بیرجند؛

قلم زبان عقل و معرفت و احسان انسان ها

قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان ها و بیان کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است و به گونه ای رشد ، پیشرفت و شناخت معرفت ریشه در قلم دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ اصحاب قلم و نوشتن، می توانند نسل هایی را در سراشیبی های انحراف به سقوط بکشانند یا تعالی ملت هایی را رقم بزنند ، کلام و نوشته، رابط نویسنده و خواننده است پس می تواند عامل همدلی شود.

درخت قلم اگر در تعهد و تدین ریشه داشته باشد، میوه اش شیرین و ماندگار است ، ارزش هر قلم به پیام آن است و عظمت نوشته به محتوایش و ماندگاری آثار به ریشه داشتن در حق و صدق.

در صفحات تقویم، چهاردهم تیرماه با عنوان «روز قلم» به خود جلوه ای دیگر بخشیده است که نام گذاری این روز به نام قلم، بی ارتباط با تاریخ کهن متمدن و فرهنگ ساز این سرزمین نیست.

ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه خود آورده است که چهاردهمین روز از تیرماه را ایرانیان باستان، روز تیر (عطارد) می نامیدند و از طرفی سیاره تیر یا همان عطارد، در فرهنگ ادب پارسی، کاتب و نویسنده ستارگان است ، به همین مناسبت این روز را روز نویسندگان می دانستند و گرامی می داشتند.

ارزش و کرامت قلم بسیار بالاتر از آن است که برای بزرگداشت آن و صاحبانش به اختصاص دادن روزی در تقویم بسنده کنیم پس به بهانه ی این روز به سراغ اهالی اهل قلم رفتیم تا خبری از روزگارهنری آنها بگیریم.

قلم ، هویت بخش زندگی هر ملت

دکتر حسین زنگویی از نویسندگان  برجسته استانی  با اشاره به اینکه مدت 30 سال ، در حوزه های مختلف ادبی مشغول بوده است و10 جلد کتاب به چاپ رسانده ، گفت : این آثار در برگیرنده فرهنگ زبان سنتی استان و شامل کتاب شاعران قهستان ، دستان وداستان ها ، امثال وحکم مردم خراسان جنوبی ، مشاغل وپیشه های صنعتی ومنابع بومی استان ، تمثیل و ومثل های بیرجندی ، داستان های امثال و همچنین کتاب شاعران مقدم استان خراسان است.

وی افزود: کتاب گرای 178، به معرفی 178شهید ادبی خراسان جنوبی می پردازد و بیش از 40 مقاله در حوزه های مختلف مذهبی ، ادبی مردم شناسی و فرهنگ مردم خراسان جنوبی در کتاب ها و مجلات به چاپ رسانده است.

مدرس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: قلم در فرهنگ اسلام و فرهنگ مردم ایران اهمیت وجایگاه خاصی دارد ، بطوری که خداوند در قرآن کریم به قلم سوگند یاد کرده است .

حسین زنگویی با بیان اینکه قلم وآثار قلمی یکی از ابزار تدوین و آفرینش آثار و ادبیات دینی ،ملی و مردمی هر قومی است  گفت : قلم باعث هویت بخشی و زندگی معنوی به هر ملتی می شود، واز فراز و فرود ملی و فرهنگی آنها حکایت می کند .

وی تصریح کرد: با توجه به رواج فضای مجازی و گران شدن هزینه های چاپ ونشر کتاب ، انتشار آفرینش های ادبی برای نویسندگان مشکل ساز شده است وعده ای از هنرمندان بدلیل نداشتن حامی نشردهنده ، موفق به نشر آثارشان نمی شوند.

قلم چون شمعی روشنا بخش محیط

 دکتر حبیب حاجی پور یکی از شاعران برجسته استان می باشد که از 7 سال پیش وارد عرصه شعرشده است که 2 مجموعه اشک سکوت حاصل دل نوشته هایش و مجموعه دوم خطای خاکستری از وی به چاپ رسیده است.

وی با اشاره به آیه «ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ »؛ که خداوند به قلم قسم می خورد افزود : آیات قرآن نشان از اهمیت قلم دارند یا بگونه ای در نخستین ارتباط وحیانی رسول خدا صلی الله علیه و آله با مبدأ هستی در غار حرا، سخن از قلم به میان می آید، تا جایی که خداوند خود را این گونه معرفی می کند:«الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ آن که با قلم آموخت.»

این هنرمند بیرجندی اظهار کرد : خدا بر قلم و دانش و آموختن تأکید می کند ، اگر خداوند نگارش را به انسان نمی داد انسان در عقب ماندگی نخست خود باقی می ماند و نمی توانست تجربیات خود را به نسل دیگر انتقال بدهد.

حبیب حاجی پور با بیان اینکه قلم، منشأ هدایت و آگاهی بشر است افزود: دوران تاریخ، از زمانی آغاز می شود که خطْ اختراع و انسان دست به قلم شد و توانست ماجرای زندگی و تجربه های خود را بر صفحه های کاغذ بنویسد اما در دوران ماقبل از تاریخ که خط اختراع نشده بود، سند ومدرکی باقی نمانده است و تنها افسانه هایی از آن زمان بیشتر نیست.

وی گفت : قلم مانند شمعی است که یک محیط را روشن می کند و نقش واسطه ای بین زمان ومکان ها دارد و انسان ها را در طول تاریخ و در دوران های مختلف به یکدیگر پیوند می دهد .

حبیب حاجی پور با اشاره به وجود شاعران برجسته در استان  و برخورداری ازتوانایی بالای آنها تصریح کرد : شاعران وبخصوص شاعران جوان استان نیاز دارند تا در سطح کشوری شناخته وآثارشان در انتشارات معتبر چاپ شود .

وی از جمله  مشکلات شاعران استان نیاز به برگزاری جلسات تخصصی و بحث های نقد،کمبود امکانات و عدم توانایی چاپ آثار و همچنین عدم دعوت از اساتید برجسته کشور را عنوان کرد .

حبیب حاجی پور حضور مسؤلین و متولیان فرهنگ و انجام اقدامات در سطح عمل عاملی برای پیشرفت اهالی این حوزه دانست و افزود : رواج وروش تاریخ هر مردمی به حمایت مسؤلان فرهنگی و اداری آن جامعه بستگی دارد تا شاهد پیشرفت اهالی این حوزه هنری خواهیم بود.

قلم به دست گرفتم که حرف حق بنویسم

هر آنچه نتوان گفت بر ورق بنویسم

قسم به جان قلم خورده ام که نای قلم را

به دست گیرم و تا آخرین رمق بنویسم

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.