یک کارشناس سیاسی افغانستان تاکید کرد

گسترش جریان‌های فکری وهابیت در اروپا و آسیا

کارشناس سیاسی افغانستان، گفت: وهابیت در اروپا و آسیا ریشه دوانده و در حال گسترش جریان‌های فکری خود است.

جریان وهابیت همه جریان های فکری را هدایت می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسی دانش کارشناس مسائل افغانستان در نشست پیشینه و مبانی جریان‌های تکفیری که شامگاه گذشته در کتابخانه رسالت مشهد برگزار شد، با بیان اینکه پیشینه و مبانی فکری جریان‌های تکفیری یک مسئله احساسی است نه عقلی، اظهار داشت: پیشینه تاریخی جریان‌های تکفیری و مبانی فکری دو مسئله جدا از هم هستند که باید به آنها پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه باید بدانیم وهابیت چیست و در چه تاریخی به وجود آمده است، افزود: درباره جریان های فکری وهابیت دو نظریه مطرح شده است، ابتدا اینکه محمد بن عبدالوهاب، بنیانگذار وهابیت عربستان سعودی  بوده و اینکه ابن تینیه در در اوایل قرن هشتم هجری جریان تکفیری را اشاعه کرده است.

کارشناس امور سیاسی افغانستان ادامه داد: اگرچه جریان تکفیری از ابن تینیه آغاز نمی شود، بلکه پیشینه این جریان از اوایل اسلام آغاز شده است، بر این اساس هرچند زیارت قبور ائمه(ع) از زمان ابن تینیه تحریم شد اما قبل از آن نیز اندیشه های تکفیری وجود داشت.

دانش با بیان اینکه افرادی قبل از ابن تینیه نیز زیارت ائمه(ع) را تحریم کرده بودند، ابراز کرد: مبانی فکری آنها این بود که اگر کسی برای زیارت قبر پیامبر(ص) محل زندگی خود را ترک کند باید نماز خویش را کامل بخواند، چرا که سفر وی را سفر معصیت می پنداشتند که در این سفر نماز شکسته نمی شود.

 وی با تاکید براینکه امروز جریان وهابیت همه جریان های تکفیری را هدایت می کند، گفت: وهابیت در اروپا و آسیا ریشه دوانده و در حال گسترش جریان های فکری خود است.

کارشناس امور سیاسی افغانستان عنوان کرد: تفاوت های میان محمد بن عبدالوهاب و ابن تینیه وجود دارد اما در مسئله خدا هر دو یک نظر را داشتند و برای خدا جسم قائل بودند، به گونه ای که خداوند نیازمند غذا و مسائل مادی و دنیایی است.

 دانش با بیان اینکه محمد بن عبدالوهاب دستپرورده انگلیس است، گفت: دولت انگلیس حدود ۳۰۰ سال پیش وزارت مستعمرات داشت، براین اساس تصمیم گرفته بود که به مستعمرات خود افزوده و وارد آسیا شود به گونه ای کشورهای اسلامی را تکه تکه کرده و بر آنها نفوذ کند.

وی به همسو بودن جریان های بکری القاعده و طالبان با جریان وهابیت اشاره کرد و افزود: به محمد بن عبدالوهاب دستور داده شد که در آسیا تفرقه افکند، از همین رو هتک حرمت به مسلمانان تعرض و کشتار برای کشورهای اسلامی را مباه دانستند.

کارشناس امور سیاسی افغانستان با تاکید براینکه جریان های تکفیری وهابی در عربستان، مکه و مدینه موفق شده اند قبور ائمه(ع) را تخریب کنند، افزود: این گروه قصد تخریب قبر پیامبر(ص) را نیز داشتند که مورد تهدید مسلمانان جهان قرار گرفتند.

دانش خاطرنشان کرد: داعش و طالبان در یک جریان فکری قرار دارند با این تفاوت  که طالبان از قدرت و تجهیزات کمتری برخودار بوده و داعش تندروتر از طالبان به نظر می رسد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار