قم؛

متاسفانه بازار شایعه پراکنی و تهمت داغ است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با ابراز تاسف از اینکه بازار شایعه، تهمت و آبروریزی داغ است، گفت: این مسئله در فضای مجازی زیاد است در حالی که انسان باید تقوای نوشتاری داشته باشد و پیش از نوشتن هر مسئله ای، تحقیق و بررسی انجام دهد، چرا که نزد خداوند مسئولیت دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ظهر امروز در جمع نمازگزاران و زائران حرم حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیات سوره نور، اظهار داشت: قرآن در ابتدای آیه 61 این سوره می فرماید «بر نابینا، فردی که امکان راه رفتن ندارند و بیمار حرجی نیست».

وی با اشاره به تفاسیری که در این بخش از آیه وجود دارد، گفت: برخی می گویند جهاد بر گردن این افراد نیست؛ همچنین در تفاسیر دیگر گفته شده در پیش از اسلام، گاهی در سفره و میهمانی ها، افراد ناتوان را تفکیک می کردند و این آیه به نکوهش این مسئله پرداخته است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه از نظر اخلاقی صحیح نیست که گفته شود سفره مسئولان متفاوت است، ابراز داشت: امام رضا(ع) در سفره ای همراه با غلامان نشسته بودند که فردی به ایشان گفت سفره مسئولان در جایگاه دیگری است، حضرت ناراحت شدند و پاسخ دادند پدر ومادر و دین ما با غلامان یکی است و برتری نیز به تقوا می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در جامعه کاهش صله رحم است، تصریح کرد: برخی افراد حق ارتباط خانوادگی با والدین را نیز از افراد سلب می کنند در صورتی که حتی اگر قصوری وجود داشته باشد، نباید صله رحم را قطع کرد.

وی افزود: اگر بستگان اهل شراب، قمار و فساد باشند و احتمال بی دینی وجود داشته باشد، موضوع دیگری است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی  تصریح کرد: مطرح کردن حرف های بسیار واهی، کینه های طولانی، زنده کردن مسائل گذشته و از دل قبر بیرون کشیدن برخی مطالب با دین سازگاری ندارد و سبب افسردگی و بیماری های روحی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به ادامه آیه 61 سوره نور اشاره داشت و گفت: در حالی که اسلام به حق الناس اهمیت بسیاری می دهد قرآن در این آیه می فرماید «اگر از خانه خود، پدر، مادر، برادر، خواهر، عمو، عمه، دایی، خاله، دوست صمیمی و یا خانه ای که کلیدهای آن نزد شماست چیزی بخورید گناهی مرتکب نشده اید».

وی با تاکید بر اینکه آیات قرآن سفارش بسیاری به ارتباط با نزدیکان کرده است، ابراز داشت: نخستین توصیه اسلام در زمینه کمک مالی به بستگان و خانواده است؛ در روایات اشاره شده صدقه ده برابر، قرض هجده برابر، کمک به مردم 20 برابر و صله رحم 24 برابر پاداش خواهد داشت.

وی همچنین به آیه 90 سوره نحل اشاره داشت و گفت: خداوند در این آیه بر عدالت، احسان و رسیدگی به خویشاوندان تاکید دارد. 

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: همچنین قرآن در ابتدای سوره نساء می فرماید «در مقابل خدا و خویشاوندان مورد پرسش قرار می گیرید».

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به روایتی از پیامبراکرم(ص)، گفت: رسول خدا می فرماید «سفارش می کنم تا روز قیامت به شاهد، غائب، کسانی که هنوز به دنیا نیامده اند و ارحام نساء هستند به فامیل رسیدگی کنید اگرچه یک سال راه باشد.»

وی همچنین به روایتی از امیرالمومنین(ع) اشاره داشت و گفت: حضرت علی(ع) می فرماید انسان عقوبت ظلم، قطع رحم و قسم دروغ را در دنیا مشاهده می کند.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: همچنین امام سجاد(ع) در وصیتی به امام باقر(ع) می فرمایند با کسی که قطع رحم کرده، ارتباط و دوستی برقرار نکن چرا که در سه جای قرآن خواندم خداوند چنین افرادی را مورد لعن قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی همچنین به بازار داغ شایعه، تهمت و آبروریزی اشاره داشت و گفت: این مسئله در فضای مجازی زیاد است، در حالی که انسان باید تقوای نوشتاری داشته باشد و پیش از نوشتن هر مسئله ای، تحقیق و بررسی انجام دهد چرا که نزد خداوند مسئولیت دارد.

وی تصریح کرد: همچنین در برخی روایات اشاره شده دو جانب و عامل کنترل بر روی پل صراط «صله رحم» و «امانتداری» است.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به آثار جسمی، معنوی، اقتصادی، اجتماعی و اخروی صله رحم، گفت: این فریضه سبب پاکیزگی اعمال انسان، برکت مال، دفع بلایا و سختی ها، سهولت در حسابرسی آخرت و تاخیر در مرگ می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی همچنین بر لزوم توجه مردم به صله رحم تاکید کرد و گفت: انسان تاسف می خورد که بعضی افراد چندسال با خانواده و نزدیکان خود ارتباط ندارند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه توقعات، طلبکاری و بهانه جویی ها را باید کنار گذاشت، خاطرنشان کرد: متاسفانه گویا حیات برخی افراد در سنگ اندازی و بهانه جویی است در حالی که باید نسبت به خویشان و نزدیکان حُسن ظن داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.