لاک زدن برای کودکان ممنوع/ خطر کندذهنی دارد!

لاک زدن برای خردسالان زیر هفت سال بسیار مضر و خطرناک می باشد بهتر است برای این رده سنی از لاک ناخن استفاده نکنید چون عوارض جانبی زیادی برای آن ها به همراه دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای این رده سنی از لاک ناخن استفاده نکنید بعضی از لاک ها به دلیل ترکیبات شیمیایی و سمی که دارند برای افراد به ویژه کودکان مضر هستند.

 یکی از عوارض استفاده از لاک برای کودکان زیر 7 سال کاهش ضریب هوشی در کودکان است.تولونس نام ماده شیمیایی موجود در لاک‌های ناخن است و در مجاورت هوا تبدیل به بخاری با بوی تند و شیرین می‌شود.

 تولونس محلولی است که در لاک‌های ناخن‌ با سایر مواد ترکیب می‌شود و یک ترکیب غلیظ را ایجاد می‌کند فتالیت‌ها مایعات چربی هستند که به ترد و شکننده به نظر رسیدن رنگ لاک کمک می‌کنند.
 
مقادیر زیادی از فتالیت‌ها باعث تأثیرگذاری آنها روی هورمون‌های تولید مثل و البته خارش پوست و چشم و حتی گلو می‌شود. فرمالدهیدها نیز باعث سفتی لاک‌ها می‌شوند و البته نوعی نگهدارنده لاک‌ها در برابر باکتری‌ها نیز محسوب می‌شوند.
 
اگر از فرمالدهیدها به میزان بسیار اندک استفاده شود، بی‌خطر هستند مگر آنکه نسبت به آن حساسیت داشته باشید. متأسفانه این شیشه‌های کوچک بسیار زیبا و شیک با درخشان فوق‌العاده چشم‌نواز سرشار از انواع مواد شیمیایی هستند و بسیاری از متخصصان مصرف آنها را برای انسانها خطرناک می‌دانند.
 
آیا لاک‌ها برای کودکان خطرناک هستند؟
 
بستگی به نوع لاکی که مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌ دارد. لاک‌های قدیمی‌تر که سرشار از مواد شیمیایی ذکر شده هستند، بدون شک برای کودکان خطرناک هستند مخصوصا آن دسته از کودکانی که عادت به جویدن ناخن‌ها و یا حتی مکیدن انگشت دارند.
 
اما این روزها بسیاری از تولید کنندگان ادعا می‌کنند محصولاتی را ارائه می‌دهند که هیچ‌یک از این مواد شیمیایی خطرناک را ندارند و کاملا بی‌زیان هستند.
 
اگر دختر کوچولوی شما علاقه زیادی به لاک زدن از خود نشان می‌دهد هرگز سراغ لاک‌های قدیمی و سنتی نروید و در عوض انواع بی‌خطر که بدون مواد سمی هستند را خریداری کنید. بهتر است که پایه لاک محلول در آب باشد.
 
اثرات لاک ناخن بر ضریب هوشی
 
معمولا روی لاک‌ها و برچسب‌شان، مواد تشکیل دهنده آنها به طور کامل نوشته نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از لاک ناخن در کودکان زیر 7 سال باعث کاهش هوش آنها می‌شود.
 
فتالیت‌ها که پیش‌تر درباره آنها خواندید، از ترکیبات شیمیایی هستند که در شامپوها، صابون‌ها، اسپری‌ها، عطر و ادکلن و اسباب‌بازی‌های پلاستیکی مورد استفاده قرارمی‌گیرند. دانشمندان معتقدند که فتالیت‌ها روی هوش کودکان اثر می‌گذارند و باعث کاهش آن می‌شوند اما هنوز لازم است که تحقیقات بیشتری راجع به این موضوع به انجام برسد.
 
آنها معتقدند که فتالیت‌ها روی هورمون تیروئید ما در اثر می‌گذارند و باعث تخریب اندوکرین می‌شوند (مادرانی که در دورانی بارداری از لاک ناخن به صورت همیشگی استفاده می‌کنند). ترشحات هورمون تیروئید مادر در دوران جنینی تاثیر مستقیم روی رشد مغز کودک به جا می‌گذارد.
 
سایر عوارض لاک ناخن
 
متاسفانه برخی از مادرها روی ناخن‌های کوچک دختربچه‌های کوچک‌شان، لاک‌های رنگی می‌زنند و به این نکته توجهی نمی‌کنند که ممکن است فرزند خردسال آنها مواد سمی لاک را به چشم و پوست خود بمالد و آنها را تحریک و دچار حساسیت کند.
 
اگر چنانچه این مواد وارد دهان کودک خردسال شوند، بسیار خطرناک‌تر نیز می‌شود. عادت جویدن و مکیدن ناخن در بسیاری از کودکان شایع است حال تصور کنید که اگر ناخن‌های کودک به لاک آغشته شده باشد، تمام این مواد مضر وارد دستگاه گوارشی او می‌شود.
 
فرمالدهید موجود در لاک‌ها که برای خشک شدن لاک به کار می‌رود، به شدت آلرژی‌زا است و علاوه بر آن یکی از عوامل ایجاد سرطان است.
 
عوارض استفاده از لاک پاک کن
 
مشکل استفاده از لاک و خطرات ناشی از آن یک طرف و استفاده از لاک پاک کن یک طرف دیگر قضیه است. معمولا خانم‌ها از آستون برای پاک کردن لاک استفاده می‌کنند. تماس طولانی مدت با آستون می‌تواند مشکلات قلبی و ریوی و حتی کبدی ایجاد کند.
 
مصرف این محصول زیبا و فریبنده در دوران بارداری نیز به همان اندازه مخرب است معمولا سالن‌های آرایش به اندازه کافی دستگاه تهویه هوا ندارند و هوای ناسالم برای مدت زمان طولانی در یک جا ساکن می‌ماند.
 
محصولات آرایشی که بیشترین مواد شیمیایی تبخیر شده را در محیط پراکنده می‌سازند، باعث بروز مشکلات تنفسی، علائم عصبی و حتی سرطان در مادر باردار و جنین داخل شکم او می‌شود.
 
جنس لاک ناخن
 
اگر چنانچه در دوران بارداری به این نکات توجه نموده‌اید ولی حالا دوست دارید دختر کوچولوی نازتان گاهی اوقات روی ناخن‌هایش لاک داشته باشد، حتما به دنبال تهیه جنس مرغوب و با کیفیت باشید.
 
برخی از توبرخی از تولید کنندگان محصولات آرایش این روزها لاک‌هایی را تولید می‌کنند که در آنها از رنگ‌های مجاز خوراکی استفاده می‌شود و پایه آنها خوب است. این لاک‌ها برعکس سایر لاک‌ها هم راحت‌تر پاک می‌شوند و هم خطری برای سلامت کودکان محسوب نمی‌شوند.
 
اگر کودکتان از روی عادت همیشه ناخن‌هایش را به سمت دهان می‌برد و آنها را می‌جود، هرگز برای او از لاک‌ناخن استفاده نکنید.
 
منبع: زندگی آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار