همدان؛

افراد ديابتي در مصرف دارو محتاط باشند

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه علوم پزشکی همدان بر احتياط ديابتي‎ها در مصرف دارو تأكيد كرد.

افراد ديابتي در مصرف دارو محتاط باشند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مجيد حنيفه با اشاره به اينكه مصرف برخی داروها مي‎تواند موجب ايجاد ديابت و يا تشديد قند خون در افراد شود، گفت: دیابتی‌ها بايد با احتياط فراوان داروهاي خود را مصرف کنند.

وی، كورتيكواستروئيدها بويژه دگزامتازون، داروهاي ضد جنون مانند الانزاپين، برخي از داروهاي ضد ايدز، داروهاي سوكوبگر سيستم ايمني شامل سيكلوسپورین، تاكروليموس نياسين، داروهاي ضد فشار خون مانند هیدرو کلروتیازید، پروپرانولول، آتنولول، متوپرولول و فني‌تويین را از مهمترين داروهای ایجاد و تشدیدكننده قندخون برشمرد.

دكتر حنيفه یادآور شد: ديابت يك بيماري مزمن است كه با كمبود نسبي يا نبود انسولين که هورمون تنظيم‌كننده قندخون در بدن است، مشخص مي‌شود.

وی، عدم تحمل به گلوكز و بالا رفتن قند خون، اختلال در سوخت‌وساز چربي‌ها و پروتئين‌ها در بدن را از مشخصات باليني اين بيماري برشمرد و گفت: تداوم اين اختلالات در طولاني‌مدت مي‌تواند موجب بروز عوارض چشمي، كليوي، عصبي، عروقي و... شود.

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه افزود: مصرف منظم داروهاي پايين‌آورنده قندخون مي‌تواند در رفع اين اختلالات و پيشگيري از بروز عوارض احتمالي نقش بسيار موثري داشته باشد.

وي اظهار كرد: وجود علائمی مانند پر ادراري، پر نوشي و كاهش وزن غير عمومي بدون علت مشخص به همراه قند خون تصادفي بالاتر يا تصادفي 200 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر یکی از شروط تأیید این بیماری است.

حنيفه عنوان کرد: قند خون ناشتاي بالاتر يا مساوي 126 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر از علائم دیگر ابتلا به دیابت است که منظور از ناشتا، عدم دريافت كالري براي مدت 8 ساعت است.

وی افزود: تست تحمل گلوكز خوراكي مختل بدین صورت که اگر در فرد بالغی قند خون دو ساعت پس از مصرف 75 گرم گلوكز رفع شده در آب، بالاتر يا مساوي با 200 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر شود، از روش‌های دیگر اثبات دیابت در بیماران است.

حنیفه در خصوص دیابت بارداری تصریح کرد: نخستین اقدام در پیشگیری از دیابت بارداری، تغيير شيوه زندگي در زمينه‌هاي تغذيه و ورزش از راه اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی است که در صورت نیاز توسط پزشک، دارو تجویز می‌شود.

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه اظهار کرد: در بیماران با دیابت "تیپ یک" دریافت دارو ضروری است و داروی انتخابی برای این گروه از بیماران، انسولین است؛ در حالی که در بیماران با دیابت "تیپ دو" در صورتي‌ كه فرد با تغيير شيوه زندگي خويش از راه اصلاح رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی بهبود نیابد، نیاز به مصرف داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند خون دارد و در صورت عدم کنترل بیماری با این داروها در نهایت نیازمند تجویز انسولین می‌شود.

انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.