سید حسین انوری از چهره‌های تأثیرگذار دوران جهاد و مقاومت

سید حسین انوری در سال ۱۳۵۷ هجری خورشیدی با مجاهدین پیوست و تا بیرون‌راندن سربازان ارتش سرخ از کشور، شمار بزرگی از مجاهدین را در برابر آنان رهبری کرد.

سید حسین انوری از چهره‌های تأثیرگذار دوران جهاد و مقاومت

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سید حسین انوری، یکی از چهره‌های اثرگذار در جریان سال‌های جهاد و مقاومت در کشور بوده‌است. نزدیکان و شماری از هم‌سنگران سید حسین انوری از او به‌حیث یکی از فرماندهان جهادی یاد می‌کنند که مجاهدین را رهبری می‌کرد.

سید حسین انوری در سال ۱۳۵۷ هجری خورشیدی با مجاهدین پیوست و تا بیرون‌راندن سربازان ارتش سرخ از کشور، شمار بزرگی از مجاهدین را در برابر آنان رهبری کرد.

سید حسین انوری در سال ۱۳۳۵ در پروان زاد شد و در سال ۱۳۵۶ مکتب را به پایان رسانید.

او در سال ۱۳۵۷ با مجاهدین ‍پیوست و هم‌زمان با این فعالیت‌ها، حزب‌اش را با حزب حرکت اسلامی افغانستان آغاز کرد.

احمدضیاء مسعود، نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب، می‌گوید: «در بین تمامی شخصیت‌های سیاسی کسی‌که توانست مرز سیاسی و مذهبی را در بین مردم افغانستان از میان ببرد، او سید حسین انوری بود. او کسی بود که هیچ‌وقت نخواست سیاست را به‌خاطر اهداف شخصی استفاده کند.»

سید حسین انوری در سال‌های جهاد و مقاومت در کنار احمدشاه مسعود در برابر ارتش سرخ شوروی همچون یکی از رهبران کلیدی مبارزه می‌کرد.

صالح‌محمد ریگستانی، همسنگر سید حسین انوری، می‌گوید: «او یک فرمانده پرتلاش، یک انسان متواضع و نهایت خوش‌اخلاق بود. در کشمکش‌ها و اختلاف‌های مجاهدین همیشه جانب اتفاق را می‌گرفت.»

سید اسحاق گیلانی، از دوستان نزدیک سید حسین انوری، می‌گوید: «هیچ‌کس احساس نمی‌کرد که او دوست مه نیست؛ با هر فرد صمیمی بود و با هر کس محبت داشت.»

همکاران سید حسین انوری از مدیریت سیاسی او نیز خاطره‌هایی دارند؛ به‌ویژه هنگامی که او در حکومت حامد کرزی، رییس‌جمهورپیشین، به‌حیث وزیر زراعت کار می‌کرد.

انوار الحق احدی، رییس پیشین بانک مرکزی، می‌گوید: «به‌حیث یک سیاست‌مدار یک انسانی بود که جرئت موقف‌گیری را داشت و در ضمن، یک انسان بسیار مردمی بود.»

سید حسین انوری از سال‌های ۱۳۵۸ فعالیت حزبی اش را با حزب حرکت اسلامی افغانستان به رهبری آیت الله محسنی آغازکرد و تاکنون این حزب را رهبری می‌کرد.

محمدامان رحمانی، عضو شورای رهبری حزب حرکت اسلامی افغانستان، می‌گوید: «فعالیت‌هایش هم بر حزب و هم بر کل کشور و حتا برای جامعۀ جهانی دارای اهمیت خوبی بود.»

آقای انوری پس‌از پایان کارش با حیث والی کابل و هرات، نمایندۀ مردم کابل در مجلس بود؛ اما در سال ۲۰۱۴ میلادی از شورای ملی کنار رفت. پس‌از تشکیل حکومت وحدت ملی، او به‌حیث مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور نظامی کار می‌کرد.

در همین حال، پیکر سید حسین انوری امروز به کابل انتقال یافت. آقای انوری چهارشنبه‌شب در نتیجۀ بیماری در یک شفاخانه در دهلی نو درگذشت. شماری از نزدیکان و دوستان آقای انوری مرگ او را ضایعۀ بزرگ به کشور می‌دانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار