مروری بر یک عبارت به یاد ماندنی؛

مصادیق لاف در غریبی آمریکایی ها/ ماجرای دستگیری ملوانان را به خاطر بسپارید

رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز عید فطر سال گذشته تهدیدات نظامی آمریکا را مصداق لاف در غریبی دانستند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و هفتم تیر ماه سال گذشته ، مقام معظم رهبری در سخنرانی خطبه های نماز عید فطر، در واکنش به تهدیدات نظامی آمریکایی ها، فرمودند: "این آقا (رئیس جمهور امریکا) گفته است می تواند ارتش ایران را نابود کند. قدیمی های ما این جور حرف ها را لاف در غریبی می گفتند. اگر می خواهند درست بفهمند اگر می خواهند از تجربه های خود درست استفاده بکنند بدانند اگر جنگی این جا اتفاق بیفتد آن کسی که سرشکسته از جنگ خارج خواهد شد آمریکای متجاوز و جنایتکار است".

مصادیق لاف در غریبی آمریکایی ها/ ماجرای دستگیری ملوانان را به خاطر بسپارید

لاف در غریبی مربوط به یکی از ضرب المثل های قدیمی است که این مثل به افرادی گفته می‌شود که با وقاحت در حضور کسانی که به خوبی از سوابق آنها خبر ندارند، لاف می‌زنند.

حادثه شمال خلیج فارس

اما نیمه شبی که در ایران سه شنبه 22 ام دیماه را به چهارشنبه 23 ام دیماه 94 وصل می‌کرد، خبری از راه رسید که انفجاری در رسانه ها و محافل خبری جهان ایجاد کرد.پنتاگون اعلام کرد ایران دو قایق نیروی دریایی آمریکا را توقیف کرده است و ده ملوان آمریکایی بازداشت شدند.

روابط عمومی‌نیروی دریایی سپا پاسداران نيز این خبر را چند ساعت بعد و در اوایل صبح چهارشنبه اعلام کرد. بنابر آن اطلاعیه؛ «دو فروند شناور رزمی ‌آمریکایی حامل 10 تفنگدار مسلح که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی‌ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی ‌منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند. ناوگروه هواپیمابر «ترومن» آمریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب‌های بین‌المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است. در زمان توقیف شناورهای رزمی‌آمریکایی، ناوگروه هواپیمابر «شارل دوگل» فرانسه نیز در شمال‌شرقی جزیره فارسی در آب‌های بین المللی در حال گشت‌زنی بوده است»

برای آمریکایی ها بحران بزرگی اتفاق افتاده بود. اوباما و تمامی ارکان سیاسی و نظامی آمریکا به سرعت از موضوع مطلع شدند و اظهار نظرهای مختلف درباره دستگیری ملوانان آمریکایی ادامه داشت.

مصادیق لاف در غریبی آمریکایی ها/ ماجرای دستگیری ملوانان را به خاطر بسپارید

مصادیق لاف در غریبی آمریکایی ها/ ماجرای دستگیری ملوانان را به خاطر بسپارید

خبر بسیار بد!

بری مک کافری، ژنرال بازنشسته آمریکایی و تحلیلگر نظامی «ان بی سی نیوز» گفت، توقیف قایق های آمریکایی، یک «خبر بسیار بد» است. وی ابراز داشت: «این یک بی آبرویی برای حضور نظامی ما در خلیج فارس است و سبب تشویش متحدان ما در منطقه خواهد شد».

اشتباه کردیم!

به گفته یک مقام آمریکایی دیگر، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده بلافاصله پس از مطلع شدن از واقعه، با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود تماس گرفته و در این زمینه با وی به گفت و گو پرداخته است. بنا بر اعلام «ان بی سی نیوز»، کری حداقل 5 بار با وزیرخارجه ایران تماس گرفته و در این گفت و گوها  اظهار داشته که اقدام شناورهای آمریکایی در ورود به آب های سرزمینی ایران، یک اتفاق بوده و اشتباهی صورت گرفته است.

رها شدند

در ادامه ماجرا و در ظهر چهارشنبه 23 دیماه سپاه پاسداران طی اعلامیه ای بیان داشت: پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگیر شده در محل پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌های لازم پیرامون چرایی و چگونگی ورود غیر قانونی آنان آغاز گردید و همزمان مقامات سیاسی آمریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیر عمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران آمریکایی را در خواست کردند.

این اطلاعیه افزوده بود: پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذی‌صلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیر عمدی بودن ورود شناورهای رزمی آمریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذر خواهی آنها؛ تصمیم به رها سازی آنان گرفته شد.

این اطلاعیه با تأکید بر اینکه "آمریکایی‌ها متعهد شدند که دچار اشتباهات مجدد نشوند" آورده بود: تفنگداران دریایی دستگیر شده لحظاتی قبل با نظارت شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های بین المللی رها شدند.

لاف در غریبی

آمریکایی ها با همه ادعاهایشان درباره توانمندی نظامی و با وجود داشتن پایگاه های نظامی در منطقه و همچنین حضور ناوهای جنگی آمریکا و متحدانشان مجبور به عذرخواهی شدند تا بتوانند از بحران بزرگی که برایشان ایجاد شده بود رهایی یابند و نه تنها طبق ادعای اوباما نتوانستند خدشه ایی برای نیروهای نظامی کشورمان ایجاد کنند بلکه حیثیت نظامی و منطقه ای آنها به کلی زیر سوال های بزرگ و مهمی رفت!!

دوران بزن در رو تمام شده است

رهبر معظم انقلاب پیش از عید فطر سال گذشته و در دیدار جمع کثیری از معلمان کشور نیز با اشاره به اظهارات مقامات رسمی آمریکا که گفته بودند ما حمله نظامی می کنیم، خطاب به دولتمردان آمریکایی گفتند: اولاً غلط می کنید. ثانیاً همانطور که در زمان رئیس جمهور قبلی آمریکا هم گفتم، دوران بزن و دررو تمام شده است و ملت ایران کسی را که بخواهد به او تعرض کند، رها نخواهد کرد.

مصادیق لاف در غریبی آمریکایی ها/ ماجرای دستگیری ملوانان را به خاطر بسپارید

یکی از هزاران

اما شکست آمریکایی ها در مواجهه با توان نظامی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ معاصر دارای نمونه های مختلفی است. رهبر معظم انقلاب ششم خردادماه امسال و در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند: دشمن چند جور حمله میکند: یک جور حمله‌های سخت است؛ جنگ سخت؛ این را دشمن تجربه کرد و شکست خورد؛ جنگ هشت‌ساله‌ای که علیه ما به راه افتاد، ازاین‌قبیل بود؛ جنگ بین‌المللی بود؛ یکی به صدّام ابزار شیمیایی داد، یکی هواپیمای میگ داد، یکی هواپیمای میراژ داد، یکی امکانات ضدّ هوایی داد، یکی نقشه‌های جنگی داد؛ حتّی نقشه‌های جنگی و ساخت سنگرها هم با کمک دیگران بود. اینها همه کمکش کردند که بلکه این جنگ را او ببرد؛ و نتوانست.

تحریم،توطئه و تبلیغ

  رهبر معظم انقلاب ششم خردادماه و در تشریح مدل دیگر برخورد با دشمن فرمودند: مرحله‌ی دیگری از مقابله و معارضه‌ی آنها، عبارت بود از حمله‌ی نرم. حمله‌ی نرم یک نوعش همین چیزهایی است که مشاهده کردید: تحریم اقتصادی، تبلیغات اغواگر و امثال اینها. اینها کارهایی است که دشمن از روز اوّل شروع کرد و ادامه داد؛ به خیال خودشان تحریمهای فلج‌کننده‌ای را نسبت به جمهوری اسلامی اعمال کردند؛ این هم اثر نکرد؛ این هم نتوانست؛ آنها میخواستند جمهوری اسلامی را با این تحریمها و با این محاصره‌ی اقتصادی فلج کنند، [ولی‌] جمهوری اسلامی فلج نشد. در همان دوران تحریم، کارهای بزرگی انجام گرفت.

مصادیق لاف در غریبی آمریکایی ها/ ماجرای دستگیری ملوانان را به خاطر بسپارید

 رهبر انقلاب ادامه دادند: بنده در یک گزارشی خواندم از قول یک ژنرال وابسته به رژیم صهیونیستی که همان وقت در مجلّات خارجی منتشر شده بود؛ گفته بود من با ایران دشمنم، ایران را دوست نمیدارم امّا تحسین میکنم؛ اینها توانستند در عین تحریم فلان موشک را -یک موشکی آن‌وقت تازه آزمایش شده بود و اینها با ماهواره و امثال آن ردگیری کرده بودند و فهمیده بودند- به وجود بیاورند؛ من تحسین میکنم! در عین تحریم، در حال تحریم، بدون کمک دیگران و با فشارهای اقتصادی [این کارها شد]. یکی از [موارد] جنگ نرمی که انجام دادند، زدن عقبه‌های جمهوری اسلامی در برخی از کشورهای دیگر بود؛ که مجموعه‌هایی را که جزو عقبه‌های جمهوری اسلامی محسوب میشدند و عمق راهبردی جمهوری اسلامی محسوب میشدند، تارومار کردند و در خیلی از کشورها زدند؛ یا تارومار کردند یا بالاخره به آنها ضربه زدند؛ این هم اثری نکرد و نتوانست؛ اینها هیچ‌کدام راه به جایی نبرد. پس هم جنگ سختشان شکست خورد، هم جنگ نرمشان.

راه حل

رهبر معظم انقلاب سوم خرداد ماه سال جاری و در جمع دانش آموختگان و فرماندهان دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام با اشاره به موضوعی مهمی برای امتداد مسیر مقابله با زیاده خواهان غرب فرمودند: اطاعت نکردن از کفّار همان چیزی است که خدای متعال به آن گفته جهاد کبیر.

مصادیق لاف در غریبی آمریکایی ها/ ماجرای دستگیری ملوانان را به خاطر بسپارید

رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: این تقسیم‌بندی غیر از تقسیم‌بندی جهاد اکبر و جهاد اصغر است: جهاد اکبر که از همه سخت‌تر است، جهاد با نفْس است، همان چیزی است که هویّت ما را، باطن ما را حفظ میکند؛ جهاد اصغر، مجاهدت با دشمن است، منتها در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خدای متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است. «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزه‌ی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. تبعیّت نکردن در کجا؟ در میدانهای مختلف؛ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدانهای مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر».

انتهای پیام/
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۱۶ تير ۱۳۹۵
ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند. انشاالله و به فضل خدا سالم و سلامت باشی. برای سلامتی امام خامنه ای صلوات.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۶ تير ۱۳۹۵
جانم فدای رهبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۶ تير ۱۳۹۵
درود بر رهبر شجاع و دلسوز...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۶ تير ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۶ تير ۱۳۹۵
جانم فدای امام خامنه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۶ تير ۱۳۹۵
DOWN WITH USA
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۶ تير ۱۳۹۵
زنده وپاینده باشی رهبرم. ای کاش مسئولین در تمام رده های کشوری طبق خواست شما انقلابی عمل می کردند در آنصورت هیچ قدرتی توان مقابله با نظام منسجم اسلامی را نداشت.
من در زمان جنگ خود به عینه دیدم که آمریکای جنایتکار از جزیره بوبارین کویت از پشت خنجر می زد وبه سمت ما شلیک می کرد ولی بخاطر رهبری آگاه به زمان, ومریدانی بی مدعا, چون خرازیها
همتها وخرازیهاوووووو... (باوجود ائتلاف همه مشرکان با صدام ملعون نتوانست غلطی بکند) هرچند جلو انقلاب سنگ اندازی کردند ومی کنند, لاکن انقلاب همچنان بارهبری غیور ودانا ومردمی نجیب ودلاور به پیش می رود ومی برد صفوف خصم ملعون را.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۶ تير ۱۳۹۵
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۶ تير ۱۳۹۵
عاشقتم به مولا
رهبر فقط سید علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۶ تير ۱۳۹۵
لبیک یا سیدنا و یا قائدنا یا خامنه ای...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۶ تير ۱۳۹۵
درود بر رهبر شجاع ، امام خامنه ایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۶ تير ۱۳۹۵
پاینده باد رهبر عزیز
آخرین اخبار