اهواز؛

اسراف در گناه و رحمت خدا

ای بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید كه خدا همه گناهان را می‏آمرزد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،حجت‌الاسلام انصاری با اشاره به آیه ۵۳ سوره زمر گفت: خداوند در این آیه به نوعی اتصال میان خود و بندگان را ایجاد فرموده است. این آیه از جمله آیات بشارتی برای بندگان خداوند است كه همه نوع از گناهان بخشوده می‌شود.

حجت‌الاسلام محمد انصاری، مدرس حوزه و دانشگاه در با اشاره به آیه «قُلْ یا عِبَادِی الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ؛ بگو: ای بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏اید! از رحمت خداوند نومید نشوید كه خدا همه گناهان را می‏آمرزد.» اظهار كرد: این آیه از جمله آیات بشارتی برای بندگان خداوند است.

وی بیان كرد: در ابتدای این آیه خداوند با به كار بردن واژه «قل» خطاب به رسول اكرم(ص) واسطه‌ای میان خود و بندگان قرار می‌دهد و آن واسطه وجود مقدس رسول خدا(ص) است؛ این بیانگر آن است که برای ارتباط با خداوند مسیری باید وجود داشته باشد که هیچ مسیری مطمئن‌تر و اكمل تر از پیامبر(ص) و خاندان ایشان وجود ندارد.

انصاری گفت: بندگان خدا به دلیل گرفتاری در گناهان دچار نوعی قهر شده‌اند و خداوند با پیغامی که به پیغمبر اکرم(ص) می‌دهد می‌خواهد به نوعی این اتصال را ایجاد کند. در این آیه خداوند به صورت غیرمستقیم پیغامی می‌دهد.

وی عنوان كرد: خداوند رحمان در این آیه با بکاربردن واژه «عبادی» مخاطب به خود منسوب می‌کند و می‌فرماید: «من پیغامی برای همه بندگانم اعم از مؤمن و غیرمؤمن دارم.»

وی با بیان اینکه خداوند در این آیه با خطاب عام با بشریت سخن می‌گوید، گفت: همه بندگانی که افراط و اشتباه کرده و در مسیر غلبه شیطان و هوای نفس قرار گرفته‌اند مخاطب این آیه شریف قرآن قرار دارند. همه این مقدمات در این آیه شریفه از آن باب است که یأس بندگان را احاطه نکند.

این مدرس دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز با بیان اینكه خداوند در این آیه از روی اوج رحمت و رحمانیت با بندگان خود سخن می‌گوید، عنوان كرد: رحمت خداوند بسیار گستره دارد تا حدی که خداوند همه گناهان انسان را می‌تواند ببخشد.

وی با اشاره به بخشی از آیه «یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا» افزود: كلمه ذنوب خود جمع است، «ال» آمده بر روی آن نیز از نوع جنس است و نوع هر گناهی را شامل می شود. علاوه بر اینها نیز با آمدن واژه جمیعاً همه گناهان از هر نوع بخشوده خواهد شد. نکته عجیب در این میان اشاره به حتی بخشش گناه شرک است؛ سبب بخشش گناه شرک نیز توبه حقیقی است.

انصاری با بیان اینکه معنی اسراف در گناه خیانت بر نفس است، گفت: کسانی که در گناه اصرار ورزیده‌اند در حق خود خیانت کرده‌اند. در این میان نخستین فردی كه آسیب می‌بیند بنده خاطی است.

مدرس حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در آیه شریفه خداوند به همه بندگان بشارت می‌دهد که از بخشش خدا ناامید نشوید. خداوند همه گناهان انسان را می‌تواند ببخشد.

انصاری تصریح كرد: البته مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با اشاره به این آیه گفته است که بخشش خداوند بدون مقدمه صورت نمی‌گیرد و خداوند بدون زمینه و قابلیت هیچ کسی را نمی‌بخشد چرا که از عدالت خداوندی به دور است.

انصاری گفت: خداوند در آیات قرآن کریم بیان فرموده که همه گناهان را می‌بخشد به غیر از شرک که با شفاعت باید بخشیده شود. بزرگترین توهین به خداوند سبحان شرک است. هر بنده‌ای به هر اندازه که اشتباه مرتکب شده باشد بیشتر از شرک به خداوند نیست. بنابراین توبه انسان‌ها در ایام ماه رمضان بخشوده می‌شود.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.