کناررفتن ابرهای نفتی از تروریسم‎سعودی 11سپتامبر؛

"وارسا"، فرصتی برای غرامت‎ستانی کابل از واشنگتن

با وجود محرز بودن نقش آل‎سعود در حادثه 11سپتامبر، افغانستان در نشست وارسا می‎تواند از آمریکا به‎دلیل حمله به کشورش در سال2001، طلب غرامت کند.

به‌گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، تمرکز بر بحران ناامنی در افغانستان گاه انسان را به این فکر می‌اندازد که بنیان این گسل‌های زلزله خیز و ویرانگر کجاست؟ بی‌تردید ریشه و اساس آن‌چه که امروز به‌عنوان چالش امنیتی در ولایات افغانستان مطرح می‎شود را می‌توان در زیر و بم حادثه تروریستی 11 سپتامبر 2001 نیویورک جستجو کرد؛ سه‌شنبه‌ای هولناک و البته پر ابهام که جرقه‎فتنه آن با فروریختن برج‌های سازمان تجارت‌جهانی زده شد.

وارسا، فرصتی برای غرامت‎ستانی کابل از واشنگتن

به بیان بهتر این رویداد، فتح بابی برای دامن زدن به حملات سلطه جویانه آمریکا در عرصه بین‌الملل بود که در نخستین گام افغانستان هدف این سیاست تروریستی قرار گرفت. روز یازدهم از ماه سپتامبر 2001  یا جریان خودساخته‌ای که با وجود محرز بودن نقش اصلی عربستان‎سعودی در آن، بمب‌های ویرانگرش بر سر ملت افغانستان فرونشست.


در این گزارش ضمن گذری بر حادثه 11 سپتامبر سال2001 در آمریکا و مسببان اصلی این واقعه، به موضوع طرح مسئله دریافت غرامت و خسارت دولت افغانستان از نمایندگان ناتو  و به‌خصوص کاخ‌سفید اشاره می‌کنیم.
 
*آغاز «دروغ بزرگ» به‎تاریخ 11سپتامبر2001

وارسا، فرصتی برای غرامت‎ستانی کابل از واشنگتن

اندکی پس از حادثه 11 سپتامبر، دولت ایالات متحده، القاعده و گروه‌های طالبان را مسئول وقوع این رویداد معرفی کرد و با هدف قرار دادن افغانستان به‌عنوان مامن این گروه‌های تروریستی، اردوکشی آتش‌افروزانه خود را به این کشور آغاز کرد.
در واقع دولتمردان کاخ سفید با یک دروغ تاریخی بزرگ به‌جای معرفی عامل اصلی حادثه و پاسخ‌گویی به خانواده‌های حدود 3 هزار کشته و بیش از 6 هزار نفر زخمی این حادثه، با شعار حقوق بشر آمریکایی کودکان و زنان بی‌گناه افغانستانی را هدف حملات ماجراجویانه خود قرار داد.
 
بعدها که کمیته بررسی علت انفجار برج‌های نیویورک دست به‌کار شد از اسناد محرمانه‌ای رونمایی کرد که علاوه بر زدن مُهر کذب بر ادعای پوچ آمریکا در شناسایی عوامل سه‌شنبه ویران‌کننده، دست مجرم واقعی این بازی خطرناک را رو کرد؛ سناریویی که در یک سویش سیاست استعمارطلبانه آمریکا و در سمت دیگرش خاندان خباثت‌محور آل‌سعود قرار داشت. البته در همان ابتدای امر، سعودی بودن ملیت بیش از 15 عامل به‌اصطلاح هواپیماربای این حادثه اعلام شد، اما در ادامه با پیش‌کشیدن نام القاعده به‌عنوان مجرم اصلی پرونده ماه سپتامبر نیویورک، هیچ نامی از تخت‎نشینان ریاض به میان نیامد.  

*28صفحه از تروریسم آمریکایی- سعودی

وارسا، فرصتی برای غرامت‎ستانی کابل از واشنگتن

بعد از گذشت‌ سال‎ها از برخورد هواپیماها به برج‎های تجارت جهانی نیویورک و فروریختن آن‎ها، چندی قبل مجلس سنای آمریکا طرحی را به‌تصویب رساند که بر اساس آن قربانیان حادثه 11 سپتامبر می‌توانند از عربستان سعودی به عنوان دولت حامی تروریسم و مجری اصلی وقایع سال 2001 آمریکا شکایت کنند. مصوبه مذکور برای عملیاتی شدن می‌بایست از سد کنگره عبور کرده و نیز با فرمان اوباما ابلاغ گردد، این در شرایطی است که پل رایان، رئیس جمهوری‌خواه کنگره آمریکا پیرامون تایید شدن این طرح در مجلس نمایندگان ابراز تردید کرده و خود دولت و شخص اوباما نیز از مخالفان اصلی آن هستند. 

نقش اختصاصی عربستان در وقایع 11 سپتامبر که با منفعت‌محوری مقامات واشنگتن، از ملت افغانستان قربانی گرفت در 28 صفحه سند طبقه‌بندی شده و سرّی کنگره خلاصه می‌شود که در آن پیرامون نقش عربستان و مقامات سعودی آن در حملات سال 2001 نیویورک سخن گفته است.  
 

وارسا، فرصتی برای غرامت‎ستانی کابل از واشنگتن

مصوبه‌ای که از همان دوران ریاست‌جمهوری بوش‌پسر بر ایالات متحده سرپوشی محکم بر آن نهاده شد تا علت ماجراجویی‌های کاخ‌سفید برای حضور طولانی‌مدت در خاورمیانه مکتوم بماند به‌علاوه آن‌که خاندان مرتجع سعودی با پشت‌گرمی به دلارهای نفتی، همواره در قامت شریکی در سایه، برای جاه طلبی روسای جمهور آمریکا در منطقه باقی بماند.  

باید توجه داشت که اجرایی شدن این مصوبه، سایه سنگینی بر روابط کاخ‌سفید و مهم‌ترین متحد منطقه‌ای آن یعنی عربستان خواهد انداخت به‌ویژه آن‌که ‌ریاض تهدید کرده در صورت اجرایی شدن این لایحه پرماجرا، 750 میلیارد دلار از دارایی‌های آمریکا را به فروش خواهد رساند.


*رسوایی سعودی با رشوه‎های نفتی

وارسا، فرصتی برای غرامت‎ستانی کابل از واشنگتن

رسوایی دیگری که برای شریک منطقه‌ای کاخ سفید روی داد ماجرای رشوه‌ای بود که از سوی یکی از شاهزادگان سعودی برای پنهان ماندن نام عربستان از کانون مسببان اصلی 11 سپتامبر، به «رودی جولیانی» شهردار وقت نیویورک در قالب یک چک 10میلیون دلاری ارائه شد، رشوه‌ای به اعتبار بشکه‎های نفتی که جولیانی آن‌را پاره‌پاره کرده و به شاهزاده مضطرب سعودی بازگرداند و در ادامه نیز روزنامه انگلیسی ایندیپندنت طی گزارشی تحلیلی از این جریان پرده برداشت.

*افغانستان، قربانی تروریسم‎بازی ریاض- واشنگتن

وارسا، فرصتی برای غرامت‎ستانی کابل از واشنگتن

حال پس از گذشت قریب به 15 سال از حادثه 11 سپتامبر نیویورک و برملا شدن نقش آمریکایی- سعودی  این دروغ بزرگ، درنهایت سرزمین افغانستان و مردمان بی‌گناه و رنج‌دیده آن هزینه سنگین تعاملات سرّی واشنگتن- ریاض را پرداخت کردند؛ هزینه‌ای که تا سال‌های سال ناامنی و کشتار را در ولایات گوناگون این کشور نهادینه کرد و اکنون همان مهاجمان جنگ‌طلب دیروز که با شاهزادگان نفتی سعودی پیوند دوستی بسته بودند در قامت علاقه‌مندان به برقراری امنیت درافغانستان ظاهر شده‌اند.

*وارسا، فرصتی برای غرامت‎ستانی از جنگ‎افروزان

وارسا، فرصتی برای غرامت‎ستانی کابل از واشنگتن

امروز ناتو با محوریت کاخ‌سفید مسئله حمایت های مالی درجهت تقویت مقوله امنیت در افغانستان را مطرح می‎کند.
در همین راستا قرار است در نشست موسوم به وارسا که با حضور نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در روزهای آینده برگزار خواهد شد، موضوع ارائه حمایت‌های مالی و نظامی به افغانستان برای برقراری امنیت در این کشور مطرح شود.

موضوع قابل بررسی آن است که دولت افغانستان در این نشست می‌تواند به‌عنوان قربانی اصلی وقایع 11سپتامبر، درخواست غرامت و سال‌ها ویرانی ولایات سرزمینش را از اعضای ناتو و به ویژه نماینده واشنگتن در این نشست مطرح کند. 

وارسا، فرصتی برای غرامت‎ستانی کابل از واشنگتن

حال مسئله اساسی این است که اگر آمریکا و متحدانش در ائتلاف ناتو واقعا خواهان کمک به دولت و نیروهای نظامی افغانستان برای مقابله با ناامنی و تروریسم هستند، در وهله اول می‌بایست برای جبران گوشه‌ای از دردها و آلام چندین ساله ملت این کشور به پرداخت خسارت و غرامت ناشی از سال‌ها جنگ‌افروزی و بحران‌آفرینی در  افغانستان اقدام کنند.  
چرا که هرآن‌چه از نبودآرامش و بی‌ثباتی و رویش گروه‌های مختلف تروریستی در افغانستان و همه کشورهای منطقه رقم می خورد، بدون‌تردید در ورود متجاوزانه نظامیان آمریکایی در سال2001 به افغانستان و پس از آن نیز حمله به عراق و اشغال این کشور خلاصه می‌شود، لذا هرگونه درخواستی از سوی دولت کابل برای گرفتن غرامت‌جنگی از عاملان اصلی تنش در این کشور طی نشست وارسا، امری کاملا معقول و به‌حق به‌نظر می‌رسد.


گزارش از: وحید امیدی‌موحد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
عجب
آخرین اخبار