عطر عيد فطر ، از وداع قرآن و رمضان می گويد

عید فطر روز اول ماه شوال و از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان به شمار می رود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، دست های نیاز که به سمت آسمان بلند می شود، زمزمه «اللهم اهل الکبریاء و العظمة و اهل الجود و الجبروت» اوج می گیرد .

امروز روز عید فطر است ، عیدی که زمین و زمان را غرق شادی و سرور کرده و ساکنان زمین به شکرانه یک ماه عبادت و نیایش، عید گرفته اند و ساکنان آسمان نیز مأمور شده اند پاداش هایی را از سوی عرش الهی برای ساکنان این کره خاکی بیاورند و به راستی که در این روز بزرگ، زمین و زمان و آسمان در جوش و خروشند.


*جشن تولد فطرت

عيد فطر يكى از دو عيد بزرگ در سنت اسلامى است كه درباره آن احاديث و روايات بي شمار وارد شده است.

مسلمانان روزه دار كه ماه رمضان را به روزه دارى به پا داشته و از خوردن و آشاميدن و بسيارى از كارهاى مباح ديگر امتناع ورزيده اند، اكنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستين روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشى كه خود خداوند به آنان وعده داده است.

این عید بزرگ ، جشن تولد فطرت است ، فطرتی که از غبارها و زنگارها پاک شده و اکنون در زیباترین شکل خود خودنمایی می کند.

عطر عيدفطر ، از وداع قرآن و رمضان می گويد


* عید فطر چه روزی است 

در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است.

در این روز، روزه حرام است و نماز عید برگزار می‌ شود و همچنین پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است.

روز اول ماه شوال را به این علت عید فطر خوانده اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شد و اجازه داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند.

فطر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن است و گفته شده است که به معنای آغاز خوردن و آشامیدن نیز هست و به همین دلیل است که پس از اتمام روز و هنگام مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، انسان افطار می کند، یعنی اجازه خوردن، پس از امساک از خوردن به او داده می شود.

از سال 1390 با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان ایران، عید فطر دو روز در تقویم تعطیل است.

*ابعاد اقتصادى و اجتماعى پرداخت زکات فطره

از جمله موارد حل مشكلات اقتصادى و اجتماعى در مورد ابعاد اقتصادى و اجتماعى عید فطر مى توان به پرداخت زكات فطره به عنوان عاملى ارزشمند براى فقرزدایى، توسعه اقتصادى و حل مشكلات اجتماعى در جامعه اسلامى اشاره کرد.

همچنین در كنار كمک به فقرا ، موارد مصرف دیگرى نیز براى زكات فطره در اسلام منظور شده است كه از جمله آنها احیاى روحیه همیارى و تعاون، رسیدگى به وضع بهداشتى، درمانى و فرهنگى مسلمانان است.

از زكات فطره می توان قرض بدهكاران حقیقى و افرادى را كه در راه معصیت و خلاف بدهكار نشده‏ اند را پرداخت کرد و در ساختن مسجد، مدرسه، پل‏ها و راه‏ها و بیمارستان‏ها و برطرف كردن سایر نیازهاى مسلمانان نیز می توان از این بودجه مردمى استفاده كرد .

مسلمانان با پرداخت زكات فطره ، در حقیقت‏ به بخشى از دعاهاى ماه رمضان كه در مدت یک ماه بعد از نماز زمزمه می كردند ، در روز عید فطر جامه عمل می ‏پوشانند .

گذشته از این‏ها، پرداخت زكات فطره كه با نیت عبادت و تقرب به خداوند متعال انجام می ‏شود، نوعى بهره ‏گیرى از مادیات براى رسیدن به معنویات است .

به همین دلیل  گفته‏ می شود كه قبول روزه موكول به پرداخت زكات فطره است چرا كه دادن زكات موجب جدایى از تعلقات مادى و هواهاى دنیوى و نفسانى است و انسان مؤمن براى دوام فطرت الهى خویش و بازگشت ‏به عهد فطرى «الست‏» از هر آنچه رنگ تعلق دارد، باید رها و آزاد باشد و زنجیر مادیات را از پاى خود بركند تا سبک بال به سوى خداوند گام بردارد . 

در روایات نیز آمده است كه همواره رسول خدا صلى الله علیه و آله روزهاى عید فطر قبل از رفتن به مصلى ، فطره را تقسیم می ‏كردند.

عطر عيدفطر ، از وداع قرآن و رمضان می گويد

*آداب عید فطر 

عید فطر دارای اعمال و عباداتی است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصی نیز درباره آن آمده است.

احیاءشب عید ، زيارت امام حسين عليه‏ السلام ، پرداخت زكات فطره ، از جمله آداب این روز به شمار می رود.

همچنین بعد از نماز صبح و اقامه نماز عید ، زکات فطره نیز پیش از نماز عید پرداخت شود .

در متون اسلامی، توصیه شده است که مسلمانان در روز عید فطر و عید قربان، حمام و غسل کنند.

غسل عید، از سنت‌های مسلمانان در روز عید است و در آن فرقی بین مردان، زنان و کودکان نیست و برخلاف غسل جمعه، غسل عید می‌تواند قبل از اذان صبح انجام گیرد.

علاوه بر غسل، عطر زدن و مسواک کردن نیز از سنت‌های روز عید فطر است.

تکبیر در روز عید فطر نیز ، برگرفته از آیه‌ای از قرآن بوده که پیش از نماز عید فطر و شروع خطبه، در خانه‌ها و کوچه و بازار خوانده می‌شود.

*تولدی دوباره

در روز عید فطر گویى یک مسلمان از نو متولد می ‏شود، چرا كه طبق گفتار امیرمؤمنان علی علیه السلام، روزه ‏داران در شب عید فطر از تمام آلودگی‏ها و پلیدی‏ها پاک شده‏ اند و كمترین پاداش خود را كه پاكى و پاكیزگى است دریافت نموده‏ اند.

بدون تردید تک تک مسلمانان با فرا رسیدن عید سعید فطر نوعى شادى و لذت درونى در خود احساس می‏كنند، اما استقبال مسلمانان از روز عید فطر یكنواخت و مساوى نیست ، چرا که هر كسى نسبت‏ به معرفت و ایمان خود به این عید بزرگ و با عظمت می‏نگرد و از آن بهره می‏گیرد .

گفتنی است عید سعید فطر سال 1395 در ایران روز چهارشنبه 16 تیرماه است .

انتهای پیام /ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.