ان‌بی‌سی نیوز: آیا سیاست خارجی کلینتون متفاوت از اوباما خواهد بود؟

ان‌بی‌سی نیوز در مطلبی به بیان تفاوت‌های رئیس جمهور آمریکا با جانشین بالقوه او در موضوع سیاست خارجی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ان‌بی‌سی نیوز در مطلبی نوشت: باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – فردا سه شنبه با سفر به شهر شارلوت در ایالت کارولینای شمالی و حضور در کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون – نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات – عملاً برای اعلام حمایت از جانشین بالقوه خود در کنار فردی خواهد ایستاد که برخی از بزرگترین دستاوردهای او در حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی با نقش‌آفرینی این فرد به بار نشست؛ اما در عین حال، در برخی از بزرگترین شکست‌های دولت او در این دو حوزه نیز نقش مستقیم داشت.

اوباما طی هفته‌های اخیر با تمام توان از ریاست جمهوری هیلاری کلینتون حمایت کرده و مدعی شده است که او یکی از شایسته‌ترین افرادی است که تاکنون وارد رقابت‌های انتخاباتی آمریکا شده است.

اما حضور 4 ساله کلینتون در مقام وزیر امور خارجه اوباما و اظهارات او در این مدت نشان می‌دهد که وی در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2016، مسیری متفاوت از مسیر اوباما را در حوزه سیاست خارجی آمریکا در پیش خواهد گرفت. 

به عقیده کارشناسان سیاست خارجی، کلینتون در برابر کشورهایی مانند ایران، سوریه و روسیه نسبت به اوباما رویکرد سرسختانه‌تری خواهد داشت و به آن اندازه که اوباما مایل به اعزام نیرو به نقاط مختلف جهان نیست، او مخالف این موضوع نخواهد بود.

یکی از مشاوران امنیت ملی سابق اوباما در این باره می‌گوید: "کلینتون اساسا سرسخت‌تر از اوباماست و با توجه به اینکه جزو بازهای حزب دموکرات به شمار می‌رود، در برابر کشورهایی مانند ایران و سوریه قطعاً مواضع سخت‌تری اتخاذ خواهد کرد." وی حتی معتقد است شاید کلینتون در برابر متحدان آمریکا نیز به همین نحو مواضع سخت‌تری نسبت به اوباما داشته باشد.

جک سالیوان – مشاور ارشد سیاست خارجی کلینتون – هفته گذشته در جمع تعدادی از اعضای حزب دموکرات خواستار "استراتژی موثرتر آمریکا در خاورمیانه" شد و گفت: "ما باید هزینه‌های پرداختی ایران بابت رفتار بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه را افزایش دهیم و به متحدان سُنی خود نیز اطمینان دهیم که آمریکا همچنان در کنار آنهاست."

کلینتون مدعی است در دو مورد از مهمترین تصمیمات سیاست خارجی اوباما یعنی امضای توافق هسته‌ای با ایران و اعزام نیرو به پاکستان برای دستگیری یا کشتن اسامه بن لادن، نقش اساسی داشته است.

وی در کتاب "انتخاب‌های سخت" خود که در سال 2014 منتشر شد، خود را به عنوان یک شخصیت مهم و اثرگذار در شروع مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران معرفی و برای اثبات این ادعا به سفر خود به مسقط و دیدار با سلطان قابوس پادشاه عمان در ژانویه 2011 اشاره می‌کند.

علاوه بر این، کلینتون از تصمیمات بزرگ دیگر اوباما در حوزه سیاست خارجی مانند توجه بیشتر به روابط با چین و هند، عادی‌سازی روابط با کوبا و سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی نیز حمایت کرد.

اما اوباما در ماه آوریل طی مصاحبه‌ای با فاکس نیوز، فقدان برنامه‌ریزی صحیح برای لیبی در دوران پس از قذافی را یکی از بزرگترین اشتباهات سیاست خارجی خود اعلام کرد که این اشتباه در درجه نخست متوجه کلینتون است که در آن زمان سکاندار وزارت امور خارجه آمریکا بود.

کلینتون علاوه بر این ناکامی، در بازتعریف روابط واشینگتن با مسکو نیز در دوران تصدی خود در وزارت امور خارجه آمریکا نقش اساسی داشت؛ اما تلاش‌های گسترده او به همکاری نزدیکتر روسیه با آمریکا منجر نشد.

بر همین اساس، جمهوری‌خواهان مطمئناً طی ماه‌های آتی با جدی‌تر شدن رقابتهای انتخاباتی خود با حزب دموکرات، نقش کلینتون در اشتباهات سیاست خارجی اوباما را بیش از پیش در کانون توجه قرار خواهند داد و مدعی خواهند شد که ظهور داعش نیز پیامد اشتباهات متعددی است که دولت آمریکا در زمان تصدی او بر وزارت امور خارجه آمریکا مرتکب شد.

علاوه بر این، حمله شورشیان مسلح به کنسولگری آمریکا در بنغازی که از سوی جمهوری‌خواهان "یک شکست بزرگ برای سیاست خارجی آمریکا" خوانده شده است، نیز در زمان حضور کلینتون در راس دستگاه دیپلماسی آمریکا صورت گرفت.

کلینتون سوای اشتباهات تاکتیکی خود در گذشته در اظهارات خود در دوران تصدی وزارت امور خارجه و پس از آن بارها تلویحا یا علنا اعلام کرده است که آمریکا می‌تواند و باید بر رخدادهای جهان و تعیین مسیر آنها تاثیرگذار باشد؛ در حالیکه اوباما اغلب حد و مرز مشخصی را برای قدرت آمریکا بویژه در منطقه خاور میانه قائل بوده و چندان مایل به مداخله در جنگ‌های داخلی کشورها نبوده است.

به عنوان مثال، کلینتون در سال 2012 جزو آن دسته از مشاورانی بود که معتقد بودند آمریکا باید تسلیحات و انواع تجهیزات کمکی لازم را برای مقابله با بشار اسد - رئیس جمهور سوریه - در اختیار معارضان قرار دهد. توجیه او نیز این بود که طولانی شدن جنگ داخلی در سوریه باعث تقویت داعش می‌شود. 

کارشناسان سیاست خارجی معتقدند اوباما در دوران تصدی کلینتون بر وزارت امور خارجه آمریکا توانست در بسیاری از موضوعات مانند جنگ عراق، سوریه و افغانستان و حمایت از سرنگونی حسنی مبارک در مصر که کلینتون مخالف آن‌ها بود، با اتخاذ مواضع میانه‌رو، مسیر معتدلی را پیش روی سیاست خارجی آمریکا قرار دهد؛ اما در صورت پیروزی کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، کنترل سیاست خارجی آمریکا به طور کامل در اختیار او قرار خواهد گرفت و این بار شاید او انتخاب‌های کاملاً متفاوتی نسبت به اوباما داشته باشد.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار