت(ع) اگر گره ای را نمی توانیم باز کنیم، همدردی می کنیم؛ "تو که از محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی". هیچ پیغمبری یا امامی به نیازمندی نگفته که این مشکل توست. در قرآن نیز آمده است "اگر صدقه می خواهی بدهی با منت نده"، این ها اصول اخلاقی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

حجت السلام و المسلمین شفیعی اظهار داشت: در شب قدر، دعاهایی که می خوانیم توصیه های اخلاقی و درس های انسان ساز بسیاری دارند؛ در دعای جوشن کبیر اسامی خداوند را بخوانید و بدانید که خداوند کیست و چه ویژگی هایی دارد. اگر چنانچه هر فرد در شب قدر یک تصحیح در رفتار داشته باشد، اتفاقات بزرگی در زندگی شخصی و ارتباطات بین فردی، نظام اجتماعی و روابط اجتماعی رخ خواهد داد.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.