باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

طرحی که پیش از اجرا لو رفت/برخورد با فروشندگان قاچاق یا هوشیارسازی متخلف؟+تصاویر

مشخص نیست نصب بنر در کوچه مروی تهران با مضمون برخورد با فروشندگان کالای قاچاق با چه هدفی انجام گرفته،اگر نصب کنندگان و عوامل این طرح،مدعی برخورد با توزیع کنندگان چنین اقلامی هستند،آیا این عمل منجر به هوشیار سازی آنها برای رفع آثار جرم نمی‌شود؟

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،کالای قاچاق یکی از معضلات و چالش های بسیار جدی و مخرب در کشور ما محسوب می شود که تبعات و عوارض مصیبت بار آن در حوزه های متعدد اعم از اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و...قابل بررسی است.

در این گزارش بنا نداریم به مضرات این پدیده شوم بپردازیم که بارها و بارها اصحاب رسانه،صاحبان قلم،رسانه ملی،کارشناسان و صاحب نظران در این خصوص گفته اند و نوشته اند و از این پس هم در این خصوص مباحث بسیاری طرح خواهد شد تا با تنویر هر چه بیشتر افکار عمومی ضایعه این تجارت مخرب و ویرانگر برای عموم جامعه مشخص و مبرهن شود.

بسیاری از کارشناسان و مسئولان ذیربط،به درستی پدیده قاچاق را در نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی قلمداد می کنند که به واقع می توان گفت یکی از جدی ترین موانع سیاست های اقتصاد مقاومتی به این پدیده شوم باز می گردد.

طرحی که پیش از اجرا لو رفت/برخورد با فروشندگان قاچاق یا هوشیارسازی متخلف؟+تصویر

*جولان محصولات قاچاق در کوچه مروی

بطور طبیعی،کلانشهرهایی همچون تهران با توجه به بازار مصرف گسترده و متنوعی که از آن برخوردار است محل مناسبی برای فعالان این عرصه((قاچاق کالا و فروش آن))به شمار می رود.

اساسا مناطق پرجمعیت بواسطه کثرت جمعیتی و تنوع سلیقه ها،بستر و زمینه مناسبی محسوب می شود تا فروشندگان توزیع کنندگان و وارد کنندگان کالای قاچاق به سود و منافع مورد نظر خود دست یابند.

طبیعتا نظارت های محسوس و نامحسوس و لحاظ کردن دقت نظر مضاعف برای شناسایی،کشف و برخورد با عوامل این پدیده از موارد حائز اهمیتی به شمار می رود که با اتکای به آن می توان بازدارندگی لازم را در این خصوص اعمال کرد.

البته صرفا نمی توان با هدفگذاری مراکز فروش و توزیع در مقابله با قاچاق کالا به توفیقات برجسته و شایسته ای دست یافت،گلوگاه اصلی برخورد با قاچاق در مرزهای کشور است که به انحای مختلف فعالان و عوامل این عرصه ویران کننده به جابجایی کالای قاچاق مبادرت می ورزند.

از نظر کارشناسان،برخورد و مقابله جدی در مبادی ورودی و بازار توزیع و مصرف(توامان با یکدیگر)از ضروریاتی است که می تواند منتج به نتایج در خور و شایسته ای در این خصوص شود.

در همین راستا کوچه مروی تهران در محدوده بازار یکی از کانون ها و بازار های مصرف حائز اهمیتی محسوب می شود که بنا بر تجربیات و سوابق گذشته،حجم ورودی و توزیع کالای قاچاق اعم از مکمل های دارویی و بدنسازی، لوازم آرایشی و بهداشتی و برخی اقلام خوراکی همچون شکلات های خارجی و ...در آن قابل توجه به نظر می رسد.

با توجه به ضرورت مقابله با قاچاق کالا و فروش و توزیع آن در این محدوده از شهر تهران،طی روزهای گذشته بنری نصب شده با این مضمون که از روز شنبه(12 تیرماه)طرح برخورد با توزیع کنندگان و فروشندگان اقلام قاچاق اعم از دارو،مکمل های دارویی و خوراکی،لوازم آرایشی و بهداشتی و...در دستور کار قرار می گیرد.

طرحی که پیش از اجرا لو رفت/برخورد با فروشندگان قاچاق یا هوشیارسازی متخلف؟+تصویر

* تکاپوی فروشندگان کالای قاچاق برای رفع آثار جرم

بنابر گزارشات واصله از کوچه مروی،از ابتدای هفته گذشته و با نصب بنرهای مذکور،تکاپوی عجیبی در برخی از فروشگاه ها و افراد فروشنده چنین اقلامی شکل گرفته و با لحاظ کردن تخفیفات ویژه در صدد هستند محصولات و اقلام و کالاهای غیر مجاز خود را سریع تر به فروش برسانند.

البته بعید به نظر نمی رسد که برخی از فعالان این عرصه با انتقال و جا به جایی محصولات دپو شده غیر مجاز مورد اشاره اقدام به نقل مکان و جابجایی چنین محصولاتی کرده باشند،حداقل اینکه عقل سلیم حکم می کند در شرایطی که عوامل ذیربط با اطلاع رسانی علنی اعلام داشته اند که با چنین اقلام،کالاها و عوامل توزیع آن برخورد می شود و حتی روز آن را نیز مشخص کرده اند آثار جرمی از خود باقی نگذارند و قاعدتا جابجایی و فروش سریع محصولات در چنین شرایطی از سهل الوصول ترین اقداماتی است که می توان از این مخمصه بصورت موقت خلاص شد تا شاید طبق رویه ای که از قبل نیز تجربه شده بعد از گذشت مدتی آبها از آسیب بیفتاد و مجددا روز از نو و روزی از نو...

* اصل غافلگیری،حلقه مفقوده طرح کوچه مروی

طبیعتا برای برخورد با اقدامات مجرمانه اصل غافلگیری از ضروریاتی است که می توان با اتکای به آن ضریب موفقیت در برخورد با چنین پدیده شومی را تقویت کرد.

 قاعدتا برخورد با این موضوع مستلزم تحمیل ضربات سنگین مالی و اقتصادی به فعالان این حوزه خواهد بود تا به نوعی ریسک و بازدارندگی چنین فعالیتی آنقدر بالا رود تا اخلال گران حوزه اقتصادی متنبه شده و از هراس پرداخت خسارت جرات چنین اقداماتی را در سر نپرورانند.

اما متاسفانه شاهد هستیم در اقدامی ،مسئولان ذیربط با اطلاع رسانی علنی،بستری را فراهم کرده اند که فعالان این  عرصه پیشاپیش ابتکار عمل را به دست گیرند و هر گونه آثار جرم مرتبط با این فعالیت مخرب تجاری و اقتصادی را از بین ببرند.

امید است مسئولان مربوطه با اتخاذ تدابیر موثر و اندکی هوشمندی به تمامی ابعاد ماجرا بیندیشند تا ضریب موفقیت چنین طرح هایی بیش از پیش تقویت شود.

مسئولان مربوطه برای رفع و دفع چنین آفاتی باید هوشیاری لازم را لحاظ کنند تا خدایی ناکرده این ذهنیت در افکار عمومی ایجاد نشود که گویی قبل از انجام طرح،سیگنال هایی به فعالان این عرصه ارسال می شود که در روزهای آینده قرار است برخورد شود، ما داریم می آییم ! هوشیار و بیدار باشید !!

و البته مسئولان نیز انتظار نداشته باشند تا فروشندگان این اقلام دست روی دست بگذارند و به انتظار بنشینند تا اموال قاچاق آنها توقیف شود .

می طلبد در سالی که از سوی رهبری معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل مزین شده،عوامل و مسئولان ذیربط در اقدام و عمل خود درایت لازم را لحاظ کنند که بدون تردید بدون برنامه ریزی هدفمند و اصولی نمی توان در تامین منویات معظم له به توفیق چندانی نائل شد و در مقابله با یکی از بزرگترین موانع حصول سیاست های اقتصاد مقاومتی به موفقیت چشمگیری دست یافت.

برای دیدن تصاویر اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار