فنلاند برای پیوستن به ناتو همه‌پرسی برگزار می کند

یک مقام فنلاندی از احتمال برگزاری همه‌پرسی در این کشور در مورد پیوستن فنلاند به ناتو خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از اسپوتنیک، «ایلکا کانروا» رئیس کمیته دفاعی پارلمان فنلاند اعلام کرد ‌تصمیم در خصوص ابزار تصمیم ‌گیری درباره پیوستن به ناتو تا حد زیادی به شرایط بستگی دارد. وی همچنین خاطرنشان ساخت، تا کنون دو همه‌پرسی در میان کشورهای عضو ناتو برگزار شده است.

وی تأکید کرد همه‌پرسی سراسری در خصوص عضویت فنلاند در پیمان نظامی ناتو در صورتی که دولت تصمیم بگیرد به این پیمان ملحق شود، برگزار خواهد شد.

این قانونگذار فنلاندی افزود: برگزاری یک همه‌پرسی سراسری یکی از گزینه‌هایی است که برای ما وجود دارد و در صورت احساس ضرورت برای انجام آن، یک رویکرد واقع‌گرایانه خواهد بود.

این در حالی است که «ولادیمیر پوتین»‌رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه با همتای فنلاندی خود ضمن هشدار در خصوص پیوستن فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: اگر فنلاند وارد ناتو شود، این بدان معناست که نظامیان فنلاندی از این پس استقلال خود را از دست می‌دهند و به معنای حقیقی کلمه، حاکمیت خود را از دست می دهند.

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: این اقدام همچنین به این معناست که نظامیان فنلاند از این پس بخشی از زیرساخت نظامی ناتو خواهند بود که بلافاصله در نزدیکی مرزهای روسیه مستقر خواهند شد. نظامیان روسیه در حال حاضر به نشانه احترام به کشور فنلاند از مرزهای این کشور فاصله گرفته‌اند اما قطعا در صورت پیوستن به ناتو چنین وضعیتی ادامه نخواهد داشت.

بنابراین گزارش، انتظار می‌رود موضوع عضویت فنلاند و سوئد در ناتو در اجلاس این سازمان در تاریخ 8 و 9 جولای (18 و 19 تیرماه) در ورشو به عنوان یک کشور غیرعضو مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

رئیس‌جمهوری روسیه در تاریخ 18 ژوئن اعلام کرده بود که ناتو به نگرانی‌های روسیه در خصوص توسعه این پیمان نظامی کاملا بی توجه است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار