"تولد دیگر" ماه در شب عید فطر/ به این قسمت آسمان نگاه کنید و با رمضان وداع کنید

هر سال در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان منجمان مسلمان محاسبات نجومی را برای ساعت دقیق رویت هلال ماه انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛روزهای طلایی ماه مبارک رمضان با رویت هلال ماه شوال به پایان می رسد و بندگانی که یک ماه را به دعوت پروردگارشان مگر در ساعات سحر و افطار  لب به آب و غذا نگشودند و با وجود گرمای هوا و ساعات کاری زیاد باز هم سر تسلیم فرود می آورند. 

مخلصان درگاه پروردگار با دل هایی شاد فردای آن روز به مصلاها و مساجد می روند و شانه به شانه هم می ایستند و نماز عید فطر را برپا می کنند و صدای اللهم اهل الکبریایشان شهر را عطرآگین می کند.

هر سال در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان منجمان مسلمان محاسبات نجومی را برای ساعت دقیق رویت هلال ماه انجام می دهند و در یکی دو روز پایانی ماه مبارک رمضان در سراسر ایران گروه های بسیاری همراه با تلسکوپ ها و دوربین های دو چشمی و ابزار لازم برای رصد و رویت هلال ماه شوال تلاش می کنند.

رويت هلال ماه شوال در جهان
محسن قاضي ميرسعيد عضو هيئت علمي ستاد استهلال مقام معظم رهبري گفت: وضعيت رويت هلال ماه شوال در غروب روز سه شنبه 15 تیرماه 95 برابر با 29 رمضان 1437 و مطابق با 5 جولای 2016 ميلادي در نقاط مختلف جهان متفاوت است.

وي ادامه داد:غروب روزسه شنبه هلال ماه در سراسر قاره آمريكا(به استثنا شمال کشور کانادا و منطقه الاسکا)، سراسر آفريقا، جنوب و مرکز قاره اروپا، مناطق جنوبی و مرکزی قاره آسیا و سراسر قاره استراليا با چشم غیر مسلح قابل رویت است .

چرا رويت هلال ماه سخت است؟ 
قاضي ميرسعيد درباره عوامل متعددي كه باعث شده رويت اين هلال  در نيم كره شمالي سخت تر از نيم كره جنوبي است،گفت: يكي از مهمترين عوامل عرض دايره البروجي منفي ماه است اين وضعیت مداری ماه باعث میشود براي نقاط بالاي خط استوا وضعیت رویت هلال سخت و هرچه عرض جغرافیایی شمالی تر رویت هلال نیز سخت تر است.

وضعيت هلال شوال 1437در ايران
ركورددار رويت هلال درجهان گفت:  مختصات هلال ماه شوال نشان می دهد شامگاه سه شنبه هلال ماه در سراسر ایران باتوجه به شرایط مساعد آب و هوایی  با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

سخت ترين و آسان ترين مكان هاي رصد هلال ماه عيدفطر در ايران
 عضو هيئت علمي ستاد استهلال اظهار كرد:در مناطق شمالی کشور هلال ماه کمی سخت تر ودر مناطق جنوبی راحت تر دیده مي شود و تفاوت ارتفاع هلال در مناطق شمالی تا جنوبی حدود دو نیم درجه است .

ركوردار رويت هلال درمورد سخت ترين و آسانترين مكان ها براي رويت هلال در ايران گفت: منطقه سرخس در شمال شرقی کشور با ارتفاعی حدود 6 درجه سخت ترین مکان و برای رویت هلال و در جزایر خلیج  فارس با ارتفاع کمی بیش از 8 درجه و نیم از افق در لحظه غروب خورشید آسان ترین مکان کشورمان جهت رویت هلال ماه شوال است.

نکته هاي طلايي برای رصد هلال عيدفطر 
قاضي ميرسعيد اظهار كرد:سمت خورشید در لحظه غروب در روز سه شنبه 29 رمضان در تمام پهنه ایران (با اختلاف دهم دقیقه که ناچیز هست و میتوان از ان صرف نظر کرد)  با سمت خورشید در غروب 30 شعبان گذشته برابر است.

اختلاف سمت يك تا دو درجه  هلال ماه شوال با هلال ماه رمضان نیز کمک ارزشمندی است برای رصد هلال شوال است. 

وي ادامه داد:اگر در همان رصدگاه ماه رمضان اقدام به رصد می کنیم کمک بسیار زیادی است به رصد هلال ماه شوال چون این هلال نسبت به رمضان تقریبا ارتفاع و فازش 45 درصد کمتر شده پس رصد با توجه به گرد و غباري كه سراسر ایران را فرا گرفته خيلي آسان نيست.

هلال نازك ماه  را چطور مي توان ديد
عليرضا موحدنژاد عضو ستاد استهال مقام معظم رهبري گفت:یکی از مباحثی که بر دیدن هلال ماه اثر می‌گذارد، بحث ضخامت هلال است، بدین معنا که هرچه هلال ضخیم‌تر باشد، دیدن آن راحت‌تر و هرچه نازک‌تر باشد، رؤیت آن نیز سخت‌تر است. طبیعتاً هرکجا که غروب آفتاب آن نیز دیرتر باشد، هرچه که ماه از زمان «مقارنه» (که ماه از خط فاصله میان زمین و خورشید عبور می‌کند) بگذرد، هلال ضخیم‌تری در هنگام غروب می‌توان دید و در چنین حالتی اگر زمان مقارنه گذشته باشد، اگر هلال ماه در ژاپن دیده نشد، توقع آن است که در تهران (که غربی‌تر است) شرایط رؤیت بیشتر فراهم باشد.

طول و عرض جغرافیایی وتأثیرش بر رؤیت هلال ماه
عضو ستاد استهلال مقام معظم رهبري اظهار كرد:در تأثیر طول جغرافیایی بر رويت ماه اصطلاحاً گفته می‌شود که هرچه طول جغرافیایی غربی‌تر باشد، در آن منطقه احتمال رؤیت بیشتر است؛ چراکه زمان بیشتری از مقارنه می‌گذرد و ضخامت هلال بیشتر می‌شود، کمااینکه هرچه از اول ماه می‌گذرد، بر ضخامت قرص ماه افزوده می‌شود.

براي رويت هلال ماه به كجا آسمان نگاه كنيم
موحد نژاد گفت:موضوع دیگری که بر رؤیت هلال اثر می‌گذارد، بحث ارتفاع ماه از افق است؛ یعنی می‌خواهیم هلالی را ببینیم که به لبه‌ی افق بسیار نزدیک است و باید فاصله‌ی کمی از سطح زمین را نگاه کنیم، دیدن چنین هلالی نیز سخت‌تر می‌شود؛ چراکه وقتی خورشید را در وسط آسمان ببینیم، چشم را می‌زند، اما در هنگام غروب یا طلوع می‌توان قرص آن را تشخیص داد و همین موضوع در مورد ماه هم صادق است و اگر ماه به لبه‌ی افق برود، دیدن آن سخت‌تر می‌شود.

وي ادامه داد: آنچه كه در ارتفاع ماه تأثیرگذار است، عرض جغرافیایی است؛ یعنی ممکن است در جایی ماه را با فاصله‌ی خوبی از افق ببینیم، اما در همان لحظه در جای دیگر، غروب آفتاب اتفاق بیفتد و آن‌ها هلال ماه را لبه‌ی افق نبینند و کار برای آن‌ها سخت شود و این دو موضوع (طول و عرض جغرافیایی) با یکدیگر بر رؤیت هلال اثر می‌گذارند و اینکه بعضی افراد، تنها یک عامل (مانند طول جغرافیایی) را در نظر بگیرند، آن‌ها را به اشتباه می‌اندازد و میزان تاثیر دقیق طول و عرض جغرافیایی در دیدن یک هلال را محاسبات دقیق نجومی مشخص می‌کند که نتایج این محاسبات در جداول و نقشه‌هایی می‌آید.

وضعيت رويت هلال شوال در جهان


قرمز(رویت ماه محال)، غیر رنگی(رویت هلال ماه غیر ممکن)، سرمه ای(نیاز به تلسکوپ)، صورتی(با چشم غیر مسلح امکان دیدن وجود دارد)، سبز(با چشم غیر مسلح به راحتی دیده می شود).

ستاد استهلال و رويت ماه عيدفطر 
موحدنژاد در مورد ‌کار ستاد استهلال گفت: كار ستاد از این قرار است که گزارش‌هایی تنظیم کرده و خدمت رهبر انقلاب ارائه می‌کند ولي تشخیص  عيد بودن با ایشان است البته غیر از گزارش‌ها، پیش‌بینی‌های کارشناسان را نیز در اختیار ایشان قرار می‌دهیم و بنابراین ایشان گزارش پیش‌بینی کارشناسان و گزارش‌های عملی رؤیت را نیز در اختیار دارند و بر مبنای آن تصمیم‌گیری می‌کنند و ستاد دخالتی در این موضوع ندارد.
 
اختلاف مراجع در رويت هلال ماه عيدفطر بر سر چيست؟
عضو ستاد استهلال مقام معظم رهبري در اين مورد گفت: روند کار در سال هاي اخيربسیار مثبت است و گزارش‌هایی که به دفاتر مراجع می‌رسد و اعلام‌هایی که می‌کنند، اساس بسیار دقیقی دارد  علاوه بر این مجموعه‌ فعالیت‌های خوبی که رصدگران کشور (اعم از فعالیت، آموزش و...) انجام داده‌اند، موجب آن شده است که گزارش‌های صحیح به دفاتر مراجع و رهبر ارسال شود اما یک اختلاف فتوایی باقی می‌ماند و آن اینکه نظر رهبر این است که اگر هلال با ابزار دیده شود، قابل قبول است و رویت حاصل شده است.

وي ادامه داد: اگر کسی پشت عدسی دوربین یا لنز تلسکوپ هلال را ببیند، مانند کسی است که دوست خود را با دوربین روی کوه دیده است و نمی‌توان گفت که دیدن صورت نگرفته است اما برخی از مراجع، رؤیت با چشم غیرمسلح را قبول دارند و بر این باورند که فقه آنچه در عرف در زمان معصومین علیهم‌السلام برای رویت وجود دارد، تأیید می‌کند وبرخی از مردم هم فکر می‌کنند که این موضوع به امروزی یا غیرامروزی بودن مراجع مربوط بوده و این در حالی است که این موضوع صرفاً به مبانی فقهی مراجع بازمی‌گردد.

هلال ماه رویت شده در آخرین روز رمضان سال ۹۵ خورشیدی

موحد نژاد اظهار كرد:رهبر با توجه به مبانی خودشان و ساير مراجع نيز با معيارهاي خود اول ماه را اعلام می‌کنند و نکته‌ی دیگر آنکه رهبر بر این باورند که اگر هلال، پیش از غروب نیز دیده شود، قابل قبول است البته این نظر در میان برخی مراجع نیز دیده می‌شود.

گزارش از هانیه جلیل نژاد

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار