اصفهان؛

برگزاری جشنواره برداشت هندوانه دیمی سنبک در آران وبیدگل

جشنواره برداشت هندوانه دیمی سنبک در آران و بیدگل برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عضو توسعه صندوق چاله سنبک در این جشنواره گفت: حدود 200 چاله سنبک در منطقه کویری شهرستان آران و بیدگل وجود دارد که نیمی آنها قابل کشت است.
غلامرضایی مهدی زاده با اشاره به تامین آب کشت دیم هندوانه در این منطقه اظهار کرد: در عمق یک متری از کف چاله های کویر به آب شیرینی می رسیم که محصول آن هندوانه هایی بزرگ تر و پر آب تر از هندوانه های معمولی است.
وی یکی از ویژگی های منطقه کویری آران و بیدگل را سطح بالای آب نسبت به دیگر مناطق کویری دانست و افزود: به دلیل سطح محکم سفره ها در این منطقه در عمق یک تا یک و نیم متربه آب می رسد.
مهدی زاده خاطرنشان کرد: در اواخر سال توسط هندوانه کاران زمین برای کشت تسطیح و اطراف آن با حفاظ توری برای جلوگیری از ورود حیوانات محفوظ می شود و پس از آنکه تخم هندوانه را کاشتند، یک ماه بعد برای برداشت هندوانه باز می گردند.
وی با بیان اینکه بطور متوسط از هر جریب زمین چاله های سنبک2 تا 5 تن هنداونه برداشت می شود، تصریح کرد: در سال هایی که بارندگی به اندازه کافی وجود دارد، دو بار در ماه های تیر و مهر از چاله های سنبک هنداونه برداشت می شود.
این کشاورز، دارا بودن پوست ضخیم و کاهش قند را از جمله خصوصیات هندوانه های دیم چاله های سنبک بیان کرد و گفت: به دلیل خواص دارویی این محصول کشاورزان رغبت چندانی به فروش آن ندارند و برای مصرف خانواده از آن استفاده می کنند.
مهدی زاده همچنین با اشاره به موقعیت بی نظیر و بکر این منطقه ابراز امیدواری کرد کاشت و برداشت هندوانه دیمی سنبک آران و بیدگل به ثبت ملی برسد.
مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل نیز در این همایش گفت: حدود 8 هکتار از سطح مزارع سنبک این شهر زیر کشت محصول هندوانه دیمی قرار دارد که بطور متوسط 25 تا 30 تن هندوانه از هر هکتار از این مزارع برداشت می شود.
حسین فتاحی افزود: هم اکنون از 204 چاله ، 103 چاله در این مناطق فعال است که این چاله ها با کاربری کشاورزی دیم و با بهره گیری از ذکاوت ساکنان این منطقه در گذشته های دور ایجاد شده است.
بگفته وی میزان آب هندوانه های برداشت شده از این چاله ها، حدود 10 درصد بیش از سایر هندوانه های معمولی است و به همین علت از مواد قندی کمتر برخوردار و مناسب افراد دیابتی است.
فتاحی خاطرنشان کرد: در کشت های معمولی هندوانه، آب به سمت بذر هدایت می شود اما در کاشت هندوانه منطقه سنبک، بذر هندوانه به سمت آب هدایت می شود.
مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل با تاکید بر ارگانیک بودن هندوانه های چاله سنبک این شهرستان ، تصریح کرد: در کشت هندوانه ها در این چاله ها از هیچ گونه کود شیمیایی استفاده نمی شود.
جشنواره یک روزه هندوانه دیمی سنبک با بخش های همایش و بازدید از چاله های هندوانه دیمی سنبک توسط انجمن دوستداران میراث فرهنگی سلیمان صباحی بیدگلی و همکاری باشگاه فرهنگی ورزشی نشاط برگزار شد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار