آبدانان؛

پایان دوره اول واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله

رئیس اداره دامپزشکی آبدانان از اتمام دوره اول واکسیناسیون تب برفکی جمعیت گاو و گوساله سال 1395 در این شهرستان خبر داد.

پایان دوره اول واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوسالهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، رئیس اداره دامپزشکی آبدانان گفت: از ابتدای تیرماه سال جاری تعداد دو هزار رأس گاو و گوساله در سطح شهرستان آبدانان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.

عسگر درویشی افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی عفونی و به شدت مسری در بین دام ها بوده که عامل بیماری به مدت دو تا سه روز در بدن دام، تب شدید ایجاد نموده و باعث بی اشتهایی و کاهش شیر و وزن دام شده و به دنبال آن تاول هایی در داخل دهان و روی پا به وجود آمده که در صورت پاره شدن تاول ها، سبب لنگان شدن حیوان می شود.

وی با بیان اینکه در صورت ابتلا، دام های جوان سبب تلفات ناگهانی گردیده و خسارات شدیدی به دامداران وارد می شود، تصریح کرد: این بیماری بسیار واگیردار بوده و ترشحات دفع شده از حیوانات آلوده در تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه و البسه آلوده موجب گسترش بیماری می شود.

درویشی اظهار کرد: کنترل بیماری با واکسیناسیون کردن، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و حمل و نقل و گاهی معدوم نمودن دامهای بیمار انجام می شود.

رئیس اداره دامپزشکی آبدانان با اشاره به اینکه آبدانان قطب دامداری در استان ایلام می باشد، افزود: به منظور پیشگیری و کنترل بیماری و حفظ سرمایه دامی منطقه، اداره دامپزشکی شهرستان با استفاده از توان 6 اکیپ عملیاتی نسبت به پوشش کامل واکسیناسیون در جمعیت گاو و گوساله اقدام نموده و خوشبختانه با مراقبت فعال و مونیتورینگ واحدهای اپیدمیولوژی بیماری مذکور در منطقه مشاهده نشده است.

انتهای پیام /ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.