آبادان؛

مختومه شدن4500 پرونده قضایی در خرمشهر در سال جاری

4500 پرونده قضایی در خرمشهر در سال جاری مختومه شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛رئیس دادگشتری شهرستان خرمشهر گفت:طی سه ماه نخست سال جاری میزان پرونده های تشکیل شده در محاکم قضایی استان با موضوع طلاق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش 10 درصدی را نشان می دهد.

نعمت الله روشن روان افزود:میزان بالای پرونده ها با موضوع خانواده باعث نگرانی شده است، به خصوص پرونده های طلاق که لازم است مسئولان و مراجع فرهنگی، دانشگاه ها و اصحاب رسانه به کاهش پرونده های طلاق در شهرستان خرمشهر توجه ویژه کنند.

وی  اختلافات خانوادگی، مشکلات اقصتادی، نابرابری فرهنگی و اختلافات فرهنگی را از عوامل طلاق در کشور خواند و گفت:در شهرستان خرمشهر ازدواج های تحمیلی و در سنین پایین و اختلاف سنی بین زوجین در برخی مناطق، سوء معاشرت زوج، اعتیاد، بیکاری، تاثیر شبکه های ماهواره ای، نداشتن مهارت کافی در خصوص فنون زندگی از بیشترین علل اختلافات خانوادگی منجر به طلاق است.

رئیس دادگستری خرمشهر افزود:به منظور ترویج صلح و سازش و کاهش ورودی پرونده ها با اهمیت کمتر به سیستم قضایی با تلاش شوراهای حل اختلاف، سه شعبه به منظور صلح و سازش و چهار شعبه رسیدگی به پرونده با حضور قاضی و یک شعبه روستایی در مینوشهر فعالیت دارد.

روشن روان گفت:سال گذشته چهار هزار و 689 پرونده وارد این شوراها شد و چهار هزار و 822 پرونده مختومه شده که تعدادی پرونده از ورودی سال قبل نیز مختومه شده است.

وی در ادامه سخنانش افزود:40 درصد زندانیان این شهرستان را سارقان تشکیل می دهند و این نشان می دهد که کاهش سرقت از دغدغه های جامعه است و سیستم قضایی با قاطعیت با آن برخورد می کند.

رئیس دادگستری خرمشهر گفت: 19 درصد زندانیان را محکومان مواد مخدر، 10 درصد را محکومان نزاع دسته جمعی و 31 درصد را سایر موارد تشکیل می دهد.

روشن روان پنج جرم در خرمشهر را به عنوان جرائم شاخص برشمرد و افزود:سرقت، ضرب و جرح، تهدید، فروش مال غیر و مواد مخدر از این دسته جرائم می باشد که در برنامه پیشگیری از جرایم در اولویت کاری قرار دارد.

وی مجموع پرونده های سه ماهه نخست سال 94 را سه هزار و 100 پرونده ورودی و سه هزار و 9 پرونده مختومه در شعب و محاکم عنوان کرد و گفت:سال گذشته در شعب محاکم و دادسرا 16 هزار و 271 پرونده وارد شده و 14 هزار و 600 پرونده مختومه شد.

رئیس دادگستری خرمشهر در خصوص اطلاله دادرسی پرونده های قضایی شهرستان نیز، گفت: در راستای سیاست های قوه قضائیه فعالیت کارگروه پیشگیری از وقوع جرایم تسریع در رسیدگی، کاهش اطاله دادرسی با ارتقاء کمی و کیفی واحد ابلاغ، آموزش به ماموران ابلاغ و نظارت دقیق بر حقوق رسیدگی و کنترل دادخواست ها در بدو ورود و سایر موارد که منجر به صدور رای شده به رشد قابل توجهی رسیده است.

روشن روان، فعالیت واحد ارشاد قضایی را یادآور شد و افزودواحد ارشاد قضایی با حضور وکلای حوزه مراجعان فعال بوده و در راستای پیگیری صحیح پرونده و دیگر امور، به سوالات مراجعان پاسخ می دهد.

شهرستان خرمشهر با جمعیت 180 هزار نفری و مساحت یکهزار و 802 کیلومتر مربع دارای 88 روستای بخش مرکزی و مینو شهر می باشد.

محاکم دادگستری خرمشهر دارای سه شعبه حقوقی و دو شعبه کیفری می باشد که پنج قاضی در محاکم و هفت قاضی در دو شعبه بازپرسی دادسرا مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.